Books do have an (artistic) fate
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.2034Abstract
The author of the article discusses the case of Henri Michaux’s Mouvements, an artistically constructed book, as well as a ballet performance it inspired put on by Compagnie Marie Chaouinard, a Canadian ballet company. The author aims to explore the intersemiotic dimension of Mouvements in the intermedial aspect of a ballet performance. In the performance of Marie Chouinard, the intersemiotic dimension of Mouvements — co-created by words and signs — includes the intermedial dimension of the play, for which HM’s book is the main and sole inspiration. The silhouettes of the dancers become living, moving signs, which in an iconic way mimic the «movements» suggested by the author of Mouvements.
Downloads
References
Michaux H., En marges de Face aux verrous, [w:] OEuvres complètes, t. 2. Google Scholar
Michaux H., Essais d’enfants, dessins d’enfants, Déplacements, dégagements, [w:] OEuvres complètes, t. 1. Google Scholar
Michaux H., Les grandes épreuves de l’esprit et les innombrables petites, [w:] OEuvres complètes, t. 3. Google Scholar
Michaux H., Mouvements, Editions Gallimard 1951, seria „Le Point du Jour”, wyd. wznowione, 1982, seria „nrf”, reprint, 1984. Google Scholar
Michaux H., Mouvements, [w:] OEuvres complètes, t. 2. Google Scholar
Michaux H. Mouvements, fragment, https://vimeo.com/293611729 [dostęp: 13.03.2021]. Google Scholar
Michaux H., Notre frère Charlie, [w:] OEuvres complètes, t. 1. Google Scholar
Michaux H., OEuvres complètes, Raymond Bellour i Ysé Tran, Alec Mireille Cardot, Christophe Potocki (wydanie krytyczne dzieł wszystkich), Bibliothèque de la Pléiade, NRF, Gallimard, t. 1, 1998, t. 2, 2001, t. 3, 2004. Google Scholar
Michaux H., Sur ma peinture, Critiques, hommages, déclarations, [w:] OEuvres complètes, t. 2. Google Scholar
Michaux H., Un barbare en Chine, Un barbare en Asie, [w:] OEuvres complètes, t. 1. Google Scholar
Chouinard M., choreografia i reżyseria, Henri Michaux : Mouvements, balet na 10 tancerzy, performance zaprezentowany na Festival international de danse Im/PulsTanz, Vienne, 2.08.2011, https://www.youtube.com/watch?v=LyT1Stijt20 [dostęp: 28.09.2020]. Google Scholar
Chouinard M., Un livre: un chorégraphe, [w:] M. Nachtergael, L. Toth, Danse contemporaine et littérature — entre fictions et performances écrites, Centre national de la danse, wersja elektroniczna, ISBN 9782914124584, 9782914124867, ukazała się w 2017. Google Scholar
Chamchinov S., Les dessins et les manuscrits de Michaux, http://www.item.ens.fr/articles-en-ligne/les-dessins-et-les-manuscrits-de-michaux [dostęp: 17.08.2019]. Google Scholar
Chamchinov S., Le corporel et l’incorporel chez Henri Michaux, [w:] Le livre au corps, red. A. Milon, M. Perelman, Paris 2012. Google Scholar
Jay M., Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, [w:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 322–330. Google Scholar
Nycz R., Poetyka doświadczenia. Teoria — nowoczesność — literatura, Kraków 2012. Google Scholar
Rapak W., Henri Michaux dzieło wyobraźni. «Okres zielony» 1922–1927, Kraków 2014. Google Scholar
Rapak W., Henri Michaux dzieło wyobraźni: czas wielkich podróży 1927–1929, Kraków 2019. Google Scholar
Rapak W., Wokół francuskiego pojęcia „nowoczesności”, [w:] Prace Komisji Neofilologicznej, t. 2, red. R. Bochenek-Franczakowa, O. Dobija-Witczakowa, Kraków 2001, s. 155–180. Google Scholar
Toth L., Mise en corps, mise en voix: le texte et ses apparitions sur la scène chorégraphique contemporaine, [w:] Nachtergael, M., Toth, L., Danse contemporaine et littérature — entre fictions et performances écrites, Centre national de la danse, wersja elektroniczna, ISBN 9782914124584, 9782914124867, ukazała się w 2017. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.