New Poetic Forms in French Literature at the Turn of the 20th Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55225/hcs.431

Keywords:

visual poetry, calligraphy, decoding of the text, ideograph

Abstract

The aim of this article is to explore the problem of representation through words in French literature at the turn of the 20th century. According to the Horatian formula Ut pictura poesis, a painting can be remarkably translated into poetry, and poetry is often reflected in painting. The two planes interpenetrate each other, and result in a shimmering substance. The new tendencies initiated by French writers and painters at the dawn of the 20th century will make it possible to define the plasticity of words and images, and to discover the similarities between these two sign systems. The study attempts to observe the phenomenon of the coexistence of verbal and pictorial codes and to present the links between literature and art that allow the iconic text to be treated as sign(s).

Downloads

Download data is not yet available.

Apollinaire G., Duch nowych czasów i poeci, przeł. M. Żurowski, [w:] tegoż, Wybór pism, wstęp i oprac. A Ważyk, Warszawa 1980, 735–749.   Google Scholar

Apollinaire G., Lettre à Madeleine, red. L. Campa, Paryż 2006.   Google Scholar

Apollinaire G., Œuvres Complètes, t. 3, Paryż 1966.   Google Scholar

Apollinaire G., Œuvres Complètes, t. 4, Paryż 1966.   Google Scholar

Apollinaire G., Strefa, [w:] tegoż, Wybór poezji, przeł. A. Ważyk, Warszawa 1980, s. 127–129.   Google Scholar

Aragon L., Peinture au défi, [w:] tegoż, Collages, Paryż 1965, s. 35–71.   Google Scholar

Beauduin N., O potrzebie nowej techniki poetyckiej, „Zwrotnica” 1923, nr 4–6, s. 108–109. http://monoskop.org/images/b/b4/Zwrotnica_4-6_1923.pdf, [dostęp: 29 czerwca 2022 r.].   Google Scholar

Claudel P., Œuvre poétique, Paryż 1967.   Google Scholar

Gontard M., Une esthétique de la Différence, Paryż 1990.   Google Scholar

Grojnowski D., „Et moi aussi je suis peintre”. Les ideogrammes d’Apollinaire, [w:] G. Apollinaire G., Et moi aussi je suis peintre, Paryż 2006.   Google Scholar

Heinstein J., Literatura francuska XX wieku, Warszawa 1991.   Google Scholar

Mallarmé S., Correspondance complète, Paryż 1965.   Google Scholar

Mallarmé S., Œuvres Complètes, Paryż 2003.   Google Scholar

Perloff M., Profond aujourd’hui, „Literatura na Świecie” 2002, nr 10–12, s. 375–377.   Google Scholar

Praz M., Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Gdańsk 2006.   Google Scholar

Sartre J.-P., Qu’est-ce que la littérature?, Paris, Gallimard, 2008.   Google Scholar

Segalen V., Œuvres Complètes, t. 2, Paryż 1995.   Google Scholar

Segalen V., Pierwszy manuskrypt Peintures, BNF, Manuscrits 4 vol. n. a. f. 25823–25826.   Google Scholar

Shapiro J., An Introduction to the Chinese of Victor Segalen, „Revue de Littérature Comparée” 1977, t. 51, nr 1, s. 24–29.   Google Scholar

Valéry P., Œuvres Complètes, Paryż 1957.   Google Scholar

Zbierzchowski H., W paryskim wirze. Powieść, Lwów 1929.   Google Scholar

Żurowski M., Wstęp, [w:] G. Apollinaire, Wybór poezji, przeł. M. Baterowicz i in., Wrocław 1975, CXXVII–CXXXIII.   Google Scholar

Published

2022-10-26

How to Cite

Kukuryk, A. (2022). New Poetic Forms in French Literature at the Turn of the 20th Century. Humanities and Cultural Studies, 3(3), 33–52. https://doi.org/10.55225/hcs.431

Issue

Section

Original articles