Business model of microenterprises – empirical findings
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.7214Keywords:
business model, enterprise, microenterprises, entrepreneurAbstract
Aim of the study: The aim of the article is an identification of problems concerning constructions of the microenterprises’ business model beginning the economic activity with an utilization of the grant-in-aid from resources of the European Union. The attitude and the characteristics of entrepreneurs were emphasized in the article.
Materials and methods: To achieve the objective of the study, my own examinations were used with the application of the questionnaire of the interview and the observation, which allowed, in the process of the synthesis, to get the adequate results in the research process.
Results:The analysis of the results allowed the formulation of conclusions, concerning identification of elements of the structure of the business model of the created microenterprise and attitudes and characteristics of entrepreneurs. The research techniques made the diverse approach possible to the problems indicated in the title.
Conclusions:The priority area concerning the formulation of the business model of microenterprises is the identification of enterprising attitudes of the owner.
Downloads
References
Johnson M.W., Christensen C.M, Kagermann H. (2008). Reinventing Your Business Model, Harvard Business Review, Vol. 86, No. 12. Google Scholar
Nogalski, B. (2009). Rozważania o modelach biznesowych przedsiębiorstw jako ciekawym poznawczo kierunku badań problematyki zarządzania strategicznego. W: R. Krupski (red.). Zarządzanie strategiczne. Problemy, kierunki badań. Wałbrzych: Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości. Google Scholar
Rokita, J. (2005). Zarządzanie strategiczne: tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej. Warszawa PWE. Google Scholar
Margetta J. (2002). Why Business Model Master , Harvard Business Review No 5. Google Scholar
Hamel G.(2002, Leading the revolution. Harvard Business School Press. Google Scholar
Kozioł L. (2010): Komponenty modelu biznesu przedsiębiorstwa, W Stabryła A. redaktor. Koncepcje zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Mfiles.pl Encyklopedia zarządzania, Kraków 2010 s. 27-35. Google Scholar
Firlej K. (2013), Model biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem spożywczym. W: Kożuch B. (red.). Modele biznesowe, Przedsiębiorczość i Zarządzanie Tom XIV, Zeszyt 13 część II, Łódź 2013 s. 27-39. Google Scholar
Barwacz K. (2016). Zmiana modelu biznesu wyzwaniem dla rad nadzorczych. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej Tarnowie nr 2(30). Google Scholar
Kozioł L. (2006), Determinanty i strategie przedsiębiorczości, Zeszyty Naukowe MWSE w Tarnowie, nr 1(9), s. 145-160. Google Scholar
Gerber M.E. (2018), Mity przedsiębiorczości, MT biznes, Warszawa 2018. Google Scholar
Strona internetowa Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w Krakowie http://www.marr.pl/dcbtarnow/#1520590362379-3ae3f908-c809. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 State Higher Vocational School in Tarnow, Poland & Author

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.