Chatboty w personifikacji marki – budowanie relacji z konsumentami w podejściu Agile
DOI:
https://doi.org/10.55225/pel.630Słowa kluczowe:
zarządzanie, komunikacja, marketingAbstrakt
W obliczu wysokiej dynamiki rynku i zmieniających się oczekiwań konsumentów przedsiębiorstwa są zmuszone do nieustannego dostosowywania swoich strategii marketingowych, aby skutecznie budować i utrzymywać długotrwałe relacje z klientami. W tym kontekście coraz większą rolę odgrywa podejście Agile marketing, które zakłada elastyczność, iteracyjność oraz szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe. Jednym z narzędzi wspierających tę metodykę są chatboty, które nie tylko automatyzują interakcje z klientami, ale także przyczyniają się do budowania spersonalizowanego i angażującego doświadczenia użytkownika.
Celem niniejszego opracowania jest analiza wpływu chatbotów na proces personifikacji marki w kontekście podejścia Agile. Jak wskazuje dyskurs naukowy, chatboty, wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, umożliwiają markom prowadzenie interakcji w czasie rzeczywistym, dostosowując komunikaty do indywidualnych potrzeb odbiorców. Dzięki temu wzmacniają one proces personifikacji marki, nadając jej bardziej „ludzkie” cechy, takie jak responsywność, autentyczność czy zdolność do zrozumienia potrzeb klientów. Wpisuje się to w założenia Agile marketing, które podkreślają znaczenie ciągłego testowania, dostosowywania komunikacji oraz optymalizacji działań marketingowych na podstawie rzeczywistych danych i reakcji odbiorców.
Rozważania przedstawione w pracy są oparte na metodzie analizy literatury i przyczyniają się do pogłębienia dyskusji naukowej na temat personifikacji marek, budowania relacji marki z konsumentami, roli zaawansowanych technologii w strategiach komunikacyjnych firm oraz zastosowania metodyki Agile w marketingu. Zgromadzone wnioski mogą wspierać efektywne zarządzanie marką w erze cyfrowej.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Accardi-Petersen, M. (2011). Agile: Marketing’s New Method. New York: Springer. DOI: 10.1007/978-1-4302-3316-9_1. Google Scholar
Adamczewski, P. (2018). Organizacje data-driven w ewolucji transformacji cyfrowej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 527, 11–24. DOI: 10.15611/pn.2018.527.01. Google Scholar
Ambler, W., Holitza, M. (2012). Agile for Dummies. New Jersey: John Wiley & Sons. Google Scholar
Arsenijevic, U., Jovic, M. (2019). Artificial intelligence marketing: Chatbots. In: S. Prokhorov (ed.). 2019 International Conference on Artificial Intelligence: Applications and Innovations: IC-AIAI: Proceedings (s. 19–22). Belgrade, Serbia: IEEE. DOI: 10.1109/IC-AIAI48757.2019.00010. Google Scholar
Bariş, A. (2020). A new business marketing tool: Chatbot. GSI Journals Serie B: Advancements in Business and Economics, 3(1), 31–46. DOI: 10.5281/zenodo.4030216. Google Scholar
Best Practice AI. (2025). AI Case Study [online]. Dostępny w Internecie: https://www.bestpractice.ai/ai-case-study-best-practice/klm_automates_responses_to_over_50%25_of_customer_enquiries_on_social_media_by_implementing_a_machine_learning_chatbot?utm_source=chatgpt.com [dostęp: 2025-03-26]. Google Scholar
Cheng, Y., Jiang, H. (2022). Customer–brand relationship in the era of artificial intelligence: Understanding the role of chatbot marketing efforts. Journal of Product & Brand Management, 31(2), 252–264. DOI: 10.1108/JPBM-05-2020-2907. Google Scholar
Chrąchol, U. (2013). Komunikacja indywidualna i zadowolenie klienta jako wybrane elementy budowania relacji. Marketing i Zarządzanie, 32, 147–158. Google Scholar
Digday. (2016). How KLM uses artificial intelligence in customer service [online]. Dostępny w Internecie: https://digiday.com/marketing/klm-uses-artificial-intelligences-customer-service/?utm_source=chatgpt.com [dostęp: 2025-03-26]. Google Scholar
Dimock, M. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins [online]. Pew Research Center. Short Reads. Dostępny w Internecie: https://www.pewresearch.org/short-reads/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/?utm_source=chatgpt.com [dostęp: 2025-03-26]. Google Scholar
Epley, N., Waytz, A., Cacioppo, J.T. (2007). On seeing human: A three-factor theory of anthropomorphism. Psychological Review, 114(4), 864–886. DOI: 10.1037/0033-295X.114.4.864. Google Scholar
Ewel, J. (2013). Getting started with agile marketing [online]. Dostępny w Internecie: https://www.agilemarketing.net/GettingStartedWithAgileMarketing.pdf [dostęp: 2025-01-10]. Google Scholar
Janson, A. (2023). How to leverage anthropomorphism for chatbot service interfaces: The interplay of communication style and personification. Computers in Human Behavior, 149, 107954. DOI: 10.1016/j.chb.2023.107954. Google Scholar
Kaczorowska-Spychalska, D. (2019). How chatbots influence marketing. Management, 23(1), 251–270. DOI: 10.2478/manment-2019-0015. Google Scholar
Kozłowska, A., Rodzik, A. (2018). Chatboty: perspektywy rozwoju technologii informatycznych w kontakcie z klientem. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie, 45(1), 7–17. DOI: 10.12775/AUNC_ZARZ.2018.001. Google Scholar
Kröger, J., Marx, S. (2020). Agile Marketing: Marketing in dynamischen Zeiten: Mindset –Methoden – Tools. Wiesbaden: Springer Gabler. DOI: 10.1007/978-3-658-29548-6. Google Scholar
Łabuda, W. (2015). Podejście zwinne a tradycyjne do projektów wytwarzania oprogramowania. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki, 13(9), 57–87. Google Scholar
Manifesto for Agile Software Development. (2001). [online]. Dostępny w Internecie: https://agilemanifesto.org [dostęp: 2024-12-20]. Google Scholar
Nguyen, M., Casper Ferm, L.E., Quach, S., Pontes, N., Thaichon, P. (2023). Chatbots in frontline services and customer experience: An anthropomorphism perspective. Psychology & Marketing, 40(11), 2201–2225. DOI: 10.1002/mar.21882. Google Scholar
Osei-Frimpong, K., McLean, G. (2018). Examining online social brand engagement: A social presence theory perspective. Technological Forecasting and Social Change, 128, 10–21. DOI: 10.1016/j.techfore.2017.10.010. Google Scholar
Pleban, B. (2011). Analiza i porównanie zastosowań chat botów w e-biznesie. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 23, 198–208. Google Scholar
Sachdeva, P., Kumar, D. (2022). Strategic marketing: Agile marketing developments. Journal of Positive School Psychology, 6(5), 6575–6589. Google Scholar
Skjuve, M., Følstad, A., Fostervold, K.I., Brandtzaeg, P.B. (2021). My chatbot companion: A study of human–chatbot relationships. International Journal of Human–Computer Studies, 149, 102601. DOI: 10.1016/j.ijhcs.2021.102601. Google Scholar
Skurpel, D. (2019). Obsługa logistyczna w handlu elektronicznym: wartość dla klienta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Spałek, S. (2013). Przykład wykorzystania metodyki Agile w projekcie badawczym. W: R. Knosala (red.). Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji (s. 238–246). Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją. Google Scholar
Surówka, A. (2023). Personifikacja marek platform streamingowych – Netflix i Disney. Studia Ekonomiczne Gospodarka, Społeczeństwo, Środowisko, 1(11), 143–160. Google Scholar
The Agile Marketing Manifesto. (2012) [online]. Dostępny w Internecie: https://agilemarketingmanifesto.org [dostęp: 2024-12-06]. Google Scholar
Tsai, W.-H.S., Chuan, CH. (2023). Humanizing chatbots for interactive marketing. W: C.L. Wang (red.). The Palgrave Handbook of Interactive Marketing (s. 255–273). Cham: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-3-031-14961-0_12. Google Scholar
Wanga, A. (2021). Sephora and It’s „Beautybots” [online]. Medium. Dostępny w Internecie: https://medium.com/marketing-in-the-age-of-digital/sophora-and-its-beautybots-f5d591fd5435 [dostęp: 2025-03-26]. Google Scholar
Wyrozębski, P., Łyszkowicz, A. (2023). Wyzwania wobec PMO w organizacjach stosujących zwinne podejście do zarządzania projektami. Studia i Prace. Kolegium Zarządzania i Finansów. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 193, 49–73. Google Scholar
Yusoff, Y., Alias, Z., Abdullah, M., Mansor, Z. (2019). Agile marketing conceptual framework for private higher education institutions. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(1), 1052–1058. DOI: 10.6007/IJARBSS/v9-i1/5896. Google Scholar
Zacłona, T., Pulit, M. (2009). Reguła wzajemność najpowszechniejszą techniką perswazji w erze informacji. Krakowskie Studia Małopolskie, 13, 163–175. DOI: 10.15804/ksm200910. Google Scholar
Zygiert, A. (2023). Uwarunkowania sprawności, skuteczności i efektywności komunikacji marketingowej w branży przedsiębiorstw hostingowych w Polsce: stan obecny i perspektywy. [dysertacja doktorska]. Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Anna Surówka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.