Motywy kierownicze i umiejętności komunikacyjne menadżerów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8265

Słowa kluczowe:

motywy kierownicze, umiejętności komunikacyjne, relacje przełożony-podwładny

Abstrakt

Cel: Celem pracy była identyfikacja hierarchii motywów kierowniczych oraz ocena umiejętności komunikacyjnych kierowników z subregionu ostrołęckiego.
Materiał i metody: Badania własne przeprowadzonych wśród 200 kierowników pracujących w małych i średnich przedsiębiorstwach z subregionu ostrołęckiego – woj. Mazowieckie. Wśród badanych 76,5% to mężczyźni a 23,5% to kobiety. Większość badanych kierowników posiadało wykształcenie wyższe (79,5). Pozostali badani posiadali wykształcenie średnie. Badanie motywów kierowniczych przeprowadzono z wykorzystaniem „Skali samooceny moty-wów kierowniczych” prezentowanej w pracy Tokarskiego [22]. Ocenę umiejętności komuni-kacyjnych przeprowadzono, posługując się „Testem na umiejętność porozumiewania się” [16].
Wyniki: W części badawczej przedstawiono wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród 200 kierowników pracujących w małych i średnich przedsiębiorstwach z subregionu ostrołęckiego – woj. Mazowieckie. Pewność zatrudnienia to motyw dominujący u 22,5% badanych kierowników. Motyw kierowniczy jakim jest wysokość zarobków jest motywem dominującym tylko u 11% badanych respondentów. Zdecydowana większość uczestniczących w badaniu (78,5%) uzyskała wynik w kategorii 75 i więcej, co klasyfikuje ich się grupie kierowników najlepiej radzących sobie z komunikacją.
Wnioski: Badania własne wykazały, że kierownicy z małych i średnich przedsiębiorstw mają wysokie umiejętności komunikacyjne. Stwierdzono, że nie można jednoznacznie wskazać dominującego motywu kierowniczego.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

BUBNIKOWSKI, A., DĄBROWSKI, D., GĄSIOR, U., MACIOŁ, S. (2012) Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badania. E-mentor nr 4 (46) / 2012, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/46/id/946 (dostęp: 12.06.2018).   Google Scholar

DEHAGHANI, A., AKHORMEH, K.A., MEHRABI, T. (2012), Assessing the effectiveness of interpersonal communication skills training on job satisfaction among nurses in AlZahra Hospital of Isfahan, Iran, Iranian Journal of Nursing & Midwifery Research. May/Jun2012, Vol. 17 Issue 3, p290-295.   Google Scholar

GABLETA, M. (red.) (2006) Potencjał pracy w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.   Google Scholar

HAŁAWIN, A. (2016) W jakim stanie jest komunikacja wewnętrzna? http://komunikat.rrcc.pl/2016/02/w-jakim-stanie-jest-komunikacja-wewnetrzna/ (dostęp: 14.06.2018).   Google Scholar

HREHOVA, D. (2015) Understatement of communication skills of manager during crisis in the company, Proceedings of the Multidisciplinary Academic Conference.   Google Scholar

JANUSZKIEWICZ, A., KOWALSKA, M. (2015) Kompetencje kierowników projektów unijnych, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej nr 1196, Organizacja i zarządzanie, z 59.   Google Scholar

JASIŃSKI, Z. (2007) Motywowanie w przedsiębiorstwie. Uwalnianie ludzkiej produktywności, Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa.   Google Scholar

JURCZAK, P. (2015) Polscy menedżerowie oczami pracowników, http://www.hrpolska.pl/hr/czytelnia/polscy-menad-erowie-oczami-pracownik-w (dostęp: 05.06.2018).   Google Scholar

KOŻUCH, B., SIENKIEWICZ-MAŁYJUREK, K. (2013) Kompetencje menedżerskie i czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami. Przedsiębiorczość i Zarzadzanie, Tom XIV, Zeszyt 11, Część I, http://piz.san.edu.pl Łódź. (dostęp: 11.06.2018).   Google Scholar

KOZAK, A. (2014) Relationship between job satisfaction and perception of manager’s behavior, Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, Volume 20, Issue 1-2 (Jan 2014).   Google Scholar

KUSA, R. (2004) Kompetencje kierownicze jako źródło przewagi konkurencyjnej w małych przedsiębiorstwach usługowych, w: Nowoczesność przemysłu i usług: nowe wyzwania. T. 2, pod red. Jana Pyki, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Oddział w Katowicach, Katowice.   Google Scholar

MAŁA, N., HRABELSKA, O. (2013) Informacja i komunikacja w zarządzaniu personelem, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Społeczeństwo informacyjne – rozwój e-gospodarki i gospodarki opartej na wiedzy, Zeszyt nr 36, Rzeszów.   Google Scholar

MAURYA, CH. D., SHARMA, A. K. (2017), The role of managerial skills in success of an organization, CLEAR International Journal of Research in Commerce & Management. Jun, Vol. 8 Issue 6, p12-14.   Google Scholar

MUSIOŁ-URBAŃCZYK, A. (2010) Kluczowe kompetencje kierownika projektu. Kwartalnik naukowy "Organizacja i Zarządzanie" nr 2(10), Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.   Google Scholar

RAMIS PALMER, MA. C, MANASSERO, M., MA. A., FERRER PEREZ, V. A., GARCIA-BUADES, E. (2007), ¡No es fácil ser un buen jefe/a! Influencia de las habilidades comunicativas de la dirección sobre la motivación, la autoeficacia y la satisfacción de sus equipos de trabajo, Revista de Psicologia del Trabajo y de Las Organizaciones, Vol. 23 Issue 2, p161-181.   Google Scholar

REDDIN, B. (1993) Testy dla menadżerów stawiających na efektywność. Oficyna Wydawnicza Alma-Pres, Warszawa.   Google Scholar

SIDOR-RZĄDKOWSKA, M. (2004) Zarządzanie personelem w małej firmie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.   Google Scholar

SIELSKA, J., MATECKA, M., DĄBROWSKA, E., ZDANOWSKA, J. (2015) Wewnętrzna ocena dokonywana przez kadrę kierownicza jako narzędzie zarzadzania w podmiotach leczniczych na przykładzie szpitala klinicznego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 875, Problemy Zarzadzania, Finansów i Marketingu nr 41, t. 2, Szczecin.   Google Scholar

SOKOŁOWSKA-WIĘCEK, J. (2014) Uwarunkowania skuteczności pracy kierownika w zarządzaniu międzynarodowymi projektami badań klinicznych. Praca doktorska. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, http://www.wbc.poznan.pl/Content/320363/SokolowskaWiecek_Joanna_doktorat.pdf (dostęp: 10.06.2018).   Google Scholar

SPRINGER, A. (2011) Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika, Problemy Zarządzania, Wydział Zarządzania UW vol. 9, nr 4 (34): 162-180.   Google Scholar

STĘPNIEWSKI, J. (2013) Umiejętności relacyjne i komunikacyjne personelu medycznego w kontekście zarządzania [w:] Z. Nęcki, M. Kęsego (red.), Postawy personelu medycznego wobec zarządzania szpitalem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.   Google Scholar

TOKARSKI S. (2006) Kierownik w organizacji. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa.   Google Scholar

TOMASZUK, A. (2013) Sylwetka menedżera w świetle teorii zarządzania i badań własnych na przykładzie menedżerów sektora budownictwa województwa podlaskiego, Ekonomia i Zarządzanie, nr 5(4)2013.   Google Scholar

WALKOWIAK, R. (2007) Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo „Dom Organizatora”, Toruń.   Google Scholar

WINKLER, R. (2013), Przywództwo i komunikacja w zespole projektowym, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 786, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 64/1, Szczecin http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/64-2013/FRFU-64-t1-473.pdf (dostęp: 12.06.2018).   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-01-02

Jak cytować

Żuchowski, I. (2019). Motywy kierownicze i umiejętności komunikacyjne menadżerów. Problems of Economics and Law, 1(1), 89–103. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8265

Numer

Dział

Artykuły