Creativity of physical education teachers from schools in Wroclaw

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7721

Keywords:

creativity, teacher of physical education, physical education

Abstract

Introduction: It is possible to treat the competences of creative teachers of physical education as original activities or innovative activities – pedagogical innovation and creation. Researchers of creative personalities indicate a rich mosaic of features which have an effect on the creative attitude of a person. Such is represented by an individual with nonconformity and heuristic behaviour. The attitude towards nonproductive activity is characterized by algorithmic behaviour and conformist attitude.

Objective: The aim of this study was to recognize the general creative potential among teachers of physical education working in secondary schools.

Materials and methods: A survey was carried out in the school year 2013 / 2014 among teachers of physical education. 89 teachers including 52 woman and 37 men participated in the survey. Data collection was performed on the basis of diagnostic survey using questionnaires. A research tool used in the survey was the normative Creative Questionnaire Subscales for the KAHN-II behaviour, version for teachers ‘My ideal pupil – student’.

Results and conclusions: Taking into consideration the unsatisfactory research results, it should be essential to make physical education teachers aware of their creative potential as well as the creative conditions which enable them to use their potential personally and efficiently.

Downloads

Download data is not yet available.

Madejski E., Węglarz J. Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Kraków, 2014.   Google Scholar

Sulisz S. Oczekiwania nauczycieli wobec szkoły jako miejsca pracy. Kultura Fizyczna, 2007, 11-12, 5-9.   Google Scholar

Popek S. Kwestionariusz twórczego zachowania KAHN. Lublin, 2010.   Google Scholar

Bodasińska A., Mularczyk K. Nauczyciel wychowania fizycznego jako promotor i kreator zdrowotnych wartości gier zespołowych fizycznego [w]: Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania wychowania fizycznego w szkole. Red. K. Warchoł, Ł. Wojtyczek. Prace naukowo-dydaktyczne Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, Zeszyt 8, Krosno, 2009, 353-364.   Google Scholar

Dąbrowska A. Kształtowanie wrażliwości estetycznej uczniów na lekcjach wychowania fizycznego. Lider, 2009, 11, 4-9.   Google Scholar

Madejski E. Działalność nowatorska nauczycieli uczących wychowania fizycznego w świetle ich awansu zawodowego. Lider, 2005, 8-9, 17-19.   Google Scholar

Śmiglewska M. Zmiana oświatowa a pedagogiczna reorientacja nauczycieli wychowania fizycznego. Między kreatywnością a zaniechaniem zawodowym. Rocznik Naukowy AWFiS w Gdańsku, 2005, 15, 131-146.   Google Scholar

Ostrowska M. Nowatorstwo pedagogiczne w opinii nauczycieli wychowania fizycznego. Rocznik Naukowy AWFiS w Gdańsku, 2007,16, 91-101.   Google Scholar

Maszczak T. O kształceniu nauczycieliwychowania fizycznego. KulturaFizyczna, 2009, 7-10, 21-28.   Google Scholar

Published

2017-06-30

How to Cite

Guła-Kubiszewska, H., & Starościak, W. (2017). Creativity of physical education teachers from schools in Wroclaw. Health Promotion & Physical Activity, 2(3), 43–54. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7721