Wynagrodzenia w polskim sektorze usługowym
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2670Słowa kluczowe:
sektor usług, wynagrodzeniaAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest identyfikacja, porównanie i ocena wysokości wynagrodzeń wobrębie polskiego sektora usługowego w latach 2005-2017. Dodatkowym celem jest predykcja wysokości wynagrodzeń do 2025 r.
Materiał i metody: Dane liczbowe pochodzą z Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego, a także bezpośrednio ze strony internetowej Urzędu. W pracy wykorzystano metodykę analizy opisowej i porównawczej. Do prognozowania wykorzystano metodę najmniejszych kwadratów.
Wyniki: Dokonano analiz wartości i dynamiki wynagrodzeń w polskim sektorze usługowym na tle danych dla całej gospodarki narodowej. Ponadto wykonano prognozę wartości wynagrodzeń ogółem i w poszczególnych sekcjach sektora usługowego do 2025 r. Wynagrodzenia w całym sektorze usługowym były tylko nieznacznie niższe od średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Zaobserwowano także znaczne zróżnicowanie wynagrodzeń wewnątrz sektora usługowego. Najwyższe wynagrodzenie uzyskiwali pracownicy sekcji J – informacja i komunikacja, najniższe natomiast pracownicy sekcji I - działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi.
Wnioski: Wynagrodzenia w sektorze usługowym były nieznacznie niższe niż średnia pensja w całej gospodarce narodowej, jednak przy zachowaniu zaobserwowanych trendów, niekorzystna dla sektora usługowego różnica może się powiększyć. Sektor usługowy jest obecnie i będzie w przyszłości silnie zróżnicowany pod względem wysokości wynagrodzeń. Na najwyższe liczyć mogą przedstawiciele zawodów związanych z informatyką (sekcja J), a najniższe będą związane z zakwaterowaniem i gastronomią (sekcja I).
Statystyka pobrań
Bibliografia
Bywalec, C., Rudnicki, L. (2002). Konsumpcja. Warszawa: PWE. Google Scholar
Flejterski, S., Klóska, R., Majchrzak, M. (2005). Usługi w teorii ekonomii. S. Flejterski, A. Panasiuk, J. Perenc, G. Rosa (red.) Współczesna ekonomika usług. Warszawa: PWN, 13-40. Google Scholar
Górecki B. (2010). Ekonometria podstawy teorii i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Key Text, 35-44. Google Scholar
http://www.klasyfikacje.gofin.pl/pkd/4,0.html (dostęp z dnia 02.02.2019 r.). Google Scholar
https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start (dostęp z dnia 28.01.2019 r.). Google Scholar
Kruszka, M. (2006). Sektor usług w gospodarce krajów wysokorozwiniętych. Wiadomości Statystyczne 11 (2006), 55-70. Google Scholar
Mikołajczyk J., Partyńska-Brzegowy B. (2018) Struktury sektora usługowego w Polsce w latach 2009-2016. Problems of Economics and Law, T. 1, Nr 1, E-ISSN: 2657-4888,(https://peljournal.pl/resources/html/cms/MAINPAGE) Google Scholar
Pocztowski A. (2003). Zarządzanie zasobami ludzkimi (Human Resources management).Warszawa: PWE. Google Scholar
Skórska, A. (2013). Uwarunkowania rozwoju sektora usług. [w:] Serwicyzacja polskiej gospodarki – przemiany wewnątrzsektorowe (red.) D. Kotlorz (red.). Wyd. UE w Katowicach,11-53. Google Scholar
Szukalski, S. (2004). Serwicyzacja gospodarki i industrializacja usług. Handel Wewnętrzny 4-5, 2004, 47-53. Google Scholar
www.gus.pl (dostęp z dnia 13.02.2019 r.). Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.