Figures of the Body

Discourse on Contemporary Art in Michel Houellebecq’s pros

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55225/hcs.434

Keywords:

contemporary art, body, abject, dismemberment, deformation, Michel Houellebecq

Abstract

The discourse on contemporary art appears regularly in Michel Houellebecq’s prose. In his essays and novels, the author of The Elementary Particles evokes numerous works of art (both real and fictional) as well as trends in art in which the question of corporeality and the treatment of the body as a medium come to the fore. The aim of this article is to analyse the artistic motifs appearing in Houellebecq’s prose that focus on various figures of the body in the context of categories such as deformation, dismemberment and abject.

Downloads

Download data is not yet available.

Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa, red. S. Ruksza, Kraków 2011.   Google Scholar

Chwieduk A., Czego się boisz? Wstręt w prozie Michela Houellebecqa, „Czas Kultury” 2021, nr 3, s. 169–176.   Google Scholar

Clément M.L., Houellebecq, sperme et sang, Paryż 2003.   Google Scholar

Crary J., 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, tłum. D. Żukowski, Kraków 2015.   Google Scholar

Danto A.C., Historia a pojęcie sztuki, tłum. E. Bogusz-Bołtuć, „Estetyka i Krytyka” 2002, nr 3, s. 107–116.   Google Scholar

Deleuze G., Bacon. Logika wrażenia, tłum. A. Z. Jaksender, red. K. M. Jaksender, M. Tercz, Kraków 2018.   Google Scholar

Foster H., Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010.   Google Scholar

Jędrysko C., Hermann Nitsch, Anty-logos i ciało, „Estetyka i Krytyka” 2012, nr 25, s. 83–98.   Google Scholar

Jurga A., L’entreprise de l’art dans le romanesque houellebecquien, [w:] Michel Houellebecq à la Une, red. M. L. Clément, S. van Wesemael, Amsterdam–Nowy Jork 2011, s. 151–163. DOI: https://doi.org/10.1163/9789401200394_013   Google Scholar

Houellebecq M., Cząstki elementarne, tłum. A. Daniłowicz-Grudzińska, Warszawa 1998.   Google Scholar

Houellebecq M., Kilka uwag o zamęcie, [w:] tegoż, Interwencje 2020, tłum. B. Geppert, Kraków 2021, s. 13–34.   Google Scholar

Houellebecq M., Mapa i terytorium, tłum. B. Geppert, Warszawa 2011.   Google Scholar

Houellebecq M., Platforma, przeł. A. Daniłowicz-Grudzińska, Warszawa 2012.   Google Scholar

Houellebecq M., Sztuka jako łuskanie, [w:] tegoż, Interwencje 2020, tłum. B. Geppert, Kraków 2021 s. 49–51.   Google Scholar

Houellebecq M., Préface, [w:] Erotoscope, Tomi Ungerer, Kolonia 2002, s. 10–11.   Google Scholar

Kristeva J., Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, tłum. M. Żalski, Kraków 2008.   Google Scholar

Marzec A., A(b)normalne, abiektalne — skandal w sztuce współczesnej, „Tematy z Szewskiej” 2011, nr 2, s. 259–267.   Google Scholar

Novak-Lechevalier A., Houellebecq, l’art de la consolation, Paryż 2018.   Google Scholar

Novak-Lechevalier A., Vertiges de la limite: Houellebecq et la transgression poétique, „French Cultural Studies” 2020, vol. 31, s. 10–21. DOI: https://doi.org/10.1177/0957155819893590   Google Scholar

Nycz R., Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, „Pamiętnik Literacki” 1990, nr 81, s. 95–116.   Google Scholar

Schönwälder L., La mort de Michel Houellebecq: entre «goût de l’horrible» et commentaire métapoétique, „RELIEF — Revue électronique de littérature française” 2018, nr 12, s. 29–40. DOI: https://doi.org/10.18352/relief.986   Google Scholar

Viard B., «La Carte et le Territoire», roman de la représentation: entre trash et tradition, „Lendemains” 2011, nr 36, s. 87–95.   Google Scholar

P. Virilio, La Procédure silence, Paryż 2000.   Google Scholar

Williams R., «La transgression ne m’intéresse pas, pour le dire brutalement»: Michel Houellebecq, critic of transgression, „MHRA Working Papers in the Humanities” 2014, vol. 9, s. 67–83.   Google Scholar

Published

2022-10-26

How to Cite

Małysa-Janczy, Z. (2022). Figures of the Body: Discourse on Contemporary Art in Michel Houellebecq’s pros. Humanities and Cultural Studies, 3(3), 63–75. https://doi.org/10.55225/hcs.434

Issue

Section

Original articles