Motywy kierownicze i umiejętności komunikacyjne menadżerów
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8265Słowa kluczowe:
motywy kierownicze, umiejętności komunikacyjne, relacje przełożony-podwładnyAbstrakt
Cel: Celem pracy była identyfikacja hierarchii motywów kierowniczych oraz ocena umiejętności komunikacyjnych kierowników z subregionu ostrołęckiego.
Materiał i metody: Badania własne przeprowadzonych wśród 200 kierowników pracujących w małych i średnich przedsiębiorstwach z subregionu ostrołęckiego – woj. Mazowieckie. Wśród badanych 76,5% to mężczyźni a 23,5% to kobiety. Większość badanych kierowników posiadało wykształcenie wyższe (79,5). Pozostali badani posiadali wykształcenie średnie. Badanie motywów kierowniczych przeprowadzono z wykorzystaniem „Skali samooceny moty-wów kierowniczych” prezentowanej w pracy Tokarskiego [22]. Ocenę umiejętności komuni-kacyjnych przeprowadzono, posługując się „Testem na umiejętność porozumiewania się” [16].
Wyniki: W części badawczej przedstawiono wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród 200 kierowników pracujących w małych i średnich przedsiębiorstwach z subregionu ostrołęckiego – woj. Mazowieckie. Pewność zatrudnienia to motyw dominujący u 22,5% badanych kierowników. Motyw kierowniczy jakim jest wysokość zarobków jest motywem dominującym tylko u 11% badanych respondentów. Zdecydowana większość uczestniczących w badaniu (78,5%) uzyskała wynik w kategorii 75 i więcej, co klasyfikuje ich się grupie kierowników najlepiej radzących sobie z komunikacją.
Wnioski: Badania własne wykazały, że kierownicy z małych i średnich przedsiębiorstw mają wysokie umiejętności komunikacyjne. Stwierdzono, że nie można jednoznacznie wskazać dominującego motywu kierowniczego.
Statystyka pobrań
Bibliografia
BUBNIKOWSKI, A., DĄBROWSKI, D., GĄSIOR, U., MACIOŁ, S. (2012) Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badania. E-mentor nr 4 (46) / 2012, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/46/id/946 (dostęp: 12.06.2018). Google Scholar
DEHAGHANI, A., AKHORMEH, K.A., MEHRABI, T. (2012), Assessing the effectiveness of interpersonal communication skills training on job satisfaction among nurses in AlZahra Hospital of Isfahan, Iran, Iranian Journal of Nursing & Midwifery Research. May/Jun2012, Vol. 17 Issue 3, p290-295. Google Scholar
GABLETA, M. (red.) (2006) Potencjał pracy w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław. Google Scholar
HAŁAWIN, A. (2016) W jakim stanie jest komunikacja wewnętrzna? http://komunikat.rrcc.pl/2016/02/w-jakim-stanie-jest-komunikacja-wewnetrzna/ (dostęp: 14.06.2018). Google Scholar
HREHOVA, D. (2015) Understatement of communication skills of manager during crisis in the company, Proceedings of the Multidisciplinary Academic Conference. Google Scholar
JANUSZKIEWICZ, A., KOWALSKA, M. (2015) Kompetencje kierowników projektów unijnych, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej nr 1196, Organizacja i zarządzanie, z 59. Google Scholar
JASIŃSKI, Z. (2007) Motywowanie w przedsiębiorstwie. Uwalnianie ludzkiej produktywności, Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa. Google Scholar
JURCZAK, P. (2015) Polscy menedżerowie oczami pracowników, http://www.hrpolska.pl/hr/czytelnia/polscy-menad-erowie-oczami-pracownik-w (dostęp: 05.06.2018). Google Scholar
KOŻUCH, B., SIENKIEWICZ-MAŁYJUREK, K. (2013) Kompetencje menedżerskie i czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami. Przedsiębiorczość i Zarzadzanie, Tom XIV, Zeszyt 11, Część I, http://piz.san.edu.pl Łódź. (dostęp: 11.06.2018). Google Scholar
KOZAK, A. (2014) Relationship between job satisfaction and perception of manager’s behavior, Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, Volume 20, Issue 1-2 (Jan 2014). Google Scholar
KUSA, R. (2004) Kompetencje kierownicze jako źródło przewagi konkurencyjnej w małych przedsiębiorstwach usługowych, w: Nowoczesność przemysłu i usług: nowe wyzwania. T. 2, pod red. Jana Pyki, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Oddział w Katowicach, Katowice. Google Scholar
MAŁA, N., HRABELSKA, O. (2013) Informacja i komunikacja w zarządzaniu personelem, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Społeczeństwo informacyjne – rozwój e-gospodarki i gospodarki opartej na wiedzy, Zeszyt nr 36, Rzeszów. Google Scholar
MAURYA, CH. D., SHARMA, A. K. (2017), The role of managerial skills in success of an organization, CLEAR International Journal of Research in Commerce & Management. Jun, Vol. 8 Issue 6, p12-14. Google Scholar
MUSIOŁ-URBAŃCZYK, A. (2010) Kluczowe kompetencje kierownika projektu. Kwartalnik naukowy "Organizacja i Zarządzanie" nr 2(10), Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. Google Scholar
RAMIS PALMER, MA. C, MANASSERO, M., MA. A., FERRER PEREZ, V. A., GARCIA-BUADES, E. (2007), ¡No es fácil ser un buen jefe/a! Influencia de las habilidades comunicativas de la dirección sobre la motivación, la autoeficacia y la satisfacción de sus equipos de trabajo, Revista de Psicologia del Trabajo y de Las Organizaciones, Vol. 23 Issue 2, p161-181. Google Scholar
REDDIN, B. (1993) Testy dla menadżerów stawiających na efektywność. Oficyna Wydawnicza Alma-Pres, Warszawa. Google Scholar
SIDOR-RZĄDKOWSKA, M. (2004) Zarządzanie personelem w małej firmie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. Google Scholar
SIELSKA, J., MATECKA, M., DĄBROWSKA, E., ZDANOWSKA, J. (2015) Wewnętrzna ocena dokonywana przez kadrę kierownicza jako narzędzie zarzadzania w podmiotach leczniczych na przykładzie szpitala klinicznego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 875, Problemy Zarzadzania, Finansów i Marketingu nr 41, t. 2, Szczecin. Google Scholar
SOKOŁOWSKA-WIĘCEK, J. (2014) Uwarunkowania skuteczności pracy kierownika w zarządzaniu międzynarodowymi projektami badań klinicznych. Praca doktorska. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, http://www.wbc.poznan.pl/Content/320363/SokolowskaWiecek_Joanna_doktorat.pdf (dostęp: 10.06.2018). Google Scholar
SPRINGER, A. (2011) Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika, Problemy Zarządzania, Wydział Zarządzania UW vol. 9, nr 4 (34): 162-180. Google Scholar
STĘPNIEWSKI, J. (2013) Umiejętności relacyjne i komunikacyjne personelu medycznego w kontekście zarządzania [w:] Z. Nęcki, M. Kęsego (red.), Postawy personelu medycznego wobec zarządzania szpitalem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Google Scholar
TOKARSKI S. (2006) Kierownik w organizacji. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa. Google Scholar
TOMASZUK, A. (2013) Sylwetka menedżera w świetle teorii zarządzania i badań własnych na przykładzie menedżerów sektora budownictwa województwa podlaskiego, Ekonomia i Zarządzanie, nr 5(4)2013. Google Scholar
WALKOWIAK, R. (2007) Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo „Dom Organizatora”, Toruń. Google Scholar
WINKLER, R. (2013), Przywództwo i komunikacja w zespole projektowym, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 786, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 64/1, Szczecin http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/64-2013/FRFU-64-t1-473.pdf (dostęp: 12.06.2018). Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.