Kariera zawodowa menadżera projektów europejskich
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2555Słowa kluczowe:
kierownik, kariera zawodowa, projektAbstrakt
Cel: Celem artykułu jest przedstawienie charakteru kariery zawodowej menadżera projektów europejskich.
Materiał i metody: W badanie miało charakter jakościowy. Celem badania było poznanie przebiegu kariery zawodowej i opinii kierowników projektów UE na temat ewolucji ich kariery. Podczas wywiadu poruszano trzy główne obszary tematyczne: 1. Początek kariery menadżera projektów EU? 2. Rozwój kariery menadżera projektów EU? 3. Doświadczenie do przekazania osobom planującym karierę w dziedzinie zarządzania projektami UE? Badania przeprowadzono wśród 100 osób, które pełniły funkcję kierownika projektu finansowanego ze środków UE w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 i 2014-2020. Badania przeprowadzono w okresie 01-09.2018 roku metodą wywiadu.
Wyniki: Wśród badanych 60% stanowiły osoby, które pracowały w instytucjach publicznych i zostały skierowane na szkolenia w latach 90. XX wieku związane z transformacją ustrojową i wdrażanymi w Polsce reformami i programami pomocowymi realizowanymi przez Bank Światowy oraz programami przedakcesyjnymi przygotowującymi Polskę do włączenia do struktur wspólnoty europejskiej. Osoby te pracowały jako specjaliści, eksperci, pracownicy administracyjni w projektach, zdobywając doświadczenie. Zdobyte doświadczenie i wiedza powoduje, że kontynuują oni swoją karierę realizując projekty finansowane ze środków UE. Osoby które od początku swojej kariery pracowały przy realizacji projektów tego typu stanowiły 9% badanych. Większość badanych (77%) zanim zostało kierownikiem projektu uczestniczyło w realizacji 4-6 projektów wykonując zadania administracyjne. Natomiast 18% badanych stanowisko to uzyskało już po realizacji 2-3 projektów a 5% badanych zostało kierownikiem projektu nie mając wcześniej takiego doświadczenia.
Wnioski: Wyniki badań wskazują, że kariera zawodowa kierownika projektów europejskich nie jest jednoznaczna i często jest dziełem przypadku. Częściowo wiąże to się ze specyfiką Polski związaną z procesami transformacji ustrojowej i gospodarczej. Tworzenie tego typu stanowisk pracy nasiliło się w konsekwencji wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Arendse JR (2013). Project management competency factors in the built environment. UNIVERSITY OFJOHANNESBURG, typescript,https://ujcontent.uj.ac.za/vital/access/services/Download/uj:7717/CONTENT1, (access 15/11/2018). Google Scholar
Bohdziewicz P. (2006), Professional career in the optics of a young generation of employees, ACTAUNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA OECONOMICA, 199, 155-172. Google Scholar
Bohdziewicz P. (2010), Contemporary careers: from bureaucratic model to entrepreneurship, "HumanResource Management", No. 3-4, 39-56. Google Scholar
Chipulu M., Ojiako U., Williams T., Akkermans, J. (2017). Career Paths and Career Systems for ProjectManagers. PROJECT MANAGEMENT JOURNAL® SPECIAL ISSUE, 1-7. Google Scholar
Cybal-Michalska, A. (2013). Academic youth and professional career. Publishing House "Impuls", Cracow. Google Scholar
Earnhardt MP, Richardson TM, Marion JW (2015, p. 121). Project leadership: An emerging phenomena.International Leadership Journal, 7 (2), 104-125. Google Scholar
Fourie W., Barry M. (2011). Competency based career ladders for project managers in a large research &development organisation. CSIR, Pretoria, South Africa University of Pretoria, Pretoria, South Africa(access 10/11/2018), 1-30. Google Scholar
Kalinová G. (2008). Project manager and his competences (knowledge, skills and attitude perspectives).Slovak Journal of Civil Engineering, No. 1, 29-36. Google Scholar
Kendrick T. Do You Have What It Takes to be a Project Manager?, https://www.amanet.org/articles/doyou-have-what-it-takes-to-be-a-project-manager / (access 15/05/2019). Google Scholar
Konieczny A. (2017). New careers and professional development in shared service centers. EconomicStudies. Scientific Papers of the University of Economics in Katowice, No. 341, p. 171-178. Google Scholar
Koszałka A. (2017). Coaching as an unreasonable form of adult support in career development. Discoursesof Young Andragogues, vol. 18, 159-170. Google Scholar
Ludwikowska, (2015). Challenges of a modern manager in the processes of employee improvement. Scientific Units of Łódz University of Technology, Organization and Management, No. 1202, pp. 61, 105-118. Google Scholar
Earnhardt MP, Richardson TM, Marion JW (2014). Project manager insights: An analysis of career progression. Organisational Project Management, 1 (1). https://doi.org/10.5130/opm.v1i1.3949, 53-73. Google Scholar
Minta J. (2014). Faces of contemporary careers in counseling perspectives, DISCOURSES OF YOUNGANDRAGOGS 15, 113-127. Google Scholar
Miś A. (2016). The global career of talented employees - the theoretical framework of the concept.STUDIES OF THE ECONOMIC UNIVERSITY IN WROCŁAW, No. 429, 122-132. Google Scholar
Moura RL, Janes Carneiro TC, Diniz BD (2017). Influence of the project manager's personal characteristicson project performance. Gestão & Produção, Epub October 23, 2017.https: //dx.doi.org/10.1590/0104-530x3595-16. Google Scholar
Myszka L. (2014). Changes in thinking about the development of a career path in the world of permanentchange. EDUCATIONAL STUDIES No. 30, 246-261. Google Scholar
Piekarska A. (2009). Contemporary transformations of career patterns of women and men. ACTAUNIVERSITATIS LODZIENSIS, FOLIA SOCIOLOGICA 34, 49-70. Google Scholar
Piekarska A. (2017). Between strategy and case – the perception of careers by young employees. ACTAUNIVERSITATIS LODZIENSIS, FOLIA SOCIOLOGICA 61, 43-60. Google Scholar
Pikula NG (2017). Factors differentiating the career course of women and men – from the perspective ofolder people. Present – Man – Education, t 20, No. 2 (78), 95-111. Google Scholar
Smolbik-Jęczmień A. (2013). Career development among representatives of generations x and y – newchallenges. MODERN MANAGEMENT REVIEW, vol. XVIII, 20 (4/2013), 191-202. Google Scholar
Smolbik-Jęczmień A. (2015). Contemporary transformations in the approach to professional career as aconsequence of changes that have occurred in the global economy. Management Forum, vol. 3, no. 3, 56-62. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.