La distance critique et ses avatars barthésiens

Autor

  • Wacław Rapak Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2915

Słowa kluczowe:

écriture, figural, „pisać czasownik nieprzechodni”, „śmierć autora”

Abstrakt

Zgodnie z tytułem artykuł poświęcony jest podstawowym kategoriom krytycznym wypracowanym przez Rolanda Barthes’a w ramach francuskiej „nowej krytyki” zwanej w kręgach amerykańskich i anglosaskich french theorie. Autor artykułu włącza w swoją prezentację uwagi na temat recepcji Barthes’owskiej teorii w krakowskim środowisku naukowym w czasach, kiedy budziła ona w Polsce spore zainteresowanie. Autor kładzie jednak nacisk głównie na te kategorie, które wpłynęły na jego myślenie w pracach poświęconych przez niego dziełom Maurice’a Blanchota, Henriego Michaux czy też Georges’a Pereka.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Barthes Roland, Le degré zéro de l’écriture, Editions du Seuil, 1953.   Google Scholar

Barthes Roland, „Littérature et signification”, dans Essais critiques, Ed. du Seuil, 1964, coll. Points.   Google Scholar

Barthes Roland, Le Bruissement de la langue. Essais critiques IV, Paris, éditions du Seuil, 1984, collection Points.   Google Scholar

Barthes Roland, Le plaisir du texte, Editions du Seuil, coll. « Tel Quel »   Google Scholar

Bielik-Robson Agata, Na drugim brzegu nihilizmu, Wydawnictwo IFiS PAN, 1997.   Google Scholar

Blanchot Maurice, Henri Michaux ou le refus de l’enfermement, farrago, Tours, 1999.   Google Scholar

Fries Philippe, La théorie fictive de Maurice Blanchot, l’Harmattan, 1999, coll. critiques littéraires   Google Scholar

Jenny Laurent, La parole singulière, Editions Belin, 1990, coll. l’extrême contemporain   Google Scholar

Marciniak Magdalena, «Myśl teatralna Rolanda Barthesa», [dans] M. Marciniak, Sens i sensualność, Myśl teatralna Rolanda Barthesa, Jeana-Francoisa Lyotarda i Jacquesa Derridy, Księgarnia Akademicka 2014, coll. Interpretacje.   Google Scholar

Perrone-Moisés Leyla, „L’intertextualité critique”, Poétique, no 27, 1976, p. 377-379, cité selon Sophie Rabeau (textes choisis et présentés par), Intertextualité, Flammarion, 2002.   Google Scholar

Rabaté Dominique, Poétiques de la voix, José Corti, 1999, coll. Les Essais.   Google Scholar

Rapak Wacław, «Après coup précédé par Le ressassement éternel» de Maurice Blanchot: une lecture, Universitas, Kraków 2005.   Google Scholar

Starobinski Jean, „Préface”, dans L. Jenny, La parole singulière, Editions Belin, 1990, coll. l’extrême contemporain.   Google Scholar

Opublikowane

2019-07-11

Jak cytować

Rapak, W. (2019). La distance critique et ses avatars barthésiens. Humanities and Cultural Studies, 1(1), 36–40. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2915

Numer

Dział

Artykuły naukowe