Selected Dimensions of Teaching Effectiveness
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.424Keywords:
effectiveness, grading, educational processAbstract
The categories of effect, effective and effectiveness are useful in describing the processes of teaching and education, and perform not only the function of key words, but, above all, they allow to enact values. To determine the efficiency of educational undertaking, and thus to determine effectiveness, such actions as grading and evaluation are needed.
The effectiveness of teaching is usually considered in the context of the end of some educational cycle (school years, academic semesters), while it may also be explored when smaller educational units are examined (lessons, individual tasks). Educational success means that the learner positively accomplishes consecutive steps of the process of education. Efficiency and effectiveness constitute fundamental values of teaching and education, but their verification and evaluation ought not to dominate the educational process. Every competent teacher should understand these relationships.
Downloads
References
Choińska K., Kowalikowa J., Pachowicz M., Dydaktyka szkoły wyższej z perspektywy wyższej szkoły zawodowej, Kraków 2019. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381381017 Google Scholar
Coaching i tutoring. W stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej, red. J. A. Malinowski i A. Wesołowska, Toruń 2015. Google Scholar
Diagnozowanie umiejętności praktycznych w toku kształcenia i egzaminowania, red. B. Niemierko i M. K. Szmigel, Kraków 2017. Google Scholar
Dolata R., Sitek M., Raport o stanie edukacji 2014. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej, Warszawa 2015. Google Scholar
Edukacja w przebiegu życia: od dzieciństwa do starości, red. M. Kowalski, A. Olczak, Kraków 2010. Google Scholar
Efektywność — rozważania nad istotą i pomiarem, red. T. Dudycz, Ł. Tomaszewicz, Wrocław 2007. Google Scholar
Fischer R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999. Google Scholar
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, wyd. 2 rozszerz., Warszawa 2010. Google Scholar
Kowalikowa J., Nauczyciel — przewodnik na drodze od niewiedzy do wiedzy, [w:] J. Kowalikowa, Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, Kraków 2006, s. 19–30. Google Scholar
Kupaj L., Krysa W., Kompetencje coachingowe nauczycieli. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkole, Warszawa 2014. Google Scholar
Marzano R. J., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012. Google Scholar
Morawska I., Latoch-Zielińska M., Krajka J., Kształcenie nauczycieli jako wyzwanie dla uniwersytetu, „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno--pedagogicznej” 2012, nr 3 (59), s. 23–4. Google Scholar
Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009. Google Scholar
Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot 2018. Google Scholar
Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1997. Google Scholar
Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999. Google Scholar
Nowe wyzwania dla polonisty. Metodyka — pomiar — ewaluacja, red. B. Myrdzik, Lublin 2002. Google Scholar
O wyższą jakość egzaminów szkolnych, red. B. Niemierko i M. K. Szmigel, Lublin 2006. Google Scholar
Podstawy pomiaru i oceny efektywności procesu kształcenia, red. K. Denek, A. Mościcki, Koszalin 1980. Google Scholar
Perrot E., Efektywne nauczanie. Praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania, tłum. A. Janowski, Warszawa 1995. Google Scholar
Półturzycki J., Aksjologia i edukacja ustawiczna szansą ucznia wobec zagrożeń XXI wieku, [w:] Uczeń wobec szans i zagrożeń edukacyjnych XXI wieku, red. H. Gajdamowicz, Łódź 2010, s. 255–269. Google Scholar
School Evaluation: The Politics and Process, red. E. R. House, Berkeley 1973. Google Scholar
Simons H., Getting to Know Schools in a Democracy. The Politics and Process of Evaluation, London 1987. Google Scholar
Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996. Google Scholar
Sterna D., Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014. Google Scholar
Teoria i praktyka oceniania zewnętrznego. IV Ogólnopolska Konferencja z cyklu „Diagnostyka edukacyjna”, 28–30 maja 2001 r. w Krakowie, red. B. Niemierko i M. K. Szmigel, Kraków 2001. Google Scholar
Uczenie się i egzaminy w oczach nauczyciela, red. B. Niemierko, K. Szmigiel, Kraków 2008. Google Scholar
Weiss C. H., Evaluation Methods for Studying Programs and Policies, Prentice Hall 1998. Google Scholar
Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższej, red. A. Domagała-Kręcioch, O. Wyżga, Kraków 2009. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jadwiga Kowalikowa, Anna Pachowicz, Małgorzata Pachowicz, Krystyna Choińska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.