Słowo wstępne

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.55225/hcs.578

Résumé

Redakcja „Humanities and Cultural Studies” proponuje swoim czytelnikom kolejny numer, trzeci w roku 2023. Nowy numer otwiera artykuł Anny Pawlak poświęcony, jak czytamy w tytule, Początkom kontredansów w Europie. Autorka podejmuje próbę syntetycznego przedstawienia podjętego zagadnienia, gdzie kontredans, dawny taniec figurowy, cieszący się wielką popularnością przy spotkanich towarzyskich w wieku XVIII i na początku XIX wieku, formował się jako osobna choreografia od końca wieku XVI do połowy wieku XVII. W swoich wywodach autorka powołuje się na pierwsze dokumenty źródłowe, które zawierają pochodzące z lat 1651–1728 opisy tego towarzyskiego tańca. Analizowane źródła pochodzą z Anglii oraz Francji i pozwalają autorce przedstawić cechy charakterystyczne kontredansu i zmiany stylistyczne, jakim wówczas podlegał.
Autor drugiego proponowanego artykułu przenosi czytelnika w inną problematykę i inny kontekst. Andrzej Fretschel-Hojarski poświęca uwagę filmowi Paciorki jednego różańca, który jest, jak pisze, trzecią częścią legendarnej Trylogii śląskiej autorstwa Kazimierza Kutza. Przedmiotem proponowanej analizy jest status głównego bohatera filmu jako „nie-mitycznego ale nieczystego” kozła ofiarnego prześladowań ze strony reżimu komunistycznego w Polsce. René Girard i jego teoria wiktymizacji jest w tym przypadku narzędziem prowadzonej interpretacji filmu.

(fragment Słowa wstępnego)

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Téléchargements

Publiée

2024-05-29

Comment citer

Rapak, W. (2024). Słowo wstępne. Humanities and Cultural Studies, 4(3), 5–6. https://doi.org/10.55225/hcs.578

Numéro

Rubrique

Od Redakcji