Land taxes in estimating land factor costs for the purposes of economic design of production processes
DOI:
https://doi.org/10.55225/pel.592Keywords:
land tax costs, production planningAbstract
Purpose of the article: The aim of the study is to indicate the sources of the estimation law and to determine the size and significance of the basic tax costs of land as a production factor in the economic design of production processes.
Material and methods: The material was obtained from the Internet System of Legal Acts (sources of law shaping the costs of the land factor), the website of the Central Statistical Office (communications from the President of the Central Statistical Office regarding the average purchase price of rye and the price of sawmill wood) and the Public Information Bulletin of the Tarnów rural commune (resolutions of the Tarnów Commune Council regarding reducing the average purchase price of rye and real estate tax rates). Calculations published by agricultural advisory centres were used to determinate the share of agricultural tax costs in the costs of agricultural production. In addition, 89 students projects were used to determinate the size and share of tax costs in the total costs of planned projects. The study is of a conceptual nature, hence the research material obtained from the BIP of the Tarnów commune is mainly intended to illustrate the discussed issues.
Results and conclusions: The costs of land as a production factor result from its ownership (the fact of ownership). Lack of your own land forces you to rent or lease it, which makes it impossible to estimate the cost before concluding a contract with the owner. When it comes to owning land, its classification and use are of primary importance. Own land planned for production use will be subject to one of three taxes in Poland - agricultural, forestry or real estate. In the vast majority of cases, the designer should include real estate tax in the bill. The tax-related amounts that must be included in the costs of production processes are relatively low, but should not be ignored.
Downloads
References
Begg, D., Fisher, S., Dornbusch, R. (1998). Mikroekonomia. Warszawa: PWE. Google Scholar
Kornberger-Sokołowska, E. (2016). Rola jednostek samorządu terytorialnego w kształtowaniu i poborze podatków stanowiących ich dochody. W: H. Dzwonkowski, J. Kulicki (red.). Dylematy reformy systemu podatkowego w Polsce (s. 188–207). Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, 188-207. Google Scholar
Księżyk, M. (2011). Koszty jako kategoria rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przez producentów dóbr rynkowych. Ekonomia Menedżerska, 10, 131–146. Google Scholar
Kunasz, M. (2006). Zasoby przedsiębiorstwa w teorii ekonomii. Gospodarka Narodowa, 211(10), 33–48. Google Scholar
Laskowska, E., Stefański, K. (2021). Determinanty zróżnicowania regionalnego cen gruntów rolnych w Polsce. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego, 21(3), 41–54. Google Scholar
Milewski, R., Kwiatkowski, E. (2005). Podstawy ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Minister Finansów. (2020). Odpowiedź na interpelację nr 3111 z dnia 20 marca 2020 r. Pani Gabrieli Masłowskiej, Posła na Sejm RP, w sprawie podatku od nieruchomości [online]. Dostępny w Internecie: https://sejm.gov.pl/INT9.nsf/klucz/ATTBNBHPF/%24FILE/i03111-o1.pdf [dostęp: 2024-09-19]. Google Scholar
Płonka, A., Satoła, Ł., Wojewodzic, T. (2014). Zmiany przychylności podatkowej gmin w okresie dekoniunktury gospodarczej. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 11(60), 185–194. Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych. Dz.U. z 2001 r., nr 143, poz. 1614. Google Scholar
Szymańska, M. (2023). Czynsze dzierżawne przekraczają 2 tys. zł za ha ziemi. Jakie są stawki w województwach? [online] Dostępny w Internecie: https://www.tygodnik-rolniczy.pl/pieniadze/ziemia-rolna/czynsze-dzierzawne-przekraczaja-2-tys-zl-za-ha-ziemi-jakie-sa-stawki-w-wojewodztwach-2493255 [dostęp: 2024-09-19]. Google Scholar
Ślusarczyk, S. (1993). Wybrane problemy tworzącego się rynku nieruchomości w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 27, 111–119. Google Scholar
Śmiechowicz, J. (2019). Wydajność fiskalna i wykorzystanie władztwa podatkowego przez gminy w podatku rolnym. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 4, 175–190. Google Scholar
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. T.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1170; z 2021 r., poz. 401, 1558, 2192, 2290. Google Scholar
Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. T.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 356. Google Scholar
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Dz.U. z 1984 r., nr 52, poz. 268. Google Scholar
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym. T.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 888. Google Scholar
Wilkin, J. (2019). Ewolucja znaczenia ziemi rolniczej w rozwoju wiejskiej gospodarki. W: Ciągłość i zmiana: sto lat rozwoju polskiej wsi, t. 2 (s. 841–878). Warszawa: Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jarosław Mikołajczyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.