Filter bubbles as a tool for disinformation and manipulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55225/hcs.393

Keywords:

filter bubble, information bubble, disinformation, information manipulation, social media

Abstract

The digital reality that surrounds us seems to be very attractive, not only to young people but also to institutions that want to manipulate web users. This manipulation takes various forms, therefore in order to protect against it, it is necessary to know how it is carried out. In this article, the author focused on the issue called a filter bubble. The first part of the article is devoted to explaining this issue, both in terms of definition and its characteristics. The second part presents the role that filter bubbles can play in spreading disinformation and manipulation on the Internet. The author also tries to present ways of dealing with filter bubbles. A critical look at all information reaching us both through social media and popular search engines seems to be the most important facet argued in the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Bąkowicz K., Fake news jako produkt medialny w dobie postprawdy. Studium przypadku Niebieskiego Wieloryba, praca doktorska pod kier. dr. hab. T. Kowalskiego, Uniwersytet Warszawski, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Warszawa 2019.   Google Scholar

Bozdag E., Bias in algorithmic filtering and personalization, „Ethics and Information Technology” 2013, t. 15, nr 3, s. 209–227. DOI: https://doi.org/10.1007/s10676-013-9321-6   Google Scholar

Bozdag E., van den Hoven J., Breaking the filter bubble: Democracy and design, „Ethics and Information Technology” 2015, t. 17, nr 4, s. 249–265. DOI: https://doi.org/10.1007/s10676-015-9380-y   Google Scholar

Czerski W.M., Manipulacja informacją jednym z kluczowych problemów współczesnego świata mediów, „Dydaktyka Informatyki”, 2019, t. 14, s. 55–65. DOI: https://doi.org/10.15584/di.2019.14.5   Google Scholar

Czerski W.M., Przeciążenie informacyjne wyzwaniem dla edukacji doby cyfrowej, „Przegląd Pedagogiczny” 2020, nr 2, s. 74–84.   Google Scholar

Holone H., The filter bubble and its effect on online personal health information, „Croatian Medical Journal” 2016, t. 57, nr 3, s. 298–301. DOI: https://doi.org/10.3325/cmj.2016.57.298   Google Scholar

Honan M., I Liked Everything I Saw on Facebook for Two Days. Here’s What It Did to Me, https://www.wired.com/2014/08/i-liked-everything-i-saw-on-facebook-for-two-days-heres-what-it-did-to-me/, [dostęp: 10 kwietnia 2022 r.].   Google Scholar

Malinowski B., Jak Facebook zamyka nas w bańce informacyjnej. Algorytm filtrujący newsfeed a zjawisko filter bubble, „Zarządzanie Mediami” 2016, t. 4, nr 1, s. 15–22.   Google Scholar

Min Y. i in., Endogenetic structure of filter bubble in social networks, „Royal Society Open Science” 2019, t. 6, nr 11, 190868. DOI: https://doi.org/10.1098/rsos.190868   Google Scholar

Munson S.A., Lee S.Y., Resnick P., Encouraging reading of diverse political viewpoints with a browser widget, [w:] International Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM), Boston, 2013.   Google Scholar

Pariser E., Beware online „filter bubbles”, https://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles/transcript, [dostęp: 5 kwietnia 2022 r.].   Google Scholar

Popiołek M., Sroka K., Bańka filtrująca i świadomość mechanizmów jej funkcjonowania wśród młodzieży – wyniki badania przeprowadzonego wśród gimnazjalistów, „Zarządzanie Mediami” 2019, t. 7, nr 3, s. 159–171. DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.19.011.11122   Google Scholar

Szpunar M., Koncepcja bańki filtrującej a hipernarcyzm nowych mediów, „Zeszyty Prasoznawcze” 2018, t. 61, nr 2 (234), s. 191–200. DOI: https://doi.org/10.4467/22996362PZ.18.013.9108   Google Scholar

Szpyt-Wiktorowska J., Strategie mediów wobec baniek informacyjnych, „Zarządzanie Mediami” 2018, t. 6, nr 1, s. 41–50. DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.18.004.9026   Google Scholar

Xing X. i in., Exposing inconsistent web search results with Bobble, [w:] Passive and Active Measurement, red. M. Faloutsos, A. Kuzmanovic, seria „Lecture Notes in Computer Science”, t. 8362, Cham 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-04918-2_13   Google Scholar

Zdun-Ryżewska A. i in., Lekarz, pacjent i… dr Google, „Psychoonkologia” 2015, t. 19, nr 3, s. 104–109. DOI: https://doi.org/10.5114/pson.2015.55121   Google Scholar

Żulicki R., Żytomirski M., Próba wypracowania metodologii pomiaru baniek filtrujących w wyszukiwarce Google, „Zarządzanie Mediami” 2020, t. 8, nr 3, s. 243–257. DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.20.034.12052   Google Scholar

Published

2022-07-26

How to Cite

Czerski, W. (2022). Filter bubbles as a tool for disinformation and manipulation. Humanities and Cultural Studies, 3(2), 27–36. https://doi.org/10.55225/hcs.393

Issue

Section

Original articles