Konsekwencje rozwoju sztucznej inteligencji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.7217

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, digitalizacja, marketing polityczny

Abstrakt

Rozwój nowych technik informacyjnych i telekomunikacyjnych jest źródłem przemian dokonujących się we współczesnej gospodarce. Zachodzące zmiany mają kilka wymiarów: technologiczny, społeczny i humanistyczny. Sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence – AI) jest zdolnością maszyny do wykonywania funkcji poznawczych, kojarzonych dotąd jedynie z ludzkimi umysłami, takich jak postrzeganie, rozumowanie, uczenie się i samodzielne rozwiązywanie problemów. Uczące się maszyny wpłyną na liczne rozwiązania techniczne stosowane w biznesie.
Cel: Celem pracy była diagnoza i ocena społecznych, prawnych i marketingowych konsekwencji rozwoju technologii informatycznej kreującej samodzielność sztucznej inteligencji.
Materiały i metody: W pracy wykorzystano metodę dokumentacyjną, dokonano kwerendy publikacji z zakresu prawa i nauk ekonomicznych.
Wyniki: Wskazano, że sztuczna inteligencja i auto-algorytmy, powstałe w wyniku samodzielnej kreacji przez maszyny same analizują i mogą inicjować nowe sytuacje na rynku. Digital marketing polega na identyfikacji potrzeb potencjalnych nabywców, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, poprzez poznanie preferencji potencjalnych nabywców pozostawiających swój ślad w przestrzeni sieci.
Wnioski: Podkreślono brak uregulowań prawnych, pozwalających na precyzyjne określenie odpowiedzialności za pracę autonomicznie działających urządzeń. Powstające nowe regulacje powinny mieć na celu ochronę praw podstawowych, jak i ochrony przed niczym nie skrępowaną aktywnością rynkową i marketingową organizacji, również tą dotyczącą marketingu politycznego.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Chaffey D., Ellis-Chadwick F., Digital Marketing. Strategy, implementation and practice, Harlow, England New York Pearson 2019.   Google Scholar

Cihon P., Technical Report Standards for AI Governance: International Standards to Enable Global Coordination in AI Research and Development Research Affiliate, Centerfor the Governance of AI Future of Humanity Institute, University of Oxford https://www.fhi.ox.ac.uk (dostęp 21.06.2019).   Google Scholar

Drucker P. F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999.   Google Scholar

Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczący wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE.   Google Scholar

E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska https://www.gemius.pl(dostęp 12.11.2019).   Google Scholar

Filipowicz A., Prawne aspekty oceny innowacyjności. Analiza i ocena, w pr. zb. red. Kałowski A., Wysocki J., Innowacje – ocena w ujęciu mikro, mezo i makro, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa,2015, s. 56-64.   Google Scholar

https://www.hbrp.pl (dostęp 18.06.2019).   Google Scholar

Izdebski H., Działalność gospodarcza z zastosowaniem nowych technologii a „granice prawa” – na przykładzie prawa telekomunikacyjnego, w pr. zb. red. P. Girwdoyń, [w:] Prawo wobec nowoczesnych technologii. Materiały konferencyjne, Wyd. Liber, Warszawa 2008.   Google Scholar

Klicki, W. Zbliża się sztuczna inteligencja energetyczna, 21.06.2012,https://panoptykon.org/wiadomosc/zbliza-sie-sztuczna-inteligencja-energetyczna (dostęp18.06.2019).   Google Scholar

Komunikat Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 17 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu rodzajów operacji przetwarzania danych osobowych wymagających oceny skutków przetwarzania dla ich ochrony, M.P. 2018, poz. 827.   Google Scholar

Kotler Ph., Marketing. Analiza, wdrażanie i kontrola, Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa 1994.   Google Scholar

Kowalik-Bańczyk K., Sposoby regulacji handlu elektronicznego w prawie wspólnotowym i międzynarodowym, wyd. Wolters Kluwer, Kraków 2006.   Google Scholar

Martineau K., Toward artificial intelligence that learns to write code, MIT News,14.06.2019 http://news.mit.edu/2019/toward-artificial-intelligence-that-learns-to-writecode- 0614 (dostęp 18.06.2019).   Google Scholar

Mazurkiewicz-Pizło A., Pizło W., Marketing. Wiedza ekonomiczna i aktywność na rynku, wyd. PWN, Warszawa 2017.   Google Scholar

Opinion of the European Data Protection Supervisor on the Commission Recommendation on preparation for the roll-out of smart metering systemhttps://edps.europa.eu skrócona wersja np. w języku polskim Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 335/13 Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej zalecenia Komisji w sprawie przygotowań do rozpowszechnienia inteligentnych systemów pomiarowych 2012/C 335/09.   Google Scholar

Pizło W., Przedsiębiorstwo w społeczeństwie informacyjnym w świetle teorii ekonomii instytucjonalnej, wyd. SGGW, Warszawa 2009.   Google Scholar

Podcast The Ethics of Artificial Intelligence. January 2019 https://www.mckinsey.com/featured-insights/artificial-intelligence/the-ethics-of-artificialintelligence (dostęp 18.06.2019).   Google Scholar

Polak K., Apetyt na ideologie czyli co konsumuje dzisiejszy konsument, Badania marketingowe. Rocznik Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, 2018/19,edycja XXIII.   Google Scholar

Power B., Jak sztuczna inteligencja usprawnia marketing i sprzedaż, Harvard Business Review Polska.   Google Scholar

Przegalińska A., Istoty wirtualne. Jak fenomenologia zmieniała sztuczną inteligencję, Wyd. Universitas, Kraków, 2016.   Google Scholar

Przegalińska A., Wearable Technologies in Organizations: Privacy, Efficiency andAutonomy in Work, Pallgrave Pivot, 2018.   Google Scholar

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L 119/1, 4.5.2016, https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679 (dostęp 18.06.2019)   Google Scholar

Silberg J., Manyika J., Notes from the AI frontier: Tackling bias in AI (and in humans), McKinsey Global Institute, June 2019 https://www.mckinsey.com oraz Rewolucja AI. Jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce. https://mckinsey.pl (dostęp 18.06.2019).   Google Scholar

Świerczyńska-Kaczor U., e-Marketing. Przedsiębiorstwa w społeczności wirtualnej, wyd. Difin, Warszawa 2012.   Google Scholar

Tadeusiewicz R., Sztuczna inteligencja jako narzędzie przewagi konkurencyjnej, w:Systemy informatyczne i metody obliczeniowe w zarządzaniu, w: AGH. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo Dydaktyczne, Kraków 2005.   Google Scholar

Ustawa z dn. 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. poz. 1000 ze zm.   Google Scholar

Zack Rogers, Have Strategists Drunk the “AI Race” Kool-Aid? https://warontherocks.com ( dostęp 05.06.2019).   Google Scholar

Zubik M., Nowe technologie jako wyzwanie i zagrożenie dla prawa, statusu jednostek i państwa, w pr. zb. red. P. Girwdoyń, Prawo wobec nowoczesnych technologii, wyd. LIBER, Warszawa, 2008.   Google Scholar

Żyro F., Kiedy sztuczna inteligencja dogoni człowieka? Rozmowa z A. Przegalińską,05.01.2018, https://sektor3-0.pl/blog/kiedy-sztuczna-inteligencja-dogoni-czlowiekarozmowa-z-dr-aleksandra-przegalinska-sierkowska/ (dostęp 18.06.2019).   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-03-10

Jak cytować

Pizło, W. ., & Filipowicz, A. (2022). Konsekwencje rozwoju sztucznej inteligencji. Problems of Economics and Law, 3(2), 1–14. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.7217

Numer

Dział

Artykuły