Istota i znaczenie procesu sukcesji w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce

Autor

  • Karolina Worytkiewicz-Raś Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3047

Słowa kluczowe:

przedsiębiorstwo rodzinne, sukcesja, zmiana pokoleniowa, planowanie sukcesji

Abstrakt

Cel: Celem artykułu było przedstawienie procesu sukcesji w polskich przedsiębiorstwach rodzinnych. W szczególności identyfikacja czynników, które odgrywają kluczową rolę w przebiegu tego procesu.
Materiały i metody: Artykuł zawiera krytyczną analizę literatury i interpretację dostępnych wyników badań dotyczących procesu sukcesji w polskich przedsiębiorstwach rodzinnych. Dane potrzebne do analizy zaczerpnięto z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Instytut Biznesu Rodzinnego.
Wyniki i wnioski: Usystematyzowano wiedzę z zakresu zagadnienia sukcesji w polskich przedsiębiorstwach rodzinnych. Wskazano czynniki warunkujące pomyślny proces sukcesji oraz wskazówki w zakresie planowania tego procesu w przedsiębiorstwach rodzinnych. Proces sukcesji jest kluczowym etapem w rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych, który determinuje dalsze trwanie i utrzymanie się na rynku. Jest on skomplikowany, czasochłonny i wiąże się z wieloma problemami. Właściciele przedsiębiorstw rodzinnych powinni z wyprzedzeniem planować proces sukcesji czyli opracować plan przekazania firmy następnemu pokoleniu. Artykuł zawiera wskazówki dla właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych, którzy planują w najbliższej przyszłości przechodzić proces sukcesji w swoich firmach.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse i wyzwania, PARP Warszawa, 2009r., https://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/2009_firmy_rodzinne_szanse.pdf.   Google Scholar

Widz M., Lewandowska M., Preferencje sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych, Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań, 2020.   Google Scholar

Firma rodzinna to marka. Raport z badania przeprowadzonego w ramach projektu „Statystyka firm rodzinnych”, Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań 2016.   Google Scholar

Lewandowska A. (red.), Diagnoza sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce. Syntetyczny raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu „Kody wartości – efektywna sukcesja w polskich firmach rodzinnych”, PARP, Warszawa 2013.   Google Scholar

Donelly R., The family business. Harvard Business Review, vol.42, No.4, 1964.   Google Scholar

Fleming Q., Tajniki przetrwania firmy rodzinnej. Jak uniknąć siedmiu grzechów głównych niszczących firmy,wyd. One Press Small Business, Gliwice 2006.   Google Scholar

Bertrand M. i Scholar A., The Role of Family in Family Firms, Journal of Economic Perspectives, vol. 20, no.2, 2006.   Google Scholar

Miller D., Le Breton-Miller I., Family governance and firm performance: Agency, stewardship and capabilities, Family Business Review, v. XIX, no 1, 2006.   Google Scholar

Petzinger T., At Home in the Economy. The New Pioneers: The Men and Women who are Transforming the Workplace and Marketplace, Simon & Schuster, Nowy Jork 1999, s. 218, za: E. Niedbała, Firmy rodzinne –obiekt badawczy.   Google Scholar

Safin K., Przedsiębiorstwo rodzinne – istota i zachowania strategiczne, Wyd. Akademii Ekonomicznej weWrocławiu, Wrocław 2007.   Google Scholar

Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L., Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publishers.   Google Scholar

Sułkowski Ł.., Safin K., Problematyka przedsiębiorstw rodzinnych, Ł. Sułkowski (red.), Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź 2011.   Google Scholar

Gersick K.E., McCollom Hampton M., Lansberg I., Generation to Generation Life Cycles of the Family Business, Harvard Business School Press, Boston 1997.   Google Scholar

Skrojny G., Pokolenia perspektyw i perspektywy pokoleń w biznesie rodzinnym. Biznes Rodzinny w Polsce, Wyzwania i Perspektywy, nr 1, 2006, s. 7–9.   Google Scholar

Gibiec W., Charakterystyka firm rodzinnych. Cz. 1, Biznes Rodzinny w Polsce, nr 5, 2006.   Google Scholar

Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/sjp/sukcesja;2576537.html (dostęp 02.05.2020).   Google Scholar

Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk W., Przedsiębiorstwa rodzinne funkcjonowanie i rozwój, wyd. Difin, Warszawa 2004.   Google Scholar

Walsh G., Family Business Succession. Managing the All-Important Family Component, https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2015/07/3468-succession.pdf ; dostęp: 30.04.2020.   Google Scholar

Halter F., Schrettle T.,Baldegger R, Effective Succession Management: A study of emotional and financial aspects In SMEs. Zurich, Credit Suisse, 2009.   Google Scholar

Frishkoff P.A., Understanding Family Business: What is a Family Business? Oregon State University, Austin Family Business Program, 15 April, 1995.   Google Scholar

Hoffman J., Hoelscher M., Sorenson R., (2006), Achieving sustained competitive advantage: A family capital theory. Family Business Review, 19(2).   Google Scholar

Więcek-Janka. E., Firmy rodzinne- przedsiębiorczość długowieczna, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, tom XIV, z.3, 259-275.   Google Scholar

Zawadka. M., Firma w rodzinie czy rodzina w firmie, PARP, Warszawa 2012, 132-137.   Google Scholar

Sułkowski Ł., Marjański A., Firmy rodzinne - problemy poznawcze, Społeczna Akademia Nauk, Łódź 2019.   Google Scholar

Leszczewska K., Przedsiębiorstwa rodzinne. Specyfika modeli biznesu, Difin, Warszawa 2016.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-03-10

Jak cytować

Worytkiewicz-Raś, K. (2022). Istota i znaczenie procesu sukcesji w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce. Problems of Economics and Law, 4(1), 1–13. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3047

Numer

Dział

Artykuły