Zmiany zachowań konsumentów w dobie COVID 19

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.7005

Słowa kluczowe:

COVID-19, zmiany postaw konsumentów, styl życia, preferencje zakupowe

Abstrakt

Cel: Celem artykułu była analiza zmian w postawach zakupowych konsumentów w czasie pandemii COVID-19.
Materiały i metody: Badania przeprowadzono z oparciu o analizę raportów i literatury. Przeprowadzono badania własne, w postaci rozesłanych kwestionariuszy ankietowych. W badaniach wykorzystano autorski kwestionariusz badań, który umieszczono na dysku Google i rozesłano drogą elektroniczną do konsumentów. Łącznie prawidłowo wypełnionych kwestio-nariuszy otrzymano 325. Badania miały charakter pilotażowy.
Wyniki: Dokonano analizy zmian w postawach zakupowych konsumentów w czasie pandemii COVID-19. Przeprowadzona analiza pozwala na stwierdzenie, że postawy zakupowe konsumentów w czasie pandemii COVID-19 zmieniły się, jak również występują zmiany w stylu ich życia. Zwiększyła się zdecydowanie aktywność zakupowa on Line, jak również zmieniła się struktura wydatków. Społeczeństwo zdecydowanie mniej wydaje na odzież i obuwie. Przy dokonywaniu zakupów w większym stopniu są wykorzystywane nowe platformy (np. Zoom) oraz komunikatory. Dodatkowo stwierdzono, że w czasie pandemii COVID-19 zmienił się styl życia obywateli, którzy wykazują większą skłonność do odpoczynku, dbania o relaks dla siebie. Więcej czytamy książek i oglądamy filmów. W społeczeństwie można zauważyć więk-szą zdolność do uprawiania fitness w domu.
Wnioski: Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, które stawia przed osobami zarządzającymi przedsiębiorstwami nowa rzeczywistość należy podkreślić, że osoby zarządzające, które mają największe szanse powodzenia w dłuższej perspektywie czasu, to takie, które aktywnie anali-zują dynamicznie zmieniające się potrzeby swoich klientów, dostosowują modele biznesowe do nowej rzeczywistości i wdrażając odpowiednie rodzaje partnerstw, poprawiają cyfrową sprawność pracowników, aby mogli spotkać się z klientami on-line, potrafią przejść do mobilnego świata – opracować nowe kanały dotarcia do odbiorców, budować social marketing - wykorzystywać media społecznościowe w celach marketingowych, zadbać o przekwalifikowanie pracowników obsługi, aby mogli budować relacje z klientami, potrafią opracować ofertę pod potrzeby klientów zachowując równowagę pomiędzy ceną i jakością.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Duszyński J., Afelt A., Ochab-Marcinek A., Owczuk R., Pyrć K., Rosińska M., Rychard A., Smiatacz T., (2020). Zrozumieć COVID-19 OPRACOWANIE ZESPOŁU DS. COVID-19 PRZY PREZESIE POLSKIEJ AKADEMII NAUK - https://informacje.pan.pl/images/2020/opracowanie-covid19-14-09-2020/ZrozumiecCovid19_opracowanie_PAN.pdf - 2020-02-11.   Google Scholar

Mączyńska, E., (2020). Czym jest „Czarny Łabędź”? - https://gazeta.sgh.waw.pl/?q=po-prostu-ekonomia/czym-jest-czarny-labedz.   Google Scholar

Mielech, P., (2020). Teoria czarnego łabędzia – czym jest czarny łabędź i dlaczego inwestorzy powinni się go obawiać?- https://www.lynxbroker.pl/edukacja/teoria-czarnegolabedzia/.   Google Scholar

Beck, K., Janus, J. (2016). Podobieństwo wstrząsów podażowych i popytowych w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. „Ekonomista” 2016, nr 1s. 112-140.   Google Scholar

Taleb, N. N. (2020). Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem. Wydawnictwo Zysk i Ska.   Google Scholar

Mączyńska, E. (2020). Czym jest czarny łabędź i czy pandemia koronawirusa nim jest? - https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/1487394,co-to-jest-czarny-labedz-pandemiakoronawirusa.html.   Google Scholar

COVID-19 i odpowiedzialne prowadzenie biznesu - file:///C:/Users/Dell/Downloads/COVID-19_RBC-Nota-OECD_maj_2020%20(1).pdf.   Google Scholar

Gorynia M., (2020). Pandemia COVID-19 - perspektywa nauk ekonomicznych https://www.researchgate.net/publication/344645158_Pandemia_COVID-19_-_perspektywa_nauk_ekonomicznych.   Google Scholar

Sawulski J., Polski Instytut Ekonomiczny, Business Insider Polska, kwiecień 2020 - https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/najbardziej-zagrozone-branze-gospodarki-przez-koronawirusa/yh1ndeb - 2020-01.06.   Google Scholar

Funkcjonowanie firmy w dobie epidemii COVID-19, Kluczowe kwestie dla osób zarządzających w firmie; https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/pl_pl/topics/ covid19/pdf/ey-funkcjonowanie-w-dobie-covid-19.pdf.   Google Scholar

Spławski, Patorska, Kurtek, (2020). Koronawirus: niemal sześć na dziesięć polskich firm odczuło negatywny wpływ epidemii - https://alebank.pl/koronawirus-niemal-szescna-dziesiec-polskich-firm-odczulo-negatywny-wplyw-epidemii/.   Google Scholar

Firmy w dobie COVID 19, Wyniki badań, maj 2020, Warszawa, Navigator Capital Group https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2020/06/navigator-capital-group-raport-z-badania-firm-2020-1.pdf - 2020-01-06.   Google Scholar

COVID-19 oczami przedsiębiorców, czyli jak handel niezależny radzi sobie z epidemią koronawirusa, file:///C:/Users/Dell/Desktop/raport-covid-oczami-przedsiebiorcow22102022. pdf - 2020-01-06.   Google Scholar

Krok E., (2015). Budowa kwestionariusza ankietowego a wyniki badań, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 874, STUDIA INFORMATICA nr 37, s.54-73, DOI: 10.18276/si.2015.37-05.   Google Scholar

Matejun M., (2016). Metodyka badań ankietowych w naukach o zarządzaniu – ujęcie modelowe, [w:] Lisiński M., Ziębicki B. (red.), Współczesne problemy rozwoju metodologii zarządzania, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2016, s. 341-354.   Google Scholar

Lisiński, M. (2016). Metody naukowe w metodologii nauk o zarządzaniu, Przegląd Organizacji, 4, 11-19.   Google Scholar

Zagórska J., 2020, Badanie PMR: Koronawirus a zmiana zachowań konsumentów w Polsce https://www.horecanet.pl/badanie-pmr-koronawirus-a-zmiana-zachowankonsumentow-w-polsce/ - 2020-01-11.   Google Scholar

Siemigniowski M., Koronawirus to… szansa? Jak funkcjonować w branży gastronomicznej podczas pandemii? - https://www.grupa-tense.pl/blog/koronawirus-to-szansajak-funkcjonowac-w-branzy-gastronomicznej-podczas-pandemii/ - 2020-01-11.   Google Scholar

Karasek J.,Musiał A., Gaponiuk K., Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19 Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa? - https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pl/pdf/2020/09/pl-Raport-KPMG-Nowarzeczywistosc-konsument-w-dobie-COVID-19.pdf - 2020-01-11.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-11-30

Jak cytować

Gorzelany-Dziadkowiec, M. (2020). Zmiany zachowań konsumentów w dobie COVID 19. Problems of Economics and Law, 5(2), 1–15. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.7005

Numer

Dział

Artykuły