Model finansowania systemu edukacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8259

Słowa kluczowe:

edukacyjna funkcja produkcji, edukacyjna wartość dodana, model finansowania

Abstrakt

Cel: Próba wskazania modelu finansowania edukacji uwzględniającego miary efektywności systemu edukacyjnego.
Materiał i metody: W artykule wykazano, że możliwe jest zmierzenie efektów systemu edukacyjnego pozwalających na pominiecie środowiska społeczno-ekonomicznego ucznia. Zastosowanie edukacyjnej wartości dodanej, która jest miarą wspomnianych efektów systemu edukacyjnego powinno być wsparte uwzględnieniem poziomu rozwoju społeczno-ekonomicznego jednostek samorządowych.
Wyniki: Z badań przeprowadzonych w Polsce wynika, że zmienne społeczno-ekonomiczne na obszarach jednostek samorządowych silnie modyfikują wartość edukacyjnej wartości dodanej. Zjawisko to było powodem zaproponowania korekty w systemie finansowania edukacji.
Wnioski: Zaproponowany model finansowania edukacji uwzględnia czynniki jakościowe procesów edukacyjnych. Wdrożenie takiego modelu powinno w efekcie długofalowym przyczynić się do poprawy jakości kapitału ludzkiego społeczeństwa.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

ARIAS, R. M. 2009. Uses, applications and problems of educational value-added models.Revista De Educacion, 217-250.   Google Scholar

ARIAS, R. M., SOTO, J. L. G., MORERA, M. C. 2009. Concept and evolution of educational value-added models. Revista De Educacion, 15-45.   Google Scholar

BIELECKI, P. 2005. Bony edukacyjne. Granice urynkowienia edukacji, Warszawa, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.   Google Scholar

BOWLES, S. 1969. Educational Production Function, Washington, Office of Education (DHEW).   Google Scholar

CORNELL, G. R. 1985. The value-added approach to the measurement of educational quality. Journal of professional nursing : official journal of the American Association of Colleges of Nursing, 1, 356-63.   Google Scholar

CZYŻEWSKI, B., BRELIK, A. 2016. Modelowanie społeczno-ekonomicznych determinant jakości edukacji. Zeszyty Naukowe WSES w Ostrołęce, 20, 93-104.   Google Scholar

CZYŻEWSKI, B., POLCYN, J. 2016. Education Quality and its Drivers in Rural Areas of Poland (in print). Eastern European Countryside, 22.   Google Scholar

DEUTSCH, J., DUMAS, A., SILBER, J. 2013. Estimating an educational production function for five countries of Latin America on the basis of the PISA data. Economics of Education Review, 36, 245-262.   Google Scholar

ESCOBAR, L. D., IZQUIERDO, M. G. 2008. Incidence Analysis of Higher Education Financing System in Spain Using a Behavioural Model. Hacienda Publica Espanola, 117-152.   Google Scholar

FERRAO, M. E., COUTO, A. P. 2014. The use of a school value-added model for educational improvement: a case study from the Portuguese primary education system. School Effectiveness and School Improvement, 25, 174-190.   Google Scholar

GARY-BOBO, R. 2006. Education, economic efficiency, and distributive justice: a Rawlsian approach. Revue D Economie Politique, 116, 199-228.   Google Scholar

HUSHMAN, G., HUSHMAN, C. 2015. Value-Added Modeling in Physical Education. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 28, 23-27.   Google Scholar

KOEDEL, C., BETTS, J. R. 2007. Re-Examining the Role of Teacher Quality in the Educational Production Function (Working Paper 708). Columbia: University of Missouri -Department of Economics.   Google Scholar

KUNDU, A. 2016. The Effectiveness of Public Spending on Education and Health Care in Brazilian Economy. Nile Journal of Business and Economics, 2, 55-68.   Google Scholar

LOSKUTOVA, M. V. 2016. The analysis of social and economic efficiency of models and instruments of transformation of the education system. Социально-Экономические Явления и Процессы, 11, 63-69.   Google Scholar

MANGOLD, M., OELKERS, J., RHYN, H. 2000. Financing education through educational vouchers - Models and experiences. Zeitschrift Fur Padagogik, 46, 39-59.   Google Scholar

MEYER, P. A., NASCIMENTO, M. 2008. School Resources and Student Achievement: Worldwide Findings and Metodological Issues. Educate Journal, 3, 19-30.   Google Scholar

RAPPLE, B. 1992. A Victorian experiment in economic efficiency in education. Economics of Education Review, 11, 301-316.   Google Scholar

SHOEMAKER, J. S. 1983. Emerging Role of Educational Foundations in Financing Education. Annual Meeting of the California Educational Research Association (Los Angeles, CA, November 17-18, 1983).   Google Scholar

THIEME, C., PRIOR, D., TORTOSA-AUSINA, E., GEMPP, R. 2016. Value added, educational accountability approaches and their effects on schools' rankings: Evidence from Chile. European Journal of Operational Research, 253, 456-471.   Google Scholar

TOBÓN, D., VALENCIA, G., RÍOS, P., BEDOYA, J. F. 2008. Organización jerárquica y logro escolar en Medellín: un análisis a partir de la función de producción educativa. Lecturas de Economía, 145-173.   Google Scholar

TODEA, N., TILEA, D. M., ELSEVIER SCIENCE, B. V. 2011. Comparative analysis between the models for financing of education in Romania and the United Kingdom. 3rd World Conference on Educational Sciences (2011), 15, 5.   Google Scholar

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu, dostęp: 22.06.2016 r.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-01-02

Jak cytować

Polcyn, J. (2019). Model finansowania systemu edukacji. Problems of Economics and Law, 1(1), 35–46. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8259

Numer

Dział

Artykuły