Artystyczna i tożsamościowa wspólnota dzieła H. Michaux i B. Fondane’a
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.436Słowa kluczowe:
Henri Michaux, Benjamin Fondane, modernizm, światowa republika literatury, poetyka doświadczeniaAbstrakt
Celem artykułu Artystyczna i tożsamościowa wspólnota dzieła H. Michaux i B. Fondane’a jest porównanie twórczości poetów, których biografia intelektualna i artystyczna posiada wiele punktów stycznych. Obaj pochodzą z peryferii „światowej republiki literatury” (w ujęciu Pascale Casanovy) i obaj wpisali się w międzynarodowy kapitał literacki dzięki decyzji o emigracji do Paryża (Michaux przyjechał z Belgii, Fondane — z Rumunii). Obaj sięgają po podobne modernistyczne strategie literackie, wykorzystują w swojej twórczości potencjał rozwijającej się w latach dwudziestych XX wieku sztuki filmowej, a inspirację wiodącą indywidualnej ścieżki artystycznej zarówno w przypadku Michaux, jak i u Fondane’a można interpretować w kategoriach „poetyki doświadczenia”.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Baron O., Hypostases du gouffre chez Michaux, Fondane et Voronca, „Transilvania” 2009, nr 8, s. 41–48. Google Scholar
Baron O., Le(s) corps, „Transilvania” 2009, nr 7, s. 62–66. Google Scholar
Bartosiewicz O., Tożsamość niejednoznaczna. Historyczne, filozoficzne i literackie konteksty twórczości B. Fundoianu/ Benjamina Fondane’a (1898–1944), Kraków 2018. Google Scholar
Casanova P., Światowa republika literatury, przeł. E. Gałuszka, A. Turczyn, Kraków 2017. Google Scholar
Cioran E., Ćwiczenia z zachwytu, przeł. J.M. Kłoczowski, Warszawa 1998. Google Scholar
Fondane B. [bez tytułu], [w:] „Integral. Revista de sinteză modernă”, anul III, iunie-iulie 1927, nr 13–14, s. 4, https://dspace.bcucluj.ro/bitstream/123456789/64239/1/BCUCLUJ_FP_279547_1927_003_013-014.pdf [dostęp: 14 sierpnia 2022 r.]. Google Scholar
Fondane B., Benjamin Fondane et les Cahiers du Sud. Correspondance, red. M. Jutrin, Gh. Has i I. Pop, Bukareszt 1998. Google Scholar
Fundoianu B., Imagini și cărți din Franța, red. M. Martin, Bukareszt 1980. Google Scholar
Fundoianu B., Opere I. Poezia antumă, Bukareszt 2011. Google Scholar
Gillain N., Henri Michaux à travers le prisme de la belgitude, „La Revue Nouvelle” 2016, no 7, 2016, s. 40–45. DOI: https://doi.org/10.3917/rn.167.0040 Google Scholar
Halpern A.-É., Michaux et le cinéma, Paryż 2006. Google Scholar
Kuhnle T., La route du cinéma prise par Benjamin Fondane — retracée à travers quelques articles de presse: Une notice, 2020, ffhal-02893824, https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02893824/document [dostęp: 14 sierpnia 2022 r.]. Google Scholar
Liiceanu G., Itinerariile unei vieți: E.M. Cioran. Apocalipsa după Cioran (ultimul interviu filmat), Bukareszt 2011. Google Scholar
Michaux H., Ekwador. Dziennik podróży, przeł. O. Hedemann, Izabelin 2006. Google Scholar
Rapak W., Henri Michaux — dzieło wyobraźni. „Okres zielony”: 1922–1927, Kraków 2014. Google Scholar
Rapak W., Henri Michaux — dzieło wyobraźni. Czas wielkich podróży 1927–1928, Kraków 2019. Google Scholar
Wees C. William, Light-Play and the Aesthetics of Avant-Garde Film, [w:] D. Scheunemann, A. Graf, Avant-garde Film, Amsterdam 2007. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Olga Bartosiewicz-Nikolaev
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.