Figures of the Body
Discourse on Contemporary Art in Michel Houellebecq’s pros
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.434Keywords:
contemporary art, body, abject, dismemberment, deformation, Michel HouellebecqAbstract
The discourse on contemporary art appears regularly in Michel Houellebecq’s prose. In his essays and novels, the author of The Elementary Particles evokes numerous works of art (both real and fictional) as well as trends in art in which the question of corporeality and the treatment of the body as a medium come to the fore. The aim of this article is to analyse the artistic motifs appearing in Houellebecq’s prose that focus on various figures of the body in the context of categories such as deformation, dismemberment and abject.
Downloads
References
Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa, red. S. Ruksza, Kraków 2011. Google Scholar
Chwieduk A., Czego się boisz? Wstręt w prozie Michela Houellebecqa, „Czas Kultury” 2021, nr 3, s. 169–176. Google Scholar
Clément M.L., Houellebecq, sperme et sang, Paryż 2003. Google Scholar
Crary J., 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, tłum. D. Żukowski, Kraków 2015. Google Scholar
Danto A.C., Historia a pojęcie sztuki, tłum. E. Bogusz-Bołtuć, „Estetyka i Krytyka” 2002, nr 3, s. 107–116. Google Scholar
Deleuze G., Bacon. Logika wrażenia, tłum. A. Z. Jaksender, red. K. M. Jaksender, M. Tercz, Kraków 2018. Google Scholar
Foster H., Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010. Google Scholar
Jędrysko C., Hermann Nitsch, Anty-logos i ciało, „Estetyka i Krytyka” 2012, nr 25, s. 83–98. Google Scholar
Jurga A., L’entreprise de l’art dans le romanesque houellebecquien, [w:] Michel Houellebecq à la Une, red. M. L. Clément, S. van Wesemael, Amsterdam–Nowy Jork 2011, s. 151–163. DOI: https://doi.org/10.1163/9789401200394_013 Google Scholar
Houellebecq M., Cząstki elementarne, tłum. A. Daniłowicz-Grudzińska, Warszawa 1998. Google Scholar
Houellebecq M., Kilka uwag o zamęcie, [w:] tegoż, Interwencje 2020, tłum. B. Geppert, Kraków 2021, s. 13–34. Google Scholar
Houellebecq M., Mapa i terytorium, tłum. B. Geppert, Warszawa 2011. Google Scholar
Houellebecq M., Platforma, przeł. A. Daniłowicz-Grudzińska, Warszawa 2012. Google Scholar
Houellebecq M., Sztuka jako łuskanie, [w:] tegoż, Interwencje 2020, tłum. B. Geppert, Kraków 2021 s. 49–51. Google Scholar
Houellebecq M., Préface, [w:] Erotoscope, Tomi Ungerer, Kolonia 2002, s. 10–11. Google Scholar
Kristeva J., Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, tłum. M. Żalski, Kraków 2008. Google Scholar
Marzec A., A(b)normalne, abiektalne — skandal w sztuce współczesnej, „Tematy z Szewskiej” 2011, nr 2, s. 259–267. Google Scholar
Novak-Lechevalier A., Houellebecq, l’art de la consolation, Paryż 2018. Google Scholar
Novak-Lechevalier A., Vertiges de la limite: Houellebecq et la transgression poétique, „French Cultural Studies” 2020, vol. 31, s. 10–21. DOI: https://doi.org/10.1177/0957155819893590 Google Scholar
Nycz R., Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, „Pamiętnik Literacki” 1990, nr 81, s. 95–116. Google Scholar
Schönwälder L., La mort de Michel Houellebecq: entre «goût de l’horrible» et commentaire métapoétique, „RELIEF — Revue électronique de littérature française” 2018, nr 12, s. 29–40. DOI: https://doi.org/10.18352/relief.986 Google Scholar
Viard B., «La Carte et le Territoire», roman de la représentation: entre trash et tradition, „Lendemains” 2011, nr 36, s. 87–95. Google Scholar
P. Virilio, La Procédure silence, Paryż 2000. Google Scholar
Williams R., «La transgression ne m’intéresse pas, pour le dire brutalement»: Michel Houellebecq, critic of transgression, „MHRA Working Papers in the Humanities” 2014, vol. 9, s. 67–83. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Zofia Małysa-Janczy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.