Osobowość i kompetencje nauczycieli szkół podstawowych: badania naukowe

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8900

Słowa kluczowe:

edukacja podstawowa, kompetencje nauczycieli, typologia nauczycieli

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań, w jaki sposób uczniowie szkół podstawowych wyobrażają sobie dobrego nauczyciela i jakie cechy nauczycieli są przez nich doceniane. W procesie nauczania osobowość nauczyciela jest cechą o kluczowym znaczeniu. Sytuacje edukacyjne wymagają zróżnicowanych cech, postaw i wiedzy nauczycieli. Nie można oczekiwać, że każdy nauczyciel będzie miał idealną osobowość i zestaw cech pożądanych przez uczniów. Niektóre cechy rekompensują brak innych. Kluczowe aspekty osobowości nauczyciela to: autentyczność, naturalność i pozytywne relacje z uczniami.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Beijaard D., Verloop N., Vermunt J. D., Teachers’ perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective, “Teaching and Teacher Education” 2000, vol. 16, pp. 749–764, doi: 10.1016/S0742-051X(00)00023-8.   Google Scholar

Caspi A., Roberts B. W. Personality development across the life course: The argument for change and continuity, “Psychological Inquiry” 2001, vol. 12, pp. 49–66, doi:10.1207/S15327965PLI1202_01.   Google Scholar

Dytrtová R., Začínající učitel, Tribun, Brno 2008.   Google Scholar

Eysenck H. J. The structure of human personality, 3rd ed., Methuen, London 1970.   Google Scholar

Göncz A., Göncz L., Pekić J., The influence of students’ personality traits on their perception of a good teacher within the five-factor model of personality, “Acta Polytechnica Hungarica” 2014, vol. 11, pp. 65–86, doi: 10.12700/APH.11.03.2014.03.5.   Google Scholar

Göncz L., Teacher personality: a review of psychological research and guidelines for a more comprehensive theory in educational psychology, “Open Review of Educational Research” 2017, vol. 4, iss. 1, pp. 75–95, doi: 10.1080/23265507.   Google Scholar

1339572.   Google Scholar

Hanuliaková J., Kreovanie klímy triedy v edukačnej praxi, IRIS, Bratislava 2010.   Google Scholar

Holečka V., Psychologie v učiteľské praxi, Grada, Praha 2014.   Google Scholar

Hudson N. W., Roberts B. W., Lodi-Smith J., Personality trait development and social investment in work, “Journal of Research in Personality” 2012, vol. 46, pp. 334–344, doi: 10.1016/j.jrp.2012.03.002.   Google Scholar

Hupková M. Petlák E., Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa, Vydavateľstvo IRIS, Bratislava 2004.   Google Scholar

Kohoutek R. Ouruda K., Psychologie osobnostních typu učitele, Akademické nakladatelstvi CERM, Brno 2000.   Google Scholar

Koštrnová D., Tvorba a rozvoj pozitívnej klímy v triede, Metodickopedagogické centrum, Bratislava 2014.   Google Scholar

Kyriacou Ch., Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování, Portál, Praha 2012.   Google Scholar

Li H. Q., Wu Y. Z., Comparative study on the personality patterns of ‘good teacher’ and ‘bad teacher’ as perceived by college students, “Advanced Materials Research” 2011, vol. 271–273, pp. 760–763, doi: 10.4028/www.scientific.net/ amr.271-273.760.   Google Scholar

Mervis J., Nobelist ‘coach’ takes on U.S. science education, “Science” 2010, vol. 330, pp. 572–572, doi: 10.1126/science.330.6004.572.   Google Scholar

Mikšík O., Psychologická charakteristika osobnosti, Karolinum, Praha 2007.   Google Scholar

Petrović-Bjekić D., Teachers’ dynamic personality characteristics and teaching effectiveness, “Psihologija” 1997, vol. 30, pp. 93–110.   Google Scholar

Průcha J., Učitel: současné poznatky o profesi, Portál, Praha 2002.   Google Scholar

Rosić V., Deontologija učitelja – temelj pedagoške etike, “Informatologia” 2011,vol. 44, iss. 2, pp. 142–149.   Google Scholar

Sanders W. L., Rivers J. C., Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievemen, University of Tennessee Value-Added Research and Assessment Center, Knoxville 1996.   Google Scholar

Sillamy N., Psychologický slovník, Univerzita Palackého, Olomouc 2001.   Google Scholar

Srivastava S., The five-factor model describes the structure of social perceptions, “Psychological Inquiry” 2010, vol. 21, pp. 69–75, doi: 10.1080/10478401003648815.   Google Scholar

Tománek P., Fragmenty rodiny: manželstvo a rodina v súdnej sieni, Tribun, Brno 2019.   Google Scholar

Tománek P., Mátejová A., Family and current socialegal measures for its members in the Slovak Republic, [in:] Mocna rodzina fundamentemzdrowego społeczeństwa, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Kraków 2019, pp. 69–89.   Google Scholar

Tománek P. Ženy a muži v medzigeneračných turbulenciách ‘v’ a ‘mimo’ rodiny, “Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae” 2018, vol. 3, iss. 17, pp. 37–43.   Google Scholar

Tománek P., Fragmenty slova – fragmenty výchovy, “Testimonium fidei” 2018, vol. 6, iss. 1, pp. 40–48.   Google Scholar

Vališová A., Jak získat, udržet a neztrácet autoritu, Grada Publishing, Praha 2008.   Google Scholar

Opublikowane

2021-06-15

Jak cytować

Cintulová, L. L., & Radková, L. (2021). Osobowość i kompetencje nauczycieli szkół podstawowych: badania naukowe. Humanities and Cultural Studies, 2(2), 58–69. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8900

Numer

Dział

Artykuły naukowe