Lęki i emocje dziecka podczas pandemii
Koncepcja wsparcia i pomocy
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.394Słowa kluczowe:
pandemia SARS-CoV-2, dziecięce lęki, dzieci w wieku przedszkolnymAbstrakt
Temat poniższego opracowania podyktowany został niespotykaną w historii sytuacją ogólnoświatowej epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 i jej skutków, które dotyczą dzieci. Pandemia dotknęła kwestii związanych ze: zdrowiem, higieną, medycyną, edukacją w każdej przestrzeni ludzkiego życia, szczególnie tych związanych z dziećmi. Celem artykułu jest uporządkowanie zagadnień, wchodzących w zakres pojęcia lęków u dzieci w wieku przedszkolnym spowodowanych zjawiskiem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. W pierwszej części omówiono definicję lęków w kontekście dzieci w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń lękowych i zachowania wobec takiego stanu. Następnie przytoczono badania dotyczące stanów psychicznych dzieci podczas pandemii, przeprowadzone w kraju i za granicą. W kolejnej części zaprezentowano analizy wyników i próby badawcze dotyczące oceny lęków u dzieci dokonanej przez nauczycieli, rodziców oraz same dzieci. Na zakończenie wskazano dobre praktyki w zakresie edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym dotyczące przeciwdziałania patologicznym lękom oraz innym zagrożeniom.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Aishworiya R., Kang Y.O., Including children with developmental dsabilities in the equation during this COVID-19 pandemic, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2020, nr 51, s. 2155–2158. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-020-04670-6 Google Scholar
Bates Ames L., Ilg F., Baker S.M., Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk 2007. Google Scholar
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000. Google Scholar
Bilbao A., Mózg dziecka. Przewodnik dla rodziców, Ożarów Mazowiecki 2017. Google Scholar
Bomba J., Antropologia Antoniego Kępińskiego, „Psychoterapia” 2007, nr 2, s. 71–77. Google Scholar
Bremer J., Pojęcie „bólu” zdobyłeś wraz z językiem, „Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria” 2013, t. 22, nr 2, s. 401–416. Google Scholar
Brooks S.K., Webster R.K., Smith L.E., The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence, „Lancet” 2020, nr 395, s. 912–920. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8 Google Scholar
Całek G., Wyzwania edukacji zdalnej przed jakimi stoją dzieci — perspektywa rodziców, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2021, nr 20(2), s. 116–144. Google Scholar
Ceklarz J., Warstwowość lęku według Antoniego Kępińskiego, Anatomia strachu, red. B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska, Kraków 2017. Google Scholar
Cieszyńska-Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków 2013. Google Scholar
Cieszyńska-Rożek J., Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym po niemowlęcym, Kraków, https://centrummetodykrakowskiej.pl/, [dostęp: 10 kwietnia 2022 r.]. Google Scholar
Cohen J., Rodzicielstwo przez zabawę. Nowe podejście do wychowania, tłum. A. Rogozińska, Warszawa 2012. Google Scholar
Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. J. Pyżalski, Warszawa 2020. Google Scholar
Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Google Scholar
Encyklopedia psychologii, red. W. Szewczuk, Warszawa 1998. Google Scholar
Filliozat I., W sercu emocji dziecka. Jak rozumieć i wspierać swoje dziecko, tłum. R. Zajączkowski, Kraków 2009. Google Scholar
Freud Z., Wstęp do psychoanalizy, tłum. S. Kempnerówna, W. Zaniewicki, Warszawa 2001. Google Scholar
Heidegger H., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994. Google Scholar
Horney K., Nasze wewnętrzne konflikty, tłum. A. Gomola, https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/DQAVy0fyd [dostęp: 3 kwietnia 2021 r.]. Google Scholar
Horney K., Neurotyczna osobowość naszych czasów, tłum. H. Grzegołowska-Klarkowska, Jędrocha M., Bębenek M., Pandemia a zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży, Jaworzno 2020. Google Scholar
Izard C.E., The Face of Emotion, New York 1971. Google Scholar
Jaskulska S., B. Jankowiak B., A. Rybińska A., Obraz kształcenia na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19 w opiniach nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Raport, https://sites.google.com/view/przedszkola-pandemia-raport, [dostęp: 25 października 2020 r.]. Google Scholar
Jędrocha M., Bębenek M., Pandemia a zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży, Jaworzno 2020. Google Scholar
Kępiński A., Lęk, Warszawa 1987. Google Scholar
Kupisiewicz Cz., Słownik pedagogiki specjalnej, Warszawa 2013. Google Scholar
LeDoux J.E., Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego, tłum. A. Jankowski, Poznań 2000. Google Scholar
Liu Q. H., Chen R., Yuan X.F., Li Y.Q., Huang H.H., Zheng Y., Wang G., Prevalence of anxiety and associated factors for Chinese adolescents during the COVID-19 outbreak, „Psychiatry and Clinical Neurosciences” 2020, nr 74(10), s. 555–557. DOI: https://doi.org/10.1111/pcn.13102 Google Scholar
Loades M.E., Chatburn E., Higson-Sweeney N., Reynolds S., Shafran R., Brigden A., Linney C., McManus M.N., Borwick C., Crawley E., Rapid systematic review: The impact of social isolation and loneliness on the mental health of children and adolescents in the context of COVID-19, „Journal of American Academy of Child Adolescent Psychiatry” 2020, nr 59(11), s. 1218–1239. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.05.009 Google Scholar
Makaruk K., Włodarczyk J. , Szredzińska R., Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2020, https://fdds.pl/baza_wiedzy/negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii-2020-2, [dostęp: 20 listopada 2021 r.]. Google Scholar
McElroy E., Patalay P., Moltrecht B., Shevlin M., Shum A., Creswell C., Waite P., Demographic and health factors associated with pandemic anxiety in the context of COVID-19, „British Journal of Health Psychology” 2020, nr 25(4), s. 934–944. DOI: https://doi.org/10.1111/bjhp.12470 Google Scholar
Obuchowska I., Dynamika nerwic. Psychologiczne aspekty zaburzeń nerwicowych u dzieci Google Scholar
i młodzieży, Warszawa 1981. Google Scholar
Orben A., L. Tomova L., S.J. Blakemore S.-J., The effects of social deprivation on adolescent development and mental health, „The Lancet. Child and Adolescent Health” 2020, nr 4(8), s. 634–640. DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30186-3 Google Scholar
Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 1985. Google Scholar
Pyżalski J., Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 — przegląd najistotniejszych problemów, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2021, nr 20(2), s. 92–115. Google Scholar
Ranschburg J., Lęk, gniew, agresja, Warszawa 1983. Google Scholar
Sillamy N., Słownik psychologii, Katowice 1994. Google Scholar
Słownik psychologii, red. J. Siuta, Kraków 2005. Google Scholar
Soroka A., Sytuacje lękowe w życiu dzieci sześcioletnich, „Nauczyciel i Szkoła” 2000, nr 1(8), s. 88–94. Google Scholar
Stawnicka E., Filozofia człowieka Antoniego Kępińskiego, Zielona Góra 1999. Google Scholar
UNICEF, Pandemia COVID-19 zagraża przyszłości całego pokolenia, https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/dla-mediow/pandemia-covid19-zagraza-przyszlosci-calego-pokolenia, [dostęp: 6 lutego 2021 r.]. Google Scholar
United Nations Policy Brief. COVID-19 and the Need for Action on Mental Health, https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-05/UN-Policy-Brief-COVID-19-and-mental-health.pdf, [dostęp: 2 stycznia 2022 r.]. Google Scholar
Urchs M., O procesorach i procesach myślowych, tłum. A. Pacholik-Żuromska, Toruń 2009. Google Scholar
Wójtowicz M., Doświadczenie lęku egzystencjalnego jako sytuacja wyboru, Katowice 2005. Google Scholar
Wu M., Xu W., Yao Y. i in., Mental health status of students’ parents during COVID-19 pandemic and its influence factors, „General Psychiatry” 2020 nr 33(4), e100250, https:// doi.org/10.1136/gpsych-2020-100250, [dostęp: 20 marca 2021 r.]. DOI: https://doi.org/10.1136/gpsych-2020-100250 Google Scholar
Zimbardo P.G., Gerrig R.J., Psychologia życia, Warszawa 2018. Google Scholar
Żygulski K., Wspólnota śmiechu, Warszawa 1985. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Kinga Kusiak-Witek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.