Ekonomia behawioralna a wybrane aspekty rynku pracy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.55225/pel.359

Słowa kluczowe:

ekonomia behawioralna, rynek pracy, kapitał ludzki, wynagrodzenia, kompetencje

Abstrakt

Cel: Celem jest prezentacja niektórych aspektów rynku pracy (kapitał ludzki, wynagrodzenie i kompetencje) w ujęciu behawioralnym. W artykule podjęto tematykę behawioralnego ujęcia niektórych elementów wpływających na funkcjonowanie rynku pracy. Zawarto tu poglądy ekonomii behawioralnej na kapitał ludzki, z uwzględnieniem czynników istotnych, jeśli chodzi o kształtowanie jakości tego kapitału. Następnie przeanalizowano problem wynagrodzeń w ujęciu behawioralnym, a także znaczenie aspektów psychologicznych w motywacji do pracy. Ostatnia część poświęcona jest kompetencjom pracowniczym, ich ocenie oraz czynnikom psychologicznym mającym wpływ zarówno na samą ocenę, jak i jej efekty.
Materiał i metody: Artykuł ma charakter przeglądowo-opisowy. Obszar wpływu czynników behawioralnych na rynek pracy jest zróżnicowany i wielostronny, dlatego w artykule opisane zostały jedynie niektóre z nich.
Wyniki i wnioski: Zgodnie z perspektywą behawioralną przejawianie kompetencji to podejmowanie działań zapewniających wykonanie powierzonych zadań zgodnie z określonym standardem. Kompetencje nie są więc pojmowane w kategoriach różnic między osobami. Są one pojmowane z punktu widzenia zachowań oczekiwanych na określonym stanowisku pracy.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Benabou R., Tirole J., Intrinsic and Extrinsic Motivation, Review of Economic Studies, 70 (3), 2003, s. 489-520. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-937X.00253   Google Scholar

Becton, J.B., Schraeder, M.: Strategic human resources management. Are we there yet? „The Journal for Quality & Participacion” 2009, No. 1.   Google Scholar

Falkowski, A., Spostrzeganie jako mechanizm tworzenia doświadczenia za pomocą zmysłów. W: Psychologia, t.2, J. Strelau (red.). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2000.   Google Scholar

Fehr E., Goette L., Zehnder Ch., A Behavioral Account of the Labor Market: The Role of Fairness Concerns, Discussion Papers Series, Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit Institute for the Study of Labor,December 2008 Discussion Paper No. 3901 ,Bonn, Germany, 2008. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1361658   Google Scholar

Franken, R.E., Psychologia motywacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005.   Google Scholar

Goldsmith, H., Darity, W., Veum, J.R., Race, cognitive skills, psychological capital and wages. „Review of Black Political Economy”1998, No. 26. DOI: https://doi.org/10.1007/s12114-998-1001-0   Google Scholar

Gurba, A., Psychologiczne aspekty oceniania okresowego pracowników, „Gospodarka, Rynek, Edukacja” 2013, Vol. 14, nr 4.   Google Scholar

Hitt, M.A., Berman, L., Shimizu, K., Kochhar, R., Direct and Moderating Effects of Human Capital on Strategy and Performance In Professional Service Firms: a Resource–based Prospective. „Academy of Management Journal” 2001, nr 44. DOI: https://doi.org/10.5465/3069334   Google Scholar

Kahneman, D., Système 1 / Système 2 : Les deux vitesses de la pensée. Paris : Flammarion, 2012.   Google Scholar

Karaszewska, H., Wynagrodzenia w Polsce w okresie zmian systemu ekonomicznego. Toruń: Wydawnictwo UMK, 2003.   Google Scholar

Kowalczyk, E., Wpływ cech i umiejętności pracobiorców na ich funkcjonowanie na rynku pracy. „Ekonomista” 2012, Nr 1.   Google Scholar

Król G., Wieczorkowska G., Budowanie wskaźników za pomocą analizy czynnikowej, w: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych, 2004.   Google Scholar

Lévy-Leboyer C., Kierowanie kompetencjami. Bilans doświadczeń zawodowych, Warszawa, Poltext, 1997.   Google Scholar

Lipka, A., Różnice w przedsiębiorczości pracowników a wartość kapitału ludzkiego organizacji. w: Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju ludzi i organizacji, M. Zieliński, Funkcjonowanie rynku pracy a wybrane aspekty rynku pracy, A. Warzecha (red.). Gliwice: Prace Naukowe Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości, Seria Ekonomia 2010, tom 1.   Google Scholar

Mazurek-Kucharska B., Kompetencje społeczne we współczesnej psychologii i teorii zarządzania. Przegląd wybranych podejść i problemów. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów, Warszawa, Oficyna wydawnicza SGH, 2006   Google Scholar

McClelland D.C., Identifying Competencies with Behavioral-Event Interviews, Psychological Science, vol. 9, no. 5, 331–339, 1998. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9280.00065   Google Scholar

Pocztowski A., Miś A., Analiza zasobów ludzkich w organizacji, Kraków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 2000.   Google Scholar

Schulz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN 2002.   Google Scholar

Stajkovic, A., Luthans, F., Self– efficiency and work– related performance: A meta analysis. “Psychological Bulletin” 1998, Vol. 124. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.2.240   Google Scholar

Villeval M.- C., L’économie comportementale du marché du travail, Presses de Sciences Po., Paris, 2006.   Google Scholar

Woodruffe Ch., Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników, Kraków, Oficyna Ekonomiczna, 2003.   Google Scholar

Zalaśkiewicz, T., Percepcja działań ekonomicznych. W: Psychologia ekonomiczna, T. Tyszka (red.). Gdańsk: GWP 2004.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-10-12

Jak cytować

Puzio-Wacławik, B. (2021). Ekonomia behawioralna a wybrane aspekty rynku pracy. Problems of Economics and Law, 5(2), 1–12. https://doi.org/10.55225/pel.359

Numer

Dział

Artykuły

Inne teksty tego samego autora