W kręgu młodopolskich inspiracji biblijnych – "Pieśni nad Pieśniami" Kazimiery Zawistowskiej
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.2035Słowa kluczowe:
Kazimiera Zawistowska, Pieśni nad Pieśniami, Matka Boska w literaturze, cykl poetyckiAbstrakt
Na przełomie XIX i XX w. Biblia stanowiła cenne źródło inspiracji. Artyści postrzegali ją w sposób zindywidualizowany. Bohaterki biblijne zajmują szczególne miejsce także w twórczości Kazimiery Zawistowskiej. Wśród ich poetyckich portretów wyróżnia się wizerunek Maryi przedstawiony w cyklu zatytułowanym Pieśni nad Pieśniami. Kompozycja utworów opiera się na kanwie roku liturgicznego, postrzeganego nie z perspektywy Chrystusa, ale jego matki — od zwiastowania po śmierć na krzyżu.
Statystyka pobrań
Bibliografia
„Boże, ku wspomożeniu memu weźrzyj”. Godzinki staropolskie, oprac. A. Gąsior, J. Królikowski, Kraków 2017. Google Scholar
Brzegowy T., Ku dosłownej interpretacji „Pieśni nad Pieśniami”, „Studia Theologica Varsaviensia”, 1988, 26/1, s. 67–95. Google Scholar
Charkiewicz J., Wybrane aspekty kultu Matki Bożej w Prawosławiu, „Elpis” 2014, nr 16, s. 23–31. Google Scholar
Filipkowska H., Poezja religijna Młodej Polski, [w:] Polska liryka religijna, red. S. Sawicki, P. Nowaczyński, Lublin 1983, s. 301–340. Google Scholar
Giotto di Bondone, Kazanie do ptaków, [w:] Święto Stworzenia. Portal chrześcijańskich ekologów, 100 lecie najsłynniejszego apokryfu franciszkańskiego, https://swietostworzenia.pl/2-aktualne/241-100-lecie-najslynniejszego-apokryfu-franciszkanskiego [dostęp: 19.08.2021]. Google Scholar
Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny, http://www.trojca.org.pl/wp-content/uploads/Dokumenty/Godzinki-ku-czci-Niepokalanego-Poczecia-NMP.pdf [dostęp: 3.07.2021]. Google Scholar
Gołdowski K., Mokosz — Matka Ziemi i patronka kobiet, https://www.slawoslaw.pl/mokosz/[dostęp: 27.01.2021]. Google Scholar
Gutowski W., Z próżni nieba ku religii życia, Kraków 2001. Google Scholar
Hofmann V., Koronacja Madonny, Madonna ze szpakiem, http://www.muzeumsecesji.pl/galeria_pliki/hofman/hofman1.html [dostęp: 19.08.2021]. Google Scholar
Jasińska M., Matka Boska w poezji poromantycznej (do r. 1918), [w:] Matka Boska w poezji polskiej, t. 1, oprac. zbiorowe, Lublin 1959, s. 116–160. Google Scholar
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2006. Google Scholar
Kozikowska-Kowalik L., Komentarz edytorski, [w:] K. Zawistowska, Utwory zebrane, Kraków 1982, 221–267. Google Scholar
Kuryłowicz B., Semantyka nazw kwiatów w poezji Młodej Polski, Białystok 2012. Google Scholar
Legutko G., Młodopolski mit „świętej grzesznicy”. Literackie wizerunki Marii Magdaleny, [w:] Beatrycze i inne. Mity kobiet w literaturze i kulturze, red. G. Borkowska, L. Wiśniewska, Gdańsk 2010, s. 125–138. Google Scholar
Lubaszewska A., Co jest ukryte w tym, co widoczne. (Cykl poetycki i dedykacja w tomikach Biblioteki Poezji Młodej Polski), [w:] W kręgu Młodej Polski. Prace ofiarowane Marii Podrazie-Kwiatkowskiej, red. M. Stala, F. Ziejka, Kraków 2001, s. 333–350. Google Scholar
Michałowski P., Ponowoczesna sonetomania?, [w:] Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji, red. A. Główczewski, M. Wróblewski, Toruń 2007, s. 165–176. Google Scholar
Mikołajczak M., Tajemnice słowiańskich bogów, Wrocław 2001. Google Scholar
Nosek. A., Matka Boża w kontekście młodopolskiej ludowości i witalizmu. „Panagia” Kazimiery Zawistowskiej, [w:] Bóg artystów XX wieku, red. D. Kulesza, M. Lula i M. Sawicka, Białystok 2003, s. 155–161. Google Scholar
Ostrowska B., Immaculata, [w:] Ostrowska B., Poezje wybrane, oprac. A. Wydrycka, Kraków 1999, s. 191–197. Google Scholar
Petera M., Wstęp do „Pieśni nad Pieśniami”, [w:] Pismo święte. Stary i Nowy Testament w przekładzie z języków oryginalnych, red. ks. M. Petera, ks. M. Woloniewicz, Poznań 2018, s. 911–915. Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska M., Młodopolska femina. Garść uwag, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6, s. 36–53. Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski. Teoria i praktyka, Kraków 1975. Google Scholar
Renan E., Żywot Jezusa, tłum. A. Niemojewski, Kraków 1904. Google Scholar
Różycki Z., Z niebieskich widzeń, [w:] Tenże, Wybór poezji, Warszawa 1911, s. 141–143. Google Scholar
Salij J., Erotyka „Pieśni nad pieśniami” w interpretacjach teologicznych, „Teksty” 1974, nr 1 (13), s. 9–26. Google Scholar
Salve Regina — Witaj Królowo, http://sanctus.pl/index.php?doc=279&podgrupa=338 [dostęp: 19.08.2021]. Google Scholar
Sikora I., Młoda Polska, czyli o narodzinach nowoczesnej liryki, [w:] Antologia liryki Młodej Polski, Warszawa 1990, s. 3–43. Google Scholar
Skubalanka T., O modalności poetyckiej na przykładzie wybranych wierszy Józefa Czechowicza, [w:] Taż, Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej języka polskiego, Lublin 2000, s. 101–115. Google Scholar
Słownik kultury chrześcijańskiej, red. N. Lemaître, M. T. Quinson, V. Sot, tłum. T. Szafrański, Warszawa 1997. Google Scholar
Starowieyski M., Legenda Trzech Magów [Króli], [w:] Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie Apokryficzne, cz. 1, Fragmenty. Narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa, red. ks. M. Starowieyski, Kraków 2003, s. 342–346. Google Scholar
Stokłosa M., Matki Boskiej Zielnej nie obchodzmimy tylko w Polsce, https://gazetakrakowska.pl/matki-boskiej-zielnej-obchodzimy-nie-tylko-w-polsce/ar/438883 [dostęp: 27.01.2021]. Google Scholar
Strzelecki R., Przestrzeń kosmosu w poezji maryjnej, [w:] Przestrzeń w kulturze współczesnej. Literatura, teatr, film, t. 1, red. D. Mazur, B. Morzyńska-Wrzosek, Bydgoszcz 2016, s. 23–38. Google Scholar
Szokaluk-Gorczyca A., Wójtowicz M., Etnografia Lubelszczyzny — prawosławie na Lubelszczyźnie, http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/etnografia-lubelszczyzny-prawoslawiena-lubelszczyznie/#nabozenstwa-cyklu-rocznego [dostęp: 12.07.2021]. Google Scholar
Tronina A. ks., Godziki o Niepokalanym Poczęciu NMP wyrazem biblijnej kultury średniowiecza, Niepokalane Poczęcie i życie chrześcijańskie. Materiały z sympozjum mariologiczno -maryjnego, red. D. Mastalska, Częstochowa-Niepokalanów 2005, s. 139–146. Google Scholar
Trześniowski D., Doświadczenie kobiecości w tekstach młodopolskich poetek, „Etnolingwistyka” 2006, nr 18, s. 329–349. Google Scholar
Trześniowski D., Modernistyczna Biblia. Modele lektury, [w:] Literatura i sztuka drugiej połowy XIX wieku. Światopoglądy — postawy — tradycje, red. B. Bobrowska, S. Fita, J. Malik, Lublin 2004, s. 435–456. Google Scholar
Trześniowski D., To czuję „ja”, to czuje „moje ciało”. O poezji Kazimiery Zawistowskiej, [w:] Gender: wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, red. E. Durys, E. Ostrowska, Kraków 2005, s. 101–111. Google Scholar
Trześniowski D., W stronę człowieka. Biblia w literaturze polskiej (1863–1918), Lublin 2005. Google Scholar
Wądolny-Tatar K., Somatopoetyka Kazimiery Zawistowskiej, [w:] Młodopolski witalizm: modernistyczne witalizmy, red. A. Czabanowska-Wróbel, U. Pilch, Kraków 2016, s. 171–183. Google Scholar
Wojkiewicz R., Sonet siostrzany. „Kinga i Johelet” Kazimiery Zawistowskiej a „Błogosławiona Salomea” Stanisława Wyspiańskiego, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2012, R. 5(47), s. 189–213. Google Scholar
Wydrycka A., „… Rymów gałązeczki skrzydlate…” W świecie poetyckim Bronisławy Ostrowskiej, Białystok 1998. Google Scholar
Wyspiański S., Madonna Wiejska https://www.historiaposzukaj.pl/wiedza,obrazy,1014,obraz_madonna_wiejska_wyspianski.html [dostęp: 19.08.2021]. Google Scholar
Zawistowska K., Utwory zebrane, oprac. L. Kozikowska-Kowalik, Kraków 1982. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.