Tom 2 Nr 3 (2017): Tarnow Scientific Colloquia: Health and Physical Culture

					Pokaż  Tom 2 Nr 3 (2017): Tarnow Scientific Colloquia: Health and Physical Culture

Niniejszy tom, gromadzący prace dotyczące zdrowia i kultury fizycznej stanowi zbiór artykułów traktujących o różnych aspektach wpisujących się we wspomniane dziedziny. M. T. Abidov skupia się na farmakologicznych aspektach hydrazydów i pochodnych związków hydrazydowych. Z kolei praca zbiorowa K. L. Krzystyniaka, M. Obiedzińskiego, H. Kaloty, A. Marszałek traktuje o teoretycznym i praktycznym aspekcie ograniczania ekspozycji człowieka na ksenobiotyki środowiskowe.

Wśród artykułów znajdują się teksty badające efektywność metod leczenia schorzeń – zaliczyć można do nich rozważania Z. Radosz i M. Ptaszyńskiej nt. niefarmakologicznych sposobach leczenia żylaków kończyn dolnych w przypadku braku zakwalifikowania pacjentów do leczenia chirurgicznego oraz A. Kulis i R. Meresa sprawdzających skuteczność terapii energotonowej w leczeniu dolegliwości bólowych odcinka szyjnego kręgosłupa. Z kolei A. Gniadek i H. Walaszek piszą o chorobach odkleszczowych, w tym znaczeniu profilaktyki w zapobieganiu zachorowaniom na boreliozę oraz kleszczowe zapalenie mózgu. Analizę wstępowania szpitalnych zakażeń układu moczowego w dziesięcioletniej obserwacji oddziału chorób wewnętrznych i nefrologii w Małopolsce prezentuje artykuł autorstwa M. Wałaszek, M. Kołpy, Z. Wolaka, A. Sydora oraz A. Pelczar. Natomiast E. Mikołajczyk, Z. Kaleta i M. Janusz przedstawiają wyniki badań nad czynnikami ryzyka wystąpienia dolegliwości bólowych odcinka lędźwiowego kręgosłupa w grupie zawodowej pielęgniarek oddziału ratunkowego.

W tomie znajduje się też liczna grupa artykułów propagujących aktywność fizyczną i świadome jej rozwijanie jako właściwe postawy prozdrowotne w kontekście standardów i praktyk stosowanych w szkolnictwie. J. Sikora, J. Ryba, D. Zoldi badały zachowania zdrowotne młodzieży szkół średnich z Dąbrowy Tarnowskiej, a H. Guła-Kubiszewska i W. Starościak kreatywność nauczycieli wychowania fizycznego szkół wrocławskich. C. Kuśnierz przedstawia cele współczesnego wychowania fizycznego w opinii nauczycieli południowo-zachodniej Polski. D. Umiastowska podkreśla zależność aktywności fizycznej od nawyków wychowawczych nabytych w szkole, a artykuł J. Węglarza, zamykający numer, podkreśla potrzebę edukacji fizycznej i aktywności fizycznej we współczesnym świecie.

Opublikowane: 2017-06-30

Artykuł oryginalny