Ekskluzywizm doświadczenia artystycznego
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.540Słowa kluczowe:
ekskluzywizm, doświadczenie artystyczne, dionizyjski, artyzm, dostojnyAbstrakt
Sztuka, gdyby stała otworem dla ogółu, powodowałaby niepowetowane straty – można stwierdzić, parafrazując słowa jednego z najważniejszych filologów nowożytnych, Fryderyka Nietzschego. Charakter sztuki — na wskroś eksperymentatorski i oscylujący wokół niepewności i bezcelowości — skutecznie uniemożliwia dostęp do niej dla każdego. Popularyzacja dzieła sztuki pozostaje założeniem szkodliwym społecznie, ponieważ doprowadza do autodestrukcji „natury przeciętne”. Ekskluzywizm doświadczenia artystycznego poręcza tożsamość dzielnych osobowości gotowych na liczne poświęcenia i niebezpieczeństwa. Granica między obłędem a stanem natchnienia jest bardzo cienka. Jej przekraczanie wymaga niezwykłego wyczucia i subtelności. Stendhal w dziele O miłości w duchu szowinizmu arystokratycznego stwierdza: „pomimo wielu starań nie mogę dać uszu głuchym i oczu ślepym”. Zatem psychagogia artyzmu jest paradoksalnym przedsięwzięciem i wynikiem nieporozumień wynikłych z forsowania modelu edukacji ufundowanej na absolutyzmie egalitaryzmu. Jednocześnie doświadczenie artystyczne nikogo i niczego nie wyklucza, gdyż jest rodzajem najwykwintniejszej apologii Życia. W akcie twórczym, szczególnym rodzaju aktywności, na wskroś sporadycznej i rzadkiej, gotowość na Nowe zajmuje centralne miejsce. Nieprzewidywalność, która przeraża większość, jest najwyższym rodzajem inspiracji dla tworzącego. By coś powstało par excellence, nie może wcześniej istnieć, nawet w nadprzyrodzonej rzeczywistości. Nie może być też uprzednio pomyślane, jeśli ma być niepowtarzalne. A to już wymyka się wszelkim regułom. Człowiek wierzy w prawdę, artysta w świat — siedlisko tajemniczości.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Barthes R., Mitologie, tłum. A. Dziadek, Warszawa 2008. Google Scholar
Barthes R., Przyjemność tekstu, tłum. A. Lewańska, Warszawa 1997. Google Scholar
Bataille G., Doświadczenie wewnętrzne, tłum. O. Hedemann, Warszawa 1998. Google Scholar
Bataille G., Literatura a zło, tłum. M. Wodzyńska-Walicka, Kraków 1992. Google Scholar
Benisz H., Estetyka Nietzschego jako nowa filozofia człowieka, „Przegląd Filozoficzny” 1998, r. 7, nr 4 (28), https://pf.uw.edu.pl/images/NUMERY_PDF/028/PF_1998-R7_4_03_Benisz-H_Estetyka.pdf [dostęp: 10 maja 2023 r.]. Google Scholar
Brzozowski S., Kultura i życie. Zagadnienia sztuki i twórczości w walce o światopogląd, Wydawnictwo Instytutu Literackiego, Warszawa 1936. Google Scholar
Carlyle T., Bohaterowie, tłum. T. Macios, Kraków 2006. Google Scholar
Chmielowski F., Sztuka i doświadczenie, „Estetyka i Krytyka” 2005–2006, nr 9/10, s. 63–75, https://pjaesthetics.uj.edu.pl/documents/138618288/139072857/eik_9-10_5.pdf/2c71b0e0-1c13-435e-8618-72cccc9508e1 [dostęp: 22 marca 2023 r.]. Google Scholar
Chodkowski R., Widownia antycznego teatru greckiego, „Roczniki Humanistyczne” 2001, t. 49, z. 3, s. 61–93, https://bibliotekanauki.pl/articles/1954797.pdf, [dostęp: 23 maja 2023 r.]. Google Scholar
Dankowska J., Miejsce muzyki w filozofii Fryderyka Nietzschego, „Estetyka i Krytyka” Google Scholar
, t. 1, nr 1, s. 24, https://pjaesthetics.uj.edu.pl/documents/138618288/ Google Scholar
/EiK01_02_Dankowska.pdf/7d9b86be-58fe-44d9-961e-f257723db2a8 [dostęp: 20.04. 2023]. Google Scholar
Deleuze G., Nietzsche, tłum. B. Banasiak, Warszawa 2000. Google Scholar
Domeracki P., Elzenbergowski arystokratyzm ducha, [w:] Elzenberg — tradycja i współczesność, red. W. Tyburski, R. Wiśniewski, Toruń 2009, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1120/DOMERACKI%20Piotr%20-%20Elzenbergowski%20arystokratyzm%20ducha.pdf?sequence=1, [dostęp: 15 kwietnia 2023 r.]. Google Scholar
Gombrowicz W., Dzienniki 1953–1969, Kraków 2007. Google Scholar
Górska I., Doświadczenie jako próba dzieła — próba siebie, „Pamiętnik Literacki” 2012, nr 2, s. 115–139, http://rcin.org.pl/Content/63752/PDF/WA248_81711_P-I-30_gorska-doswiadczenie_o.pdf [dostęp: 22 marca 2023 r.]. DOI: https://doi.org/10.18318/pl.2012.2.6 Google Scholar
Harrison J.E., Religion of Ancient Greece, Londyn 1913. Google Scholar
Jaspers K., Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, Warszawa 1991. Google Scholar
Klossowski P., Nietzsche i błędne koło, tłum. B. Banasiak i K. Matuszewski, Warszawa 1996. Google Scholar
Kłosiewicz O., Literatura jako doświadczenie magiczne w ujęciu estetyki i antropologii kultury, Warszawa 2013, https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/344/doktorat.olga_k%C5%82osiewicz.pdf?sequence=1 [dostęp: 9 maja 2023 r.]. Google Scholar
Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1964. Google Scholar
Lautréamont C., Pieśni Maldorora i Poezje, tłum. M. Żurowski, Warszawa 1976. Google Scholar
Lichtenberg G.C., Philosophical Writings, Albany 2012. Google Scholar
Machiavelli N., Il principe, rozdz. XXV, 1814. Google Scholar
Michels S., Nietzsche and the Religion of the Future, „Animus: A Philosophical Journal for Our Time” 2004, nr 9, s. 52–72, https://digitalcommons.sacredheart.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1017&context=gov_fac [dostęp: 7 września 2022 r.]. Google Scholar
Mikołejko Z., Mity tradycjonalizmu integralnego. Julius Evola i kultura religijno-filozoficzna prawicy, Warszawa 1998, https://bibliotekanauki.pl/books/1365644.pdf [dostęp: 26 maja 2023 r.]. Google Scholar
Nietzsche F., Nachlaß 1884–1885, tłum. G. Kowal, Warszawa 2011. Google Scholar
Nietzsche F., Pisma pozostałe, tłum. B. Baran, Kraków 2004. Google Scholar
Nietzsche F., Wędrowiec i jego cień, tłum. R. Mitoraj, Kraków 2005. Google Scholar
Nietzsche F., Wiedza radosna, tłum. M. Łukasiewicz, A. Kopacki, L. Staff, Gdańsk 2008. Google Scholar
Nietzsche F., Wola mocy, tłum. K. Drzewiecki, S. Frycz, Kraków 2011. Google Scholar
Pieniążek P., Suwerenność a nowoczesność. Z dziejów poststrukturalistycznej recepcji myśli Nietzschego, Łódź 2006. Google Scholar
Prusik W., Sztuka i mistyka: ekspresja jako artystyczne doświadczenie absolutu, „Analiza i Egzystencja” 2013, nr 21, s. 131–147, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Analiza_i_Egzystencja/Analiza_i_Egzystencja-r2013-t21/Analiza_i_Egzystencja-r2013-t21-s131-147/Analiza_i_Egzystencja-r2013-t21-s131-147.pdf [dostęp: 22 maja 2023 r.]. Google Scholar
Rochefoucauld F. de La, Maksymy i rozważania moralne, tłum. T. Boy-Żeleński, Kraków 2004. Google Scholar
Różewicz T., Poezja, dramat, proza, Wrocław 1973. Google Scholar
Sandauer A., Liryka i logika. Wybór pism krytycznych, Warszawa 1969. Google Scholar
Stendhal, Czerwone i czarne, tłum. T. Boy-Żeleński, wolnelektury.pl, http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/stendhal-czerwone-i-czarne [dostęp: 30 maja 2023 r.]. Google Scholar
Stendhal, O miłości, tłum. T. Boy-Żeleński, wolnelektury.pl, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/stendhal-o-milosci.html [dostęp: 30 maja 2023 r.]. Google Scholar
Stendhal, Pustynia parmeńska, tłum. T. Boy-Żeleński, Warszawa 2018. Google Scholar
Tukidydes, Wojna peloponeska, tłum. K. Kumaniecki, Warszawa 1953. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 michał_borkowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.