The goals and objectives of current physical education. The opinions of teachers from the south-west region of Poland

Authors

  • Cezary Kuśnierz Faculty of Physical Education and Physiotherapy, Opole University of Technology, Poland

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7724

Keywords:

physical education, goals and objectives, hierarchy, teachers

Abstract

The aim of this study was to get to know physical education teachers’ opinion about the objectives of an education school subject. Their opinions were analysed on the basis of goals hierarchy given by the respondents. Research included 444 PE teachers in primary schools (the second stage of education), middle schools and secondary schools. Research covered the south-west regions of Poland including the following provinces: Silesia, Opole province and Lower Silesia. Diagnostic survey using questionnaires was applied. In the survey as a research tool the questionnaire created by the European Physical Society was used. On the basis of the outcomes it was claimed that the highest place in goals hierarchy takes the goal concerning the preparation of school students to an active and healthy lifestyle. In a group of questioned teachers no gender difference in goals hierarchy was noted. Among variables taken into account in the analysis of teachers’ opinions the place of work (primary school, middle school and secondary school) greatly determined variation between different goals hierarchy. A statistically significant difference appeared between six objectives of physical education.

Downloads

Download data is not yet available.

Wolny B. Wychowanie fizyczne w zreformowanej szkole, Lublin, 2006.   Google Scholar

Osiński W. Zarys teorii wychowania fizycznego. Wyd. II uzupełnione, Poznań, 2002.   Google Scholar

Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji, Warszawa, 1999.   Google Scholar

Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, Warszawa, 1973.   Google Scholar

Frołowicz T. Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami, Gdańsk, 2002.   Google Scholar

Pawłucki A. Wychowanie jako kulturowa rzeczywistość. Na przykładzie wychowania do wartości ciała. Gdańsk, 1992.   Google Scholar

Łobocki M. ABC wychowania dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa, 1992.   Google Scholar

Bielski J. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Kraków, 2005.   Google Scholar

Pośpiech J. Jakość europejskiego wychowania fizycznego w świetle badań, Racibórz, 2006.   Google Scholar

Pośpiech J. Contemporery objectives and functions of the European physical education. [W:] Teachers and Healht, Brno, 2004, 477-484.   Google Scholar

Pośpiech J. Współczesne tendencje w europejskim wychowaniu fizycznym i sporcie szkolnym. VII Sejmik Szkolnej Kultury Fizycznej. Warszawa, 23-24 listopada 2010 r.   Google Scholar

Repond R. M. Current trends and future directions of School Health and Physical Education In Europe. Global Forum on Physical Eductaion Pedagogy, Northem Iowa University, 2010.   Google Scholar

Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej, Kraków, 1990.   Google Scholar

Bronikowski M. Hierarchia celów operacyjnych wychowania fizycznego w ocenie nauczycieli wychowania fizycznego. Zeszyty Naukowe AWF w Poznaniu, 2005, 54, 9-23.   Google Scholar

Staniszewski T. Założone i rzeczywiste funkcje szkoły w przygotowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym do rekreacji fizycznej w rodzinie. Studia i Monografie, AWF, Poznań, 2007.   Google Scholar

Kuśnierz C., Kopecky M., Pakosz P. Pojmowanie i realizacja celów wychowania fizycznego przez nauczycieli w okresie przemian edukacyjnych. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 2011, 61- 66.   Google Scholar

Hardman K. & Green K. (Eds.), Contemporary Issues In Physical Education. Meyer & Meyer Verlag, 2011.   Google Scholar

Published

2017-06-30

How to Cite

Kuśnierz, C. (2017). The goals and objectives of current physical education. The opinions of teachers from the south-west region of Poland. Health Promotion & Physical Activity, 2(3), 79–93. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7724