Rozwój przemysłów kreatywnych w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.55225/pel.414Słowa kluczowe:
przemysły kreatywne, przemysły kultury, gospodarka kreatywna, kreatywnośćAbstrakt
Cel artykułu: Celem pracy jest określenie rozwoju przemysłów kreatywnych w Polsce.
Materiały i metody: W badaniach posłużoną się metodą desk research. Wykorzystano bogaty dorobek krajowej i zagranicznej literatury przedmiotu, której kryterium doboru była wysoka jakość, oryginalność oraz aktualność. W badaniach empirycznych obejmujących lata 2010–2018 wykorzystano dane pochodzące z publikacji Rola gospodarki kreatywnej w Polsce, która została przygotowana przez Polski Instytut Ekonomiczny.
Rezultaty: Kwerenda literatury przedmiotu umożliwiła przeprowadzenie charakterystyki przemysłów kreatywnych i określenie ich znaczenia w procesie rozwoju gospodarki. Omówione zostały uwarunkowania teoretyczne przemysłów kreatywnych. Kolejno podjęto zagadnienia: pojęcia i istoty przemysłów kreatywnych; ekonomicznych i pozaekonomicznych aspektów ich rozwoju; roli kultury w procesie rozwoju przemysłów kreatywnych. W obszarze empirycznym pracy przedstawiono wyniki analizy rozwoju przemysłów kreatywnych w Polsce w latach 2010–2018.
Wnioski: Wśród wszystkich działów PKD działalność firm centralnych; doradztwo związane z zarządzaniem to dominująca pozycja w aspekcie partycypacji działu w wartości dodanej brutto ogółem w gospodarce oraz jako segmentu gospodarki kreatywnej. Najwyższą dynamiką wzrostu we wspomnianych aspektach charakteryzowały się badania naukowe i prace rozwojowe, natomiast największym spadkiem – działalność wydawnicza. Badania naukowe i prace rozwojowe to także działy, w których odnotowano największą dynamikę wzrostu liczby firm i osób pracujących.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Bąkowska, K., Marczewski, K., Sawulski, J., Sztolsztejner, A. (2020). Rola gospodarki kreatywnej w Polsce. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny. Dostępny w Internecie: https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2020/07/PIE-Raport_Gospodarka_kreatywna.pdf [dostęp: 2022-03-01]. Google Scholar
Boix, R., Capone, F., Propris, L. D., Lazzeretti, L., Sanchez, D. (2016). Comparing creative industries in Europe. European Urban and Regional Studies, 23(4), 935–940. DOI: 10.1177/09697764145411. DOI: https://doi.org/10.1177/0969776414541135 Google Scholar
Creative Industries Mapping Documents 2001. (2001). London: Department of Culture, Media and Sport. Dostępny w Internecie: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/183544/2001part1-foreword2001.pdf [dostęp: 2022-03-10]. Google Scholar
Florida, R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku społeczeństwa i życia codziennego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Google Scholar
Gouvea, R., Vora, G. (2018). Creative industries and economic growth: stability of creative products exports earnings. Creative Industries Journal, 11(1), 22–53. DOI: 10.1080/17510694.2017.1416529. DOI: https://doi.org/10.1080/17510694.2017.1416529 Google Scholar
GUS. (2018). Przemysły kultury i kreatywne w latach 2014–2016. Warszawa–Kraków: Główny Urząd Statystyczny, s. 31. Google Scholar
Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce – uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting. Google Scholar
Klasik, A. (2010). Od sektora kultury do przemysłów kreatywnych. W: A. Gwóźdź (red.). Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Google Scholar
Kontrimienė, V., Melnikas, B. (2017). Creative industries: Development processes under contemporary conditions of globalization. Business, Management and Economics Engineering, 15(1), 109–126. DOI: 10.3846/bme.2017.340. DOI: https://doi.org/10.3846/bme.2017.340 Google Scholar
Krapiński, B., Rybacka, M., Szlachta, P., Szultka, S. (2012). Klastry w sektorach kreatywnych – motory rozwoju miast i regionów. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Dostępny w Internecie: https://www.parp.gov.pl/publica tions/publication/klastry-w-sektorach-kreatywnych-motory-rozwoju-miast-i-regionow [dostęp: 2022-02-20]. Google Scholar
Lampel, J., Germain, O. (2016). Creative industries as hubs of new organizational and business practices. Journal of Business Research, 69(7), 2327–2333. DOI: 10.1016/j.jbusres.2015.10.001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.001 Google Scholar
Li, F. (2020). The digital transformation of business models in the creative industries: A holistic framework and emerging trends. Technovation, 92–93, 102012. DOI: 10.1016/j.technovation.2017.12.004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2017.12.004 Google Scholar
Mackiewicz, M., Michorowska, B., Śliwka, A., Grochowski, M. (2009). Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych: raport końcowy. Warszawa: Ministerstwo Gospodarki. Dostępny w Internecie: https://nck.pl/upload/attachments/302357/analiza_potrzeb_i_rozwoju_przemysw_kreatywnych.pdf [dostęp: 2022-03-01]. Google Scholar
Mamica, Ł. (2014). Przemysły kreatywne. W: T. Geodecki, Ł. Mamica (red.). Polityka innowacyjna (s. 79–191). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Google Scholar
Marco-Serrano, F., Rausell-Koster, P., Abeledo-Sanchis, R. (2014). Economic development and the creative industries: A tale of causality. Creative Industries Journal, 7(2), 81–91. DOI: 10.1080/17510694.2014.958383. DOI: https://doi.org/10.1080/17510694.2014.958383 Google Scholar
Matiza, V. M. (2020). The role of creative industries in economic development: The human factor development approach. African Journal of Inter / Multidisciplinary Studies, 2(1), 50–61. DOI: 10.51415/ajims.v2i1.833. DOI: https://doi.org/10.51415/ajims.v2i1.833 Google Scholar
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii. (2020). Odpowiedź z dnia 31 grudnia 2020 r. na interpelację nr 14755 z dnia 26 listopada Posła na Sejm RP Ireneusza Rasia w sprawie opracowania sektorowych form pomocy i wsparcia dla branż, których działalność została ograniczona w związku z pandemią SARS-CoV-2. Pismo z dnia 31 grudnia 2020 prezentująca stanowisko Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii. Dostępny w Internecie: https://orka2.sejm.gov.pl/INT9.nsf/klucz/ATTBWXK2P/%24FILE/i14755-o1.pdf [dostęp: 2022-03-10]. Google Scholar
Musa Al Hasyim, M. (2019). Creative industry development in Pesantren Tebuireng. Shirkah. Journal of Economics and Business, 4(3), 403–428. DOI: 10.22515/shirkah.v4i3.275. DOI: https://doi.org/10.22515/shirkah.v4i3.275 Google Scholar
OECD. (2021). Economic and social impact of cultural and creative sectors: Note for Italy G20 Presidency Culture Working Group. Dostępny w Internecie: https://www.oecd.org/cfe/leed/OECD-G20-Culture-July-2021.pdf [dostęp: 2022-03-10]. Google Scholar
Oyekunle, O. A. A., Sirayi, M. (2018). The role of creative industries as a driver for a sustainable economy: A case of South Africa. Creative Industries Journal, 11(3), 225–244. DOI: 10.1080/17510694.2018.1480850. DOI: https://doi.org/10.1080/17510694.2018.1480850 Google Scholar
Pięta-Kanurska, M. (2013). Znaczenie sektora kreatywnego w rozwoju miast i regionów. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 290, 71–82. Google Scholar
Puczkowski, B. (2013). Efektywność ekonomiczna kultur narodowych. Zarządzanie i Finanse, 4(3), 401–411. Google Scholar
Rakib, M., Yunus, M., Amin, N. (2018). Creative industry development based on entrepreneurship training in developing local economy in parepare city. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 2(1), 32–45. DOI: https://doi.org/10.23969/oikos.v2i1.923 Google Scholar
Ratalewska, M. (2015). Uwarunkowania rozwoju sektorów kreatywnych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 401, 421–430. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2015.401.38 Google Scholar
Siemko-Tomaszewska, H. (2008). Sieci służące do uczenia się w Finlandii: raport: analiza wstępna. Warszawa: Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwa Gospodarki. Dostępny w Internecie: https://docplayer.pl/15735501-Sieci-slusace-do-uczenia-sie-w-finlandii.html [dostęp: 2022-02-15]. Google Scholar
Simatupang, T., et al. (2008). Analisis Kebijakan Pengembangan Industri Kreatif di Kota Bandung. Jurnal Manajemen Teknologi, 8(1). Dostępny w Internecie: https://media.neliti.com/media/publications/119968-ID-analisis-kebijakan-pengem bangan-industri.pdf [dostęp: 2022-02-15]. Google Scholar
Travkina, E., Sacco, P. L. Morari, B. (2020). Culture shock: COVID-19 and the cultural and creative sectors. OECD. Dostępny w Internecie: https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=135_135961-nenh9f2w7a&title=Culture-shock-COVID-19-and-the-cultural-and-creative-sectors [dostęp: 2022-03-01]. Google Scholar
Zaborska-Jagiełło, A., (2012). Kreatywne środowisko jako katalizator rewitalizacji. Czasopismo Techniczne. A, Architektura, 109(12), 77–81. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Krzysztof Adam Firlej, Eryka Leś
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.