The goals and objectives of current physical education. The opinions of teachers from the south-west region of Poland
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7724Keywords:
physical education, goals and objectives, hierarchy, teachersAbstract
The aim of this study was to get to know physical education teachers’ opinion about the objectives of an education school subject. Their opinions were analysed on the basis of goals hierarchy given by the respondents. Research included 444 PE teachers in primary schools (the second stage of education), middle schools and secondary schools. Research covered the south-west regions of Poland including the following provinces: Silesia, Opole province and Lower Silesia. Diagnostic survey using questionnaires was applied. In the survey as a research tool the questionnaire created by the European Physical Society was used. On the basis of the outcomes it was claimed that the highest place in goals hierarchy takes the goal concerning the preparation of school students to an active and healthy lifestyle. In a group of questioned teachers no gender difference in goals hierarchy was noted. Among variables taken into account in the analysis of teachers’ opinions the place of work (primary school, middle school and secondary school) greatly determined variation between different goals hierarchy. A statistically significant difference appeared between six objectives of physical education.
Downloads
References
Wolny B. Wychowanie fizyczne w zreformowanej szkole, Lublin, 2006. Google Scholar
Osiński W. Zarys teorii wychowania fizycznego. Wyd. II uzupełnione, Poznań, 2002. Google Scholar
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji, Warszawa, 1999. Google Scholar
Demel M. Szkice krytyczne o kulturze fizycznej, Warszawa, 1973. Google Scholar
Frołowicz T. Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami, Gdańsk, 2002. Google Scholar
Pawłucki A. Wychowanie jako kulturowa rzeczywistość. Na przykładzie wychowania do wartości ciała. Gdańsk, 1992. Google Scholar
Łobocki M. ABC wychowania dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa, 1992. Google Scholar
Bielski J. Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Kraków, 2005. Google Scholar
Pośpiech J. Jakość europejskiego wychowania fizycznego w świetle badań, Racibórz, 2006. Google Scholar
Pośpiech J. Contemporery objectives and functions of the European physical education. [W:] Teachers and Healht, Brno, 2004, 477-484. Google Scholar
Pośpiech J. Współczesne tendencje w europejskim wychowaniu fizycznym i sporcie szkolnym. VII Sejmik Szkolnej Kultury Fizycznej. Warszawa, 23-24 listopada 2010 r. Google Scholar
Repond R. M. Current trends and future directions of School Health and Physical Education In Europe. Global Forum on Physical Eductaion Pedagogy, Northem Iowa University, 2010. Google Scholar
Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej, Kraków, 1990. Google Scholar
Bronikowski M. Hierarchia celów operacyjnych wychowania fizycznego w ocenie nauczycieli wychowania fizycznego. Zeszyty Naukowe AWF w Poznaniu, 2005, 54, 9-23. Google Scholar
Staniszewski T. Założone i rzeczywiste funkcje szkoły w przygotowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym do rekreacji fizycznej w rodzinie. Studia i Monografie, AWF, Poznań, 2007. Google Scholar
Kuśnierz C., Kopecky M., Pakosz P. Pojmowanie i realizacja celów wychowania fizycznego przez nauczycieli w okresie przemian edukacyjnych. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 2011, 61- 66. Google Scholar
Hardman K. & Green K. (Eds.), Contemporary Issues In Physical Education. Meyer & Meyer Verlag, 2011. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland & Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.