Assessment of managerial competences by foreigners employed in enterprises in the Małopolskie Voivodeship – current state and prospects

Authors

  • Beata Olszewska-Łabędź Cracow University of Economics, Poland

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.7581

Keywords:

organization and human resource management, managerial management, managerial competences, competency model, professional development

Abstract

In the globalized reality, there is a rapid civilization progress and the growing importance of mental procedures aimed at detecting phenomena occurring in the environment and reacting to them. This forces the necessity to constantly verify decisions and skillfully adapt them to the changing environment. In this process, an important role is played by the skills of managers to process information, analyze the data they have, and make a critical and reflective assessment of their own decisions and actions taken.
Aim of the study: The aim of the article is to analyze the results of a survey conducted in January 2021 on a group of 208 foreigners employed in enterprises in the Małopolskie Voivodeship. The actual and expected assessment of the qualities, skills and competences of managers was examined. The verification of the obtained studies allowed for the identification of discrepancies between the actual state and the expectations of foreign workers. This gap is a valuable database, which will allow the management to take effective action to introduce the desired changes in the organization and affect its faster development in the future.
Research results: Contemporary managers treat their professional careers in a professional manner, which results in achieving success and satisfaction in their professional life, as well as translating these activities into the future development of companies. The starting point for analyzing the characteristics and competences of modern managers is to relate them to the management foundations created by the French engineer Henri Fayol and base them on five basic elements: planning, organizing, coordinating, leading and controlling. The importance of the roles and positions of managers in the organization has evolved over the years, undergoing numerous transformations, which was caused, among others, by changes in technical, technological and information progress. Contemporary roles of managers are also changing due to the diversity of organizational structures. Research methods: Empirical analysis, supported by a review of domestic and foreign literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna – Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.   Google Scholar

Becker B.E., Huselid M.A., Ulrich D., Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.   Google Scholar

Encyklopedia biznesu, Fundacja innowacyjna, Warszawa 1995.   Google Scholar

Encyklopedia organizacji i zarządzania, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1981.   Google Scholar

Kiełtyka L., Rola menedżera we współczesnej organizacji, Przegląd organizacji 8/2016.   Google Scholar

Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.   Google Scholar

Kubik K., Menedżer w przedsiębiorstwie przyszłości, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2005.   Google Scholar

Levy-Leboyer C., Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych, Wydawnictwo Poltex, Warszawa 1997.   Google Scholar

Louard P., Kierowanie kompetencjami w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Poltex, Warszawa 1995.   Google Scholar

Ludwiczyński A., Szkolenie i rozwój pracowników, a sukces firmy, Wydawnictwo PFPK, Warszawa 2000.   Google Scholar

Oleksyn T., Sztuka kierowania, Instytut Badań Naukowych Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości im. B. Jasińskiego w Warszawie, Warszawa 1999.   Google Scholar

Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami, teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2006.   Google Scholar

Sajkiewicz A., Organizacja procesów personalnych w firmie, Wydawnictwo Poltex, Warszawa 2001.   Google Scholar

Szymczak M., Słownik języka polskiego, 1978/1981, Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Thierry D., Sauret C., Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwie w procesie zmian, Wydawnictwo Poltex, Warszawa 1994.   Google Scholar

Walkowiak R., Model kompetencji menedżerów organizacji samorządowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2004.   Google Scholar

Wawrzyniak B., Zarządzanie kapitałem ludzkim a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo PFPK, Warszawa 1999.   Google Scholar

Załoga W., Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach nr 97, seria: Administracja i Zarządzanie, Siedlce 2013.   Google Scholar

Published

2022-03-10

How to Cite

Olszewska-Łabędź, B. (2022). Assessment of managerial competences by foreigners employed in enterprises in the Małopolskie Voivodeship – current state and prospects. Problems of Economics and Law, 6(1), 98–115. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.7581

Issue

Section

Original article