Foreword
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.578Abstract
Redakcja „Humanities and Cultural Studies” proponuje swoim czytelnikom kolejny numer, trzeci w roku 2023. Nowy numer otwiera artykuł Anny Pawlak poświęcony, jak czytamy w tytule, Początkom kontredansów w Europie. Autorka podejmuje próbę syntetycznego przedstawienia podjętego zagadnienia, gdzie kontredans, dawny taniec figurowy, cieszący się wielką popularnością przy spotkanich towarzyskich w wieku XVIII i na początku XIX wieku, formował się jako osobna choreografia od końca wieku XVI do połowy wieku XVII. W swoich wywodach autorka powołuje się na pierwsze dokumenty źródłowe, które zawierają pochodzące z lat 1651–1728 opisy tego towarzyskiego tańca. Analizowane źródła pochodzą z Anglii oraz Francji i pozwalają autorce przedstawić cechy charakterystyczne kontredansu i zmiany stylistyczne, jakim wówczas podlegał.
Autor drugiego proponowanego artykułu przenosi czytelnika w inną problematykę i inny kontekst. Andrzej Fretschel-Hojarski poświęca uwagę filmowi Paciorki jednego różańca, który jest, jak pisze, trzecią częścią legendarnej Trylogii śląskiej autorstwa Kazimierza Kutza. Przedmiotem proponowanej analizy jest status głównego bohatera filmu jako „nie-mitycznego ale nieczystego” kozła ofiarnego prześladowań ze strony reżimu komunistycznego w Polsce. René Girard i jego teoria wiktymizacji jest w tym przypadku narzędziem prowadzonej interpretacji filmu.
(fragment Słowa wstępnego)
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Wacław Rapak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.