Wymiary efektywności edukacyjnej
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.424Słowa kluczowe:
efektywność, ocenianie, proces kształceniaAbstrakt
Kategorie efekt, efektywny i efektywność znajdują zastosowanie w opisywaniu procesów nauczania i wychowania oraz pełnią w nich nie tylko funkcję tzw. słów kluczy, ale przede wszystkim funkcję wartościującą. Z ustalaniem stopnia skuteczności działania, a więc efektywności wiążą się takie zabiegi jak mierzenie i ocenianie.
O efektywności nauczania mówi się najczęściej w związku z zakończeniem jakiegoś cyklu edukacji (rok szkolny, akademicki, semestr), tymczasem efektywność możemy badać, oceniając również mniejsze odcinki (lekcja, ćwiczenia). Za przejaw skuteczności edukacji trzeba uznać sukcesy podmiotu uczącego się odnoszone na kolejnych szczeblach edukacji. Skuteczność i efektywność stanowią fundamentalne wartości nauczania i wychowania, jednak ich sprawdzanie i ocenianie nie może zdominować procesu kształcenia. Każdy kompetentny nauczyciel powinien rozumieć te zależności.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Choińska K., Kowalikowa J., Pachowicz M., Dydaktyka szkoły wyższej z perspektywy wyższej szkoły zawodowej, Kraków 2019. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381381017 Google Scholar
Coaching i tutoring. W stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej, red. J. A. Malinowski i A. Wesołowska, Toruń 2015. Google Scholar
Diagnozowanie umiejętności praktycznych w toku kształcenia i egzaminowania, red. B. Niemierko i M. K. Szmigel, Kraków 2017. Google Scholar
Dolata R., Sitek M., Raport o stanie edukacji 2014. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej, Warszawa 2015. Google Scholar
Edukacja w przebiegu życia: od dzieciństwa do starości, red. M. Kowalski, A. Olczak, Kraków 2010. Google Scholar
Efektywność — rozważania nad istotą i pomiarem, red. T. Dudycz, Ł. Tomaszewicz, Wrocław 2007. Google Scholar
Fischer R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999. Google Scholar
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, wyd. 2 rozszerz., Warszawa 2010. Google Scholar
Kowalikowa J., Nauczyciel — przewodnik na drodze od niewiedzy do wiedzy, [w:] J. Kowalikowa, Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, Kraków 2006, s. 19–30. Google Scholar
Kupaj L., Krysa W., Kompetencje coachingowe nauczycieli. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkole, Warszawa 2014. Google Scholar
Marzano R. J., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012. Google Scholar
Morawska I., Latoch-Zielińska M., Krajka J., Kształcenie nauczycieli jako wyzwanie dla uniwersytetu, „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno--pedagogicznej” 2012, nr 3 (59), s. 23–4. Google Scholar
Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009. Google Scholar
Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot 2018. Google Scholar
Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1997. Google Scholar
Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999. Google Scholar
Nowe wyzwania dla polonisty. Metodyka — pomiar — ewaluacja, red. B. Myrdzik, Lublin 2002. Google Scholar
O wyższą jakość egzaminów szkolnych, red. B. Niemierko i M. K. Szmigel, Lublin 2006. Google Scholar
Podstawy pomiaru i oceny efektywności procesu kształcenia, red. K. Denek, A. Mościcki, Koszalin 1980. Google Scholar
Perrot E., Efektywne nauczanie. Praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania, tłum. A. Janowski, Warszawa 1995. Google Scholar
Półturzycki J., Aksjologia i edukacja ustawiczna szansą ucznia wobec zagrożeń XXI wieku, [w:] Uczeń wobec szans i zagrożeń edukacyjnych XXI wieku, red. H. Gajdamowicz, Łódź 2010, s. 255–269. Google Scholar
School Evaluation: The Politics and Process, red. E. R. House, Berkeley 1973. Google Scholar
Simons H., Getting to Know Schools in a Democracy. The Politics and Process of Evaluation, London 1987. Google Scholar
Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996. Google Scholar
Sterna D., Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014. Google Scholar
Teoria i praktyka oceniania zewnętrznego. IV Ogólnopolska Konferencja z cyklu „Diagnostyka edukacyjna”, 28–30 maja 2001 r. w Krakowie, red. B. Niemierko i M. K. Szmigel, Kraków 2001. Google Scholar
Uczenie się i egzaminy w oczach nauczyciela, red. B. Niemierko, K. Szmigiel, Kraków 2008. Google Scholar
Weiss C. H., Evaluation Methods for Studying Programs and Policies, Prentice Hall 1998. Google Scholar
Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższej, red. A. Domagała-Kręcioch, O. Wyżga, Kraków 2009. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Jadwiga Kowalikowa, Anna Pachowicz, Małgorzata Pachowicz, Krystyna Choińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.