Artystyczna i tożsamościowa wspólnota dzieła H. Michaux i B. Fondane’a

Autor

DOI:

https://doi.org/10.55225/hcs.436

Słowa kluczowe:

Henri Michaux, Benjamin Fondane, modernizm, światowa republika literatury, poetyka doświadczenia

Abstrakt

Celem artykułu Artystyczna i tożsamościowa wspólnota dzieła H. Michaux i B. Fondane’a jest porównanie twórczości poetów, których biografia intelektualna i artystyczna posiada wiele punktów stycznych. Obaj pochodzą z peryferii „światowej republiki literatury” (w ujęciu Pascale Casanovy) i obaj wpisali się w międzynarodowy kapitał literacki dzięki decyzji o emigracji do Paryża (Michaux przyjechał z Belgii, Fondane — z Rumunii). Obaj sięgają po podobne modernistyczne strategie literackie, wykorzystują w swojej twórczości potencjał rozwijającej się w latach dwudziestych XX wieku sztuki filmowej, a inspirację wiodącą indywidualnej ścieżki artystycznej zarówno w przypadku Michaux, jak i u Fondane’a można interpretować w kategoriach „poetyki doświadczenia”.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Baron O., Hypostases du gouffre chez Michaux, Fondane et Voronca, „Transilvania” 2009, nr 8, s. 41–48.   Google Scholar

Baron O., Le(s) corps, „Transilvania” 2009, nr 7, s. 62–66.   Google Scholar

Bartosiewicz O., Tożsamość niejednoznaczna. Historyczne, filozoficzne i literackie konteksty twórczości B. Fundoianu/ Benjamina Fondane’a (1898–1944), Kraków 2018.   Google Scholar

Casanova P., Światowa republika literatury, przeł. E. Gałuszka, A. Turczyn, Kraków 2017.   Google Scholar

Cioran E., Ćwiczenia z zachwytu, przeł. J.M. Kłoczowski, Warszawa 1998.   Google Scholar

Fondane B. [bez tytułu], [w:] „Integral. Revista de sinteză modernă”, anul III, iunie-iulie 1927, nr 13–14, s. 4, https://dspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/64239/1/BCUCLUJ_FP_279547_1927_003_013-014.pdf [dostęp: 14 sierpnia 2022 r.].   Google Scholar

Fondane B., Benjamin Fondane et les Cahiers du Sud. Correspondance, red. M. Jutrin, Gh. Has i I. Pop, Bukareszt 1998.   Google Scholar

Fundoianu B., Imagini și cărți din Franța, red. M. Martin, Bukareszt 1980.   Google Scholar

Fundoianu B., Opere I. Poezia antumă, Bukareszt 2011.   Google Scholar

Gillain N., Henri Michaux à travers le prisme de la belgitude, „La Revue Nouvelle” 2016, no 7, 2016, s. 40–45. DOI: https://doi.org/10.3917/rn.167.0040   Google Scholar

Halpern A.-É., Michaux et le cinéma, Paryż 2006.   Google Scholar

Kuhnle T., La route du cinéma prise par Benjamin Fondane — retracée à travers quelques articles de presse: Une notice, 2020, ffhal-02893824, https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02893824/document [dostęp: 14 sierpnia 2022 r.].   Google Scholar

Liiceanu G., Itinerariile unei vieți: E.M. Cioran. Apocalipsa după Cioran (ultimul interviu filmat), Bukareszt 2011.   Google Scholar

Michaux H., Ekwador. Dziennik podróży, przeł. O. Hedemann, Izabelin 2006.   Google Scholar

Rapak W., Henri Michaux — dzieło wyobraźni. „Okres zielony”: 1922–1927, Kraków 2014.   Google Scholar

Rapak W., Henri Michaux — dzieło wyobraźni. Czas wielkich podróży 1927–1928, Kraków 2019.   Google Scholar

Wees C. William, Light-Play and the Aesthetics of Avant-Garde Film, [w:] D. Scheunemann, A. Graf, Avant-garde Film, Amsterdam 2007.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-02-23

Jak cytować

Bartosiewicz-Nikolaev, O. (2023). Artystyczna i tożsamościowa wspólnota dzieła H. Michaux i B. Fondane’a. Humanities and Cultural Studies, 3(4), 27–43. https://doi.org/10.55225/hcs.436

Numer

Dział

Artykuły naukowe