Lifelong physical activity as a result of the process of school education in sport culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7729

Keywords:

physical activity, physical education, movement, child

Abstract

Physical activity has direct effects on good physical and mental health, develops the skills of resourcefulness and independence in children as well as builds confidence and self-esteem. In modern school tremendous mental efforts as well as a high level of self-control are expected from a child in order to gain certain learning skills. This is expected with the minimum physical activity. This situation leads to frustration, fear, and learning anxiety. It also inhibits the enjoyment of learning, human development, spontaneity and creative thinking. The aim of the study is to show how one can shape long-lasting attitudes to undertake physical activity through out the course of one’s life.

Downloads

Download data is not yet available.

Umiastowska D. Dlaczego jesteśmy (lub nie jesteśmy) aktywni ruchowo? W: Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku. Red. D. Umiastowska,Tom 7, Szczecin, 2002, 35-38.   Google Scholar

Umiastowska D. Miejsce ruchu w kulturze czasu wolnego. [W]: Wychowanie fizyczne i sport jako prawo człowieka i proces ciągłej edukacji.Red. J. Nowocień, K. Zuchora, Warszawa, 2014, 103-111.   Google Scholar

Umiastowska D. Metody nauczania przygotowujące do całożyciowej aktywności fizycznej. [W]: Współczesne problemy wychowania fizycznego.Red. K. Skalik, J. Polechoński, Część 1, Katowice, 2014a, 165-175.   Google Scholar

http://sjp.pwn.pl/sjp/postawa;2505851.html (data dostępu: 9.02.2017)   Google Scholar

Tomaszewski T. Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa, 1998.   Google Scholar

Umiastowska D. Próba usystematyzowania badań nad aktywnością ruchową. [W]: Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku. Red. D. Umiastowska, Tom 12, Szczecin, 2008, 126-131.   Google Scholar

Umiastowska D. Wpływ ruchu na zdrowie człowieka w opinii szczecińskich studentów. [W]: Aktywność fizyczna jako czynnik wspomagający rozwój i zdrowie. Red. A. Dencikowska, A. Drozd, W. Czarny, Rzeszów, 2008a, 116-123.   Google Scholar

Hannaford C. Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Warszawa, 1995.   Google Scholar

Dennison P.E., Dennison G. Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Warszawa, 2003.   Google Scholar

Rokita A. Zajęcia ruchowe z piłkami edukacyjnymi „edubal” w kształceniu zintegrowanym a sprawność fizyczna oraz umiejętność czytania. Całożyciowa aktywność fizyczna jako efekt procesu szkolnego wychowania do kultury fizycznej i pisania uczniów. Studia i Monografie Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 93, Wrocław, 2008.   Google Scholar

Rokita A., Cichy I. „Edubal” educational balls: I learn while playing! The Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 2013,2(4), 289-297.   Google Scholar

Cichy I., Rokita A. Piłki edukacyjne „eduball” jako innowacyjny przybór dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, W: Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie. Red. M. Bronikowski, Poznań, 2015, 177-195.   Google Scholar

Umiastowska D. Ruch w procesach uczenia się i wychowania na różnych szczeblach edukacji. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2011, 35,33–36.   Google Scholar

Mandziuk M. The interrelation of physical fitness and academic results among students from primary schoolsin Biała Podlaska, Social Dissertations,Issue 1 (VI), 2012, 159-173.   Google Scholar

Fedewa A., Ahn S. The effects of physical activity and physical fitness on children’s achievement and cognitive outcomes: a meta-analysis. Res Q Exerc Sport, 2011, Sep; 82(3), 521-535.   Google Scholar

Published

2017-06-30

How to Cite

Umiastowska, D. (2017). Lifelong physical activity as a result of the process of school education in sport culture. Health Promotion & Physical Activity, 2(3), 133–139. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7729