Behavioral economy and the chosen aspects of the labor market
DOI:
https://doi.org/10.55225/pel.359Keywords:
behavioral economy, labor market, human capital, wages, competencesAbstract
Goal: The goal is to present some of the labor market’s aspects (human capital, wages, competence) in the behavioral approach. In the article, there is the subject of behavioral approach in some of the factors, that influence the labor market’s functioning. There also is the behavioral economy’s view on the human capital, taking under account the important factors that take part in forming the quality of this capital. Next, the wages problem is analyzed in the behavioral approach, and also the meaning of the sychological aspects in motivating to labor. The last part is dedicated to the workers’ competence, its rating, and also the psychological factors that influence both the rating, and its effects.
Material and the methods: The article’s nature is overview-descriptive. The area of influence of the behavioral factors on the labor market is varied and multilateral, hence in the article only some of them have been described.
Outcome and conclusion: According to the behavioral perspective, showing competence is taking action ensuring the completion of the given problems, in accordance to the specific standard. Thus, the competences aren’t viewed in categories of differences between the persons. Their viewpoint is the behavior that is expected in the given workplace.
Downloads
References
Benabou R., Tirole J., Intrinsic and Extrinsic Motivation, Review of Economic Studies, 70 (3), 2003, s. 489-520. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-937X.00253 Google Scholar
Becton, J.B., Schraeder, M.: Strategic human resources management. Are we there yet? „The Journal for Quality & Participacion” 2009, No. 1. Google Scholar
Falkowski, A., Spostrzeganie jako mechanizm tworzenia doświadczenia za pomocą zmysłów. W: Psychologia, t.2, J. Strelau (red.). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2000. Google Scholar
Fehr E., Goette L., Zehnder Ch., A Behavioral Account of the Labor Market: The Role of Fairness Concerns, Discussion Papers Series, Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit Institute for the Study of Labor,December 2008 Discussion Paper No. 3901 ,Bonn, Germany, 2008. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1361658 Google Scholar
Franken, R.E., Psychologia motywacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005. Google Scholar
Goldsmith, H., Darity, W., Veum, J.R., Race, cognitive skills, psychological capital and wages. „Review of Black Political Economy”1998, No. 26. DOI: https://doi.org/10.1007/s12114-998-1001-0 Google Scholar
Gurba, A., Psychologiczne aspekty oceniania okresowego pracowników, „Gospodarka, Rynek, Edukacja” 2013, Vol. 14, nr 4. Google Scholar
Hitt, M.A., Berman, L., Shimizu, K., Kochhar, R., Direct and Moderating Effects of Human Capital on Strategy and Performance In Professional Service Firms: a Resource–based Prospective. „Academy of Management Journal” 2001, nr 44. DOI: https://doi.org/10.5465/3069334 Google Scholar
Kahneman, D., Système 1 / Système 2 : Les deux vitesses de la pensée. Paris : Flammarion, 2012. Google Scholar
Karaszewska, H., Wynagrodzenia w Polsce w okresie zmian systemu ekonomicznego. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2003. Google Scholar
Kowalczyk, E., Wpływ cech i umiejętności pracobiorców na ich funkcjonowanie na rynku pracy. „Ekonomista” 2012, Nr 1. Google Scholar
Król G., Wieczorkowska G., Budowanie wskaźników za pomocą analizy czynnikowej, w: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych, 2004. Google Scholar
Lévy-Leboyer C., Kierowanie kompetencjami. Bilans doświadczeń zawodowych, Warszawa, Poltext, 1997. Google Scholar
Lipka, A., Różnice w przedsiębiorczości pracowników a wartość kapitału ludzkiego organizacji. w: Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju ludzi i organizacji, M. Zieliński, Funkcjonowanie rynku pracy a wybrane aspekty rynku pracy, A. Warzecha (red.). Gliwice: Prace Naukowe Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości, Seria Ekonomia 2010, tom 1. Google Scholar
Mazurek-Kucharska B., Kompetencje społeczne we współczesnej psychologii i teorii zarządzania. Przegląd wybranych podejść i problemów. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów, Warszawa, Oficyna wydawnicza SGH, 2006 Google Scholar
McClelland D.C., Identifying Competencies with Behavioral-Event Interviews, Psychological Science, vol. 9, no. 5, 331–339, 1998. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9280.00065 Google Scholar
Pocztowski A., Miś A., Analiza zasobów ludzkich w organizacji, Kraków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 2000. Google Scholar
Schulz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN 2002. Google Scholar
Stajkovic, A., Luthans, F., Self– efficiency and work– related performance: A meta analysis. “Psychological Bulletin” 1998, Vol. 124. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.2.240 Google Scholar
Villeval M.- C., L’économie comportementale du marché du travail, Presses de Sciences Po., Paris, 2006. Google Scholar
Woodruffe Ch., Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników, Kraków, Oficyna Ekonomiczna, 2003. Google Scholar
Zalaśkiewicz, T., Percepcja działań ekonomicznych. W: Psychologia ekonomiczna, T. Tyszka (red.). Gdańsk: GWP 2004. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland & Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.