The being and the significance of the process of the inheritance in family enterprises in Poland

Authors

  • Karolina Worytkiewicz-Raś Cracow University of Economics, Poland

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3047

Keywords:

family enterprise, inheritance, generation change, planning the inheritance

Abstract

Aim: The show of the process of the inheritance at Polish family enterprises was a purpose of the article. In particular identification of factors which are playing the key part in the course of this process.
Materials and methods: The article contains the critical analysis of literature and interpretation of the accessible findings concerning the process of the inheritance in Polish family enterprises. Data needed for analysis was taken from conducted examinations through with Poland the Agency for Enterprise Development and the Institute of the Family Business.
Results and conclusions: A knowledge in the scope of the issue of the inheritance was systematized in Polish family enterprises. Determinants were shown the favorable process of the inheritance and pointers in planning this process in family enterprises. The process of the inheritance is a crucial stage in the development of family enterprises which further lasting and staying at the market are determining. He is complicated, time-consuming and is connected with many problems. Owners of family enterprises should proactive plan the process of the inheritance that is develop the plan of handing the company over for next generation. The article contains signs for owners of family enterprises which are planning in the immediate future undergoing the process of inheritance in one's companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse i wyzwania, PARP Warszawa, 2009r., https://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/2009_firmy_rodzinne_szanse.pdf.   Google Scholar

Widz M., Lewandowska M., Preferencje sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych, Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań, 2020.   Google Scholar

Firma rodzinna to marka. Raport z badania przeprowadzonego w ramach projektu „Statystyka firm rodzinnych”, Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań 2016.   Google Scholar

Lewandowska A. (red.), Diagnoza sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce. Syntetyczny raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu „Kody wartości – efektywna sukcesja w polskich firmach rodzinnych”, PARP, Warszawa 2013.   Google Scholar

Donelly R., The family business. Harvard Business Review, vol.42, No.4, 1964.   Google Scholar

Fleming Q., Tajniki przetrwania firmy rodzinnej. Jak uniknąć siedmiu grzechów głównych niszczących firmy,wyd. One Press Small Business, Gliwice 2006.   Google Scholar

Bertrand M. i Scholar A., The Role of Family in Family Firms, Journal of Economic Perspectives, vol. 20, no.2, 2006.   Google Scholar

Miller D., Le Breton-Miller I., Family governance and firm performance: Agency, stewardship and capabilities, Family Business Review, v. XIX, no 1, 2006.   Google Scholar

Petzinger T., At Home in the Economy. The New Pioneers: The Men and Women who are Transforming the Workplace and Marketplace, Simon & Schuster, Nowy Jork 1999, s. 218, za: E. Niedbała, Firmy rodzinne –obiekt badawczy.   Google Scholar

Safin K., Przedsiębiorstwo rodzinne – istota i zachowania strategiczne, Wyd. Akademii Ekonomicznej weWrocławiu, Wrocław 2007.   Google Scholar

Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L., Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers.   Google Scholar

Sułkowski Ł.., Safin K., Problematyka przedsiębiorstw rodzinnych, Ł. Sułkowski (red.), Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź 2011.   Google Scholar

Gersick K.E., McCollom Hampton M., Lansberg I., Generation to Generation Life Cycles of the Family Business, Harvard Business School Press, Boston 1997.   Google Scholar

Skrojny G., Pokolenia perspektyw i perspektywy pokoleń w biznesie rodzinnym. Biznes Rodzinny w Polsce, Wyzwania i Perspektywy, nr 1, 2006, s. 7–9.   Google Scholar

Gibiec W., Charakterystyka firm rodzinnych. Cz. 1, Biznes Rodzinny w Polsce, nr 5, 2006.   Google Scholar

Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/sjp/sukcesja;2576537.html (dostęp 02.05.2020).   Google Scholar

Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk W., Przedsiębiorstwa rodzinne funkcjonowanie i rozwój, wyd. Difin, Warszawa 2004.   Google Scholar

Walsh G., Family Business Succession. Managing the All-Important Family Component, https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2015/07/3468-succession.pdf ; dostęp: 30.04.2020.   Google Scholar

Halter F., Schrettle T.,Baldegger R, Effective Succession Management: A study of emotional and financial aspects In SMEs. Zurich, Credit Suisse, 2009.   Google Scholar

Frishkoff P.A., Understanding Family Business: What is a Family Business? Oregon State University, Austin Family Business Program, 15 April, 1995.   Google Scholar

Hoffman J., Hoelscher M., Sorenson R., (2006), Achieving sustained competitive advantage: A family capital theory. Family Business Review, 19(2).   Google Scholar

Więcek-Janka. E., Firmy rodzinne- przedsiębiorczość długowieczna, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, tom XIV, z.3, 259-275.   Google Scholar

Zawadka. M., Firma w rodzinie czy rodzina w firmie, PARP, Warszawa 2012, 132-137.   Google Scholar

Sułkowski Ł., Marjański A., Firmy rodzinne - problemy poznawcze, Społeczna Akademia Nauk, Łódź 2019.   Google Scholar

Leszczewska K., Przedsiębiorstwa rodzinne. Specyfika modeli biznesu, Difin, Warszawa 2016.   Google Scholar

Published

2022-03-10

How to Cite

Worytkiewicz-Raś, K. (2022). The being and the significance of the process of the inheritance in family enterprises in Poland. Problems of Economics and Law, 4(1), 1–13. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3047

Issue

Section

Original article