The managers motives and their communication skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8265

Keywords:

managerial motives, communication skills, subordinate employee relations

Abstract

Aim of the study: The aim of the work was to identify the hierarchy of managerial motives and the assess of communication skills of managers from the Ostrołęka subregion.
Material and methods: Own research carried out among 200 managers working in small and medium-sized enterprises from the Ostrołęka subregion - mazowieckie voivodeship. Among the respondents, 76.5% are men and 23.5% are women. Most of the surveyed managers had higher education (79.5). The other respondents graduated from secondary schools. The research on leadership motives was carried out using the "The scale of self-assessment of managerial motives” presented in the work by Tokarski [22]. The assessment of communication skills was carried out using the "Test for communication skills" [16].
Results: The research part presents the results of own research carried out among 200 managers working in small and medium-sized enterprises from the Ostrołęka subregion – mazowieckie voivodeship. Employment security is the dominant motif among 22.5% surveyed managers. The managerial motive, which is the amount of earnings, is the dominant motif only with 11% of respondents. The vast majority of participants (78.5%) obtained the result in the category of 75 and more, which classifies them to the group of managers who deal best with communication.
Conclusions: Own research has shown that managers from small and medium-sized enterprises have high communication skills. It was found that the dominant managerial theme cannot be clearly identified.

Downloads

Download data is not yet available.

BUBNIKOWSKI, A., DĄBROWSKI, D., GĄSIOR, U., MACIOŁ, S. (2012) Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badania. E-mentor nr 4 (46) / 2012, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/46/id/946 (dostęp: 12.06.2018).   Google Scholar

DEHAGHANI, A., AKHORMEH, K.A., MEHRABI, T. (2012), Assessing the effectiveness of interpersonal communication skills training on job satisfaction among nurses in AlZahra Hospital of Isfahan, Iran, Iranian Journal of Nursing & Midwifery Research. May/Jun2012, Vol. 17 Issue 3, p290-295.   Google Scholar

GABLETA, M. (red.) (2006) Potencjał pracy w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.   Google Scholar

HAŁAWIN, A. (2016) W jakim stanie jest komunikacja wewnętrzna? http://komunikat.rrcc.pl/2016/02/w-jakim-stanie-jest-komunikacja-wewnetrzna/ (dostęp: 14.06.2018).   Google Scholar

HREHOVA, D. (2015) Understatement of communication skills of manager during crisis in the company, Proceedings of the Multidisciplinary Academic Conference.   Google Scholar

JANUSZKIEWICZ, A., KOWALSKA, M. (2015) Kompetencje kierowników projektów unijnych, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej nr 1196, Organizacja i zarządzanie, z 59.   Google Scholar

JASIŃSKI, Z. (2007) Motywowanie w przedsiębiorstwie. Uwalnianie ludzkiej produktywności, Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa.   Google Scholar

JURCZAK, P. (2015) Polscy menedżerowie oczami pracowników, http://www.hrpolska.pl/hr/czytelnia/polscy-menad-erowie-oczami-pracownik-w (dostęp: 05.06.2018).   Google Scholar

KOŻUCH, B., SIENKIEWICZ-MAŁYJUREK, K. (2013) Kompetencje menedżerskie i czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami. Przedsiębiorczość i Zarzadzanie, Tom XIV, Zeszyt 11, Część I, http://piz.san.edu.pl Łódź. (dostęp: 11.06.2018).   Google Scholar

KOZAK, A. (2014) Relationship between job satisfaction and perception of manager’s behavior, Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, Volume 20, Issue 1-2 (Jan 2014).   Google Scholar

KUSA, R. (2004) Kompetencje kierownicze jako źródło przewagi konkurencyjnej w małych przedsiębiorstwach usługowych, w: Nowoczesność przemysłu i usług: nowe wyzwania. T. 2, pod red. Jana Pyki, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Oddział w Katowicach, Katowice.   Google Scholar

MAŁA, N., HRABELSKA, O. (2013) Informacja i komunikacja w zarządzaniu personelem, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Społeczeństwo informacyjne – rozwój e-gospodarki i gospodarki opartej na wiedzy, Zeszyt nr 36, Rzeszów.   Google Scholar

MAURYA, CH. D., SHARMA, A. K. (2017), The role of managerial skills in success of an organization, CLEAR International Journal of Research in Commerce & Management. Jun, Vol. 8 Issue 6, p12-14.   Google Scholar

MUSIOŁ-URBAŃCZYK, A. (2010) Kluczowe kompetencje kierownika projektu. Kwartalnik naukowy "Organizacja i Zarządzanie" nr 2(10), Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.   Google Scholar

RAMIS PALMER, MA. C, MANASSERO, M., MA. A., FERRER PEREZ, V. A., GARCIA-BUADES, E. (2007), ¡No es fácil ser un buen jefe/a! Influencia de las habilidades comunicativas de la dirección sobre la motivación, la autoeficacia y la satisfacción de sus equipos de trabajo, Revista de Psicologia del Trabajo y de Las Organizaciones, Vol. 23 Issue 2, p161-181.   Google Scholar

REDDIN, B. (1993) Testy dla menadżerów stawiających na efektywność. Oficyna Wydawnicza Alma-Pres, Warszawa.   Google Scholar

SIDOR-RZĄDKOWSKA, M. (2004) Zarządzanie personelem w małej firmie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.   Google Scholar

SIELSKA, J., MATECKA, M., DĄBROWSKA, E., ZDANOWSKA, J. (2015) Wewnętrzna ocena dokonywana przez kadrę kierownicza jako narzędzie zarzadzania w podmiotach leczniczych na przykładzie szpitala klinicznego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 875, Problemy Zarzadzania, Finansów i Marketingu nr 41, t. 2, Szczecin.   Google Scholar

SOKOŁOWSKA-WIĘCEK, J. (2014) Uwarunkowania skuteczności pracy kierownika w zarządzaniu międzynarodowymi projektami badań klinicznych. Praca doktorska. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, http://www.wbc.poznan.pl/Content/320363/SokolowskaWiecek_Joanna_doktorat.pdf (dostęp: 10.06.2018).   Google Scholar

SPRINGER, A. (2011) Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika, Problemy Zarządzania, Wydział Zarządzania UW vol. 9, nr 4 (34): 162-180.   Google Scholar

STĘPNIEWSKI, J. (2013) Umiejętności relacyjne i komunikacyjne personelu medycznego w kontekście zarządzania [w:] Z. Nęcki, M. Kęsego (red.), Postawy personelu medycznego wobec zarządzania szpitalem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.   Google Scholar

TOKARSKI S. (2006) Kierownik w organizacji. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa.   Google Scholar

TOMASZUK, A. (2013) Sylwetka menedżera w świetle teorii zarządzania i badań własnych na przykładzie menedżerów sektora budownictwa województwa podlaskiego, Ekonomia i Zarządzanie, nr 5(4)2013.   Google Scholar

WALKOWIAK, R. (2007) Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo „Dom Organizatora”, Toruń.   Google Scholar

WINKLER, R. (2013), Przywództwo i komunikacja w zespole projektowym, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 786, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 64/1, Szczecin http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/64-2013/FRFU-64-t1-473.pdf (dostęp: 12.06.2018).   Google Scholar

Published

2019-01-02

How to Cite

Żuchowski, I. (2019). The managers motives and their communication skills. Problems of Economics and Law, 1(1), 89–103. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8265

Issue

Section

Original article

Most read articles by the same author(s)