Ekonomia behawioralna a wybrane aspekty rynku pracy
DOI:
https://doi.org/10.55225/pel.359Słowa kluczowe:
ekonomia behawioralna, rynek pracy, kapitał ludzki, wynagrodzenia, kompetencjeAbstrakt
Cel: Celem jest prezentacja niektórych aspektów rynku pracy (kapitał ludzki, wynagrodzenie i kompetencje) w ujęciu behawioralnym. W artykule podjęto tematykę behawioralnego ujęcia niektórych elementów wpływających na funkcjonowanie rynku pracy. Zawarto tu poglądy ekonomii behawioralnej na kapitał ludzki, z uwzględnieniem czynników istotnych, jeśli chodzi o kształtowanie jakości tego kapitału. Następnie przeanalizowano problem wynagrodzeń w ujęciu behawioralnym, a także znaczenie aspektów psychologicznych w motywacji do pracy. Ostatnia część poświęcona jest kompetencjom pracowniczym, ich ocenie oraz czynnikom psychologicznym mającym wpływ zarówno na samą ocenę, jak i jej efekty.
Materiał i metody: Artykuł ma charakter przeglądowo-opisowy. Obszar wpływu czynników behawioralnych na rynek pracy jest zróżnicowany i wielostronny, dlatego w artykule opisane zostały jedynie niektóre z nich.
Wyniki i wnioski: Zgodnie z perspektywą behawioralną przejawianie kompetencji to podejmowanie działań zapewniających wykonanie powierzonych zadań zgodnie z określonym standardem. Kompetencje nie są więc pojmowane w kategoriach różnic między osobami. Są one pojmowane z punktu widzenia zachowań oczekiwanych na określonym stanowisku pracy.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Benabou R., Tirole J., Intrinsic and Extrinsic Motivation, Review of Economic Studies, 70 (3), 2003, s. 489-520. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-937X.00253 Google Scholar
Becton, J.B., Schraeder, M.: Strategic human resources management. Are we there yet? „The Journal for Quality & Participacion” 2009, No. 1. Google Scholar
Falkowski, A., Spostrzeganie jako mechanizm tworzenia doświadczenia za pomocą zmysłów. W: Psychologia, t.2, J. Strelau (red.). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2000. Google Scholar
Fehr E., Goette L., Zehnder Ch., A Behavioral Account of the Labor Market: The Role of Fairness Concerns, Discussion Papers Series, Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit Institute for the Study of Labor,December 2008 Discussion Paper No. 3901 ,Bonn, Germany, 2008. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1361658 Google Scholar
Franken, R.E., Psychologia motywacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005. Google Scholar
Goldsmith, H., Darity, W., Veum, J.R., Race, cognitive skills, psychological capital and wages. „Review of Black Political Economy”1998, No. 26. DOI: https://doi.org/10.1007/s12114-998-1001-0 Google Scholar
Gurba, A., Psychologiczne aspekty oceniania okresowego pracowników, „Gospodarka, Rynek, Edukacja” 2013, Vol. 14, nr 4. Google Scholar
Hitt, M.A., Berman, L., Shimizu, K., Kochhar, R., Direct and Moderating Effects of Human Capital on Strategy and Performance In Professional Service Firms: a Resource–based Prospective. „Academy of Management Journal” 2001, nr 44. DOI: https://doi.org/10.5465/3069334 Google Scholar
Kahneman, D., Système 1 / Système 2 : Les deux vitesses de la pensée. Paris : Flammarion, 2012. Google Scholar
Karaszewska, H., Wynagrodzenia w Polsce w okresie zmian systemu ekonomicznego. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2003. Google Scholar
Kowalczyk, E., Wpływ cech i umiejętności pracobiorców na ich funkcjonowanie na rynku pracy. „Ekonomista” 2012, Nr 1. Google Scholar
Król G., Wieczorkowska G., Budowanie wskaźników za pomocą analizy czynnikowej, w: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych, 2004. Google Scholar
Lévy-Leboyer C., Kierowanie kompetencjami. Bilans doświadczeń zawodowych, Warszawa, Poltext, 1997. Google Scholar
Lipka, A., Różnice w przedsiębiorczości pracowników a wartość kapitału ludzkiego organizacji. w: Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju ludzi i organizacji, M. Zieliński, Funkcjonowanie rynku pracy a wybrane aspekty rynku pracy, A. Warzecha (red.). Gliwice: Prace Naukowe Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości, Seria Ekonomia 2010, tom 1. Google Scholar
Mazurek-Kucharska B., Kompetencje społeczne we współczesnej psychologii i teorii zarządzania. Przegląd wybranych podejść i problemów. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów, Warszawa, Oficyna wydawnicza SGH, 2006 Google Scholar
McClelland D.C., Identifying Competencies with Behavioral-Event Interviews, Psychological Science, vol. 9, no. 5, 331–339, 1998. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9280.00065 Google Scholar
Pocztowski A., Miś A., Analiza zasobów ludzkich w organizacji, Kraków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 2000. Google Scholar
Schulz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN 2002. Google Scholar
Stajkovic, A., Luthans, F., Self– efficiency and work– related performance: A meta analysis. “Psychological Bulletin” 1998, Vol. 124. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.2.240 Google Scholar
Villeval M.- C., L’économie comportementale du marché du travail, Presses de Sciences Po., Paris, 2006. Google Scholar
Woodruffe Ch., Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników, Kraków, Oficyna Ekonomiczna, 2003. Google Scholar
Zalaśkiewicz, T., Percepcja działań ekonomicznych. W: Psychologia ekonomiczna, T. Tyszka (red.). Gdańsk: GWP 2004. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autor

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.