Zachodnia wizualna tożsamość mody końca XX wieku
Analiza na podstawie magazynu „Vogue”
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.544Słowa kluczowe:
lata 90., moda, historia modyAbstrakt
Nicholas Mirzoeff w Jak zobaczyć świat zaznacza, że momentem zwrotnym w postrzeganiu świata są lata 90., a dokładniej zakończenie zimnej wojny w 1990 roku. Lata 90. jako okres postnowoczesności na nowo określają tożsamość mody poprzez kreowanie konsumenckich obrazów o nieznanej dotąd stylistyce. Globalizacja, którą wspierał już Internet, wprowadziła nowe zasady komunikowania się oraz inne możliwości wymiany kulturowej. Zmiany te symbolizował magazyn „Vogue”, stając się przewodnikiem w rzeczywistości przyspieszonego rozwoju gospodarczego. Wychodząc od analizy pierwszej okładki magazynu, zaproponowanej przez Annę Wintour, autor pragnie zapytać o to, jak kształtowana jest tożsamość mody końca XX wieku i jaką funkcję w jej kreowaniu pełniły magazyny modowe, żywo kształtując nowoczesnego odbiorcę-konsumenta.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Bourdieu P., Pracitcal Reason, Cambridge 1998. Google Scholar
Callahan M., Champagne Supernovas, New York 2014. Google Scholar
Conant J., The heat is on, „Newseek” 1988, s. 55–60. Google Scholar
Divita L., Fashion Forecasting, New York 2019. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501338663 Google Scholar
Foster H., Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 2012. Google Scholar
Konieczyńska A., Peter Lindbergh: bez retuszu, „Vogue” 2020, https://www.vogue.pl/a/peter-lindbergh-bez-retuszu [dostęp 2 września 2020 r.]. Google Scholar
Lyotrad J.F., Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm? [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998. Google Scholar
Markuszewska I., Flash mob — soczewka skupiająca cechy społeczeństwa ponowoczesnego, „Kultura Współczesna” 2005, nr 3(45), s. 11–21. Google Scholar
Miralles N., Glossy. Historia Vogue’a, Warszawa 2021. Google Scholar
Mirzoeff N., Jak zobaczyć świat, Warszawa 2016. Google Scholar
Racinewska A., Luksus w czasie kryzysu, „Kultura Współczesna” 2013, nr 4(79), s. 29–41. Google Scholar
Reckwitz A., Odkrycie kreatywności. O procesie społecznej estetyzacji, Warszawa 2017. Google Scholar
Shinkle E., Fashion photography. The story in 180 pictures, New York 2017. Google Scholar
Sowa J., System komunikacji, czyli o co gramy [w:] Sezon w teatrze lalek i inne eseje, red. J. Sowa, Kraków 2003. Google Scholar
Steele V., Historia mody, Warszawa 2020. Google Scholar
Vigarello G., Historia urody, Warszawa 2011. Google Scholar
Wachowski J., O modzie i modach [w:] Mody. Teorie i praktyki, red. M. Szkudlarska, Poznań 2018. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Kacper Andruszczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.