Mają swoje (artystyczne) losy książki
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.2034Abstrakt
W poniższym artykule przedmiotem uwagi autora jest przypadek artystycznie skomponowanej książki zatytułowanej Mouvements [Ruchy] autorstwa Henriego Michaux i zainspirowanego nią spektaklu przygotowanego przez kanadyjski zespół baletowy Compagnie Marie Chouinard. Intersemiotyczny wymiar książki Mouvements autor artykułu próbuje wpisać w intermedialny aspekt baletowego spektaklu. W przywołanym spektaklu w wymiar intersemiotyczny, jaki należy dostrzec w książce Mouvements — współtworzą go tu słowa poematu Mouvements i towarzyszące mu plastyczne znaki autorstwa HM — włącza się artystycznie przemyślany intermedialny wymiar spektaklu, dla którego książka HM stanowi główną i jedyną inspirację. To wykonywane na tle tych znaków HM baletowe spektakle Compagnie Marie Chouinard dopełniają tańcem tę nową artystyczną całość o intermedialny wymiar. Sylwetki tancerzy stają się żywymi, ruchomymi znakami, które w ikoniczny sposób naśladują sugerowane plastycznie przez autora Mouvements „ruchy”.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Michaux H., En marges de Face aux verrous, [w:] OEuvres complètes, t. 2. Google Scholar
Michaux H., Essais d’enfants, dessins d’enfants, Déplacements, dégagements, [w:] OEuvres complètes, t. 1. Google Scholar
Michaux H., Les grandes épreuves de l’esprit et les innombrables petites, [w:] OEuvres complètes, t. 3. Google Scholar
Michaux H., Mouvements, Editions Gallimard 1951, seria „Le Point du Jour”, wyd. wznowione, 1982, seria „nrf”, reprint, 1984. Google Scholar
Michaux H., Mouvements, [w:] OEuvres complètes, t. 2. Google Scholar
Michaux H. Mouvements, fragment, https://vimeo.com/293611729 [dostęp: 13.03.2021]. Google Scholar
Michaux H., Notre frère Charlie, [w:] OEuvres complètes, t. 1. Google Scholar
Michaux H., OEuvres complètes, Raymond Bellour i Ysé Tran, Alec Mireille Cardot, Christophe Potocki (wydanie krytyczne dzieł wszystkich), Bibliothèque de la Pléiade, NRF, Gallimard, t. 1, 1998, t. 2, 2001, t. 3, 2004. Google Scholar
Michaux H., Sur ma peinture, Critiques, hommages, déclarations, [w:] OEuvres complètes, t. 2. Google Scholar
Michaux H., Un barbare en Chine, Un barbare en Asie, [w:] OEuvres complètes, t. 1. Google Scholar
Chouinard M., choreografia i reżyseria, Henri Michaux : Mouvements, balet na 10 tancerzy, performance zaprezentowany na Festival international de danse Im/PulsTanz, Vienne, 2.08.2011, https://www.youtube.com/watch?v=LyT1Stijt20 [dostęp: 28.09.2020]. Google Scholar
Chouinard M., Un livre: un chorégraphe, [w:] M. Nachtergael, L. Toth, Danse contemporaine et littérature — entre fictions et performances écrites, Centre national de la danse, wersja elektroniczna, ISBN 9782914124584, 9782914124867, ukazała się w 2017. Google Scholar
Chamchinov S., Les dessins et les manuscrits de Michaux, http://www.item.ens.fr/articles-en-ligne/les-dessins-et-les-manuscrits-de-michaux [dostęp: 17.08.2019]. Google Scholar
Chamchinov S., Le corporel et l’incorporel chez Henri Michaux, [w:] Le livre au corps, red. A. Milon, M. Perelman, Paris 2012. Google Scholar
Jay M., Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, [w:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 322–330. Google Scholar
Nycz R., Poetyka doświadczenia. Teoria — nowoczesność — literatura, Kraków 2012. Google Scholar
Rapak W., Henri Michaux dzieło wyobraźni. «Okres zielony» 1922–1927, Kraków 2014. Google Scholar
Rapak W., Henri Michaux dzieło wyobraźni: czas wielkich podróży 1927–1929, Kraków 2019. Google Scholar
Rapak W., Wokół francuskiego pojęcia „nowoczesności”, [w:] Prace Komisji Neofilologicznej, t. 2, red. R. Bochenek-Franczakowa, O. Dobija-Witczakowa, Kraków 2001, s. 155–180. Google Scholar
Toth L., Mise en corps, mise en voix: le texte et ses apparitions sur la scène chorégraphique contemporaine, [w:] Nachtergael, M., Toth, L., Danse contemporaine et littérature — entre fictions et performances écrites, Centre national de la danse, wersja elektroniczna, ISBN 9782914124584, 9782914124867, ukazała się w 2017. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.