La distance critique et ses avatars barthésiens
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2915Słowa kluczowe:
écriture, figural, „pisać czasownik nieprzechodni”, „śmierć autora”Abstrakt
Zgodnie z tytułem artykuł poświęcony jest podstawowym kategoriom krytycznym wypracowanym przez Rolanda Barthes’a w ramach francuskiej „nowej krytyki” zwanej w kręgach amerykańskich i anglosaskich french theorie. Autor artykułu włącza w swoją prezentację uwagi na temat recepcji Barthes’owskiej teorii w krakowskim środowisku naukowym w czasach, kiedy budziła ona w Polsce spore zainteresowanie. Autor kładzie jednak nacisk głównie na te kategorie, które wpłynęły na jego myślenie w pracach poświęconych przez niego dziełom Maurice’a Blanchota, Henriego Michaux czy też Georges’a Pereka.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Barthes Roland, Le degré zéro de l’écriture, Editions du Seuil, 1953. Google Scholar
Barthes Roland, „Littérature et signification”, dans Essais critiques, Ed. du Seuil, 1964, coll. Points. Google Scholar
Barthes Roland, Le Bruissement de la langue. Essais critiques IV, Paris, éditions du Seuil, 1984, collection Points. Google Scholar
Barthes Roland, Le plaisir du texte, Editions du Seuil, coll. « Tel Quel » Google Scholar
Bielik-Robson Agata, Na drugim brzegu nihilizmu, Wydawnictwo IFiS PAN, 1997. Google Scholar
Blanchot Maurice, Henri Michaux ou le refus de l’enfermement, farrago, Tours, 1999. Google Scholar
Fries Philippe, La théorie fictive de Maurice Blanchot, l’Harmattan, 1999, coll. critiques littéraires Google Scholar
Jenny Laurent, La parole singulière, Editions Belin, 1990, coll. l’extrême contemporain Google Scholar
Marciniak Magdalena, «Myśl teatralna Rolanda Barthesa», [dans] M. Marciniak, Sens i sensualność, Myśl teatralna Rolanda Barthesa, Jeana-Francoisa Lyotarda i Jacquesa Derridy, Księgarnia Akademicka 2014, coll. Interpretacje. Google Scholar
Perrone-Moisés Leyla, „L’intertextualité critique”, Poétique, no 27, 1976, p. 377-379, cité selon Sophie Rabeau (textes choisis et présentés par), Intertextualité, Flammarion, 2002. Google Scholar
Rabaté Dominique, Poétiques de la voix, José Corti, 1999, coll. Les Essais. Google Scholar
Rapak Wacław, «Après coup précédé par Le ressassement éternel» de Maurice Blanchot: une lecture, Universitas, Kraków 2005. Google Scholar
Starobinski Jean, „Préface”, dans L. Jenny, La parole singulière, Editions Belin, 1990, coll. l’extrême contemporain. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.