Struktury sektora usługowego w Polsce w latach 2009-2016
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8262Słowa kluczowe:
trzeci sektor, struktura usługAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest wskazanie głównych zmian w podstawowych strukturach charakteryzujących polski sektor usługowy w latach 2009-2016.
Materiał i metody: Dane liczbowe pochodzą z roczników statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego. W pracy wykorzystano metodykę analizy opisowej i porównawczej.
Wyniki: Dokonano analiz wartości i struktur: liczby podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w systemie REGON, zatrudnienia i związanych z zatrudnieniem wynagrodzeń oraz wytwarzanego PKB. W analizowanych strukturach zdecydowanie dominowała sekcja G – handel i naprawa pojazdów samochodowych.
Wnioski: Zaobserwowano wzrost znaczenia w analizowanych strukturach sekcji świadczących usługi zaspokajające potrzeby wyższego rzędu (intelektualne, informacyjne, finansowe), a spadek znaczenia sekcji, które świadczą usługi bytowe (handel, zakwaterowanie).
Statystyka pobrań
Bibliografia
BYWALEC, C., RUDNICKI, L. (2002). Konsumpcja. Warszawa: PWE. Google Scholar
FLEJTERSKI, S., KLÓSKA, R., MAJCHRZAK, M. (2005). Usługi w teorii ekonomii. S. Flejterski, A. Panasiuk, J. Perenc, G. Rosa (red.) Współczesna ekonomika usług. Warszawa: PWN, 13-40. Google Scholar
GUS, (2010). Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2010, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa. Google Scholar
GUS, (2017). Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2017, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa. Google Scholar
http://www.klasyfikacje.gofin.pl/pkd/4,0.html (dostęp z dnia 04.07.2018 r.) Google Scholar
KMAK, M. (2015). Wpływ galerii handlowych na małe sklepy osiedlowe na przykładzie Nowego Sącza. Prace Studenckiego Koła Naukowego Geografów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 4 (2015), 80-91. Google Scholar
KRUSZKA, M. (2006). Sektor usług w gospodarce krajów wysokorozwiniętych. Wiadomości Statystyczne 11 (2006), 55-70. Google Scholar
SKÓRSKA, A. (2013). Uwarunkowania rozwoju sektora usług. Serwicyzacja polskiej gospodarki - przemiany wewnątrzsektorowe (red.) D. Kotlorz (red.). Wyd. UE w Katowicach, 11-53. Google Scholar
SZUKALSKI, S. (2004). Serwicyzacja gospodarki i industrializacja usług. Handel Wewnętrzny 4-5, 2004, 47-53. Google Scholar
WĘGRZYN, G. (2013). Sektor usług w gospodarce opartej na wiedzy – studium komparatystyczne. Oeconomia Copernicana 1 (2013), 53-64. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.