New Poetic Forms in French Literature at the Turn of the 20th Century
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.431Keywords:
visual poetry, calligraphy, decoding of the text, ideographAbstract
The aim of this article is to explore the problem of representation through words in French literature at the turn of the 20th century. According to the Horatian formula Ut pictura poesis, a painting can be remarkably translated into poetry, and poetry is often reflected in painting. The two planes interpenetrate each other, and result in a shimmering substance. The new tendencies initiated by French writers and painters at the dawn of the 20th century will make it possible to define the plasticity of words and images, and to discover the similarities between these two sign systems. The study attempts to observe the phenomenon of the coexistence of verbal and pictorial codes and to present the links between literature and art that allow the iconic text to be treated as sign(s).
Downloads
References
Apollinaire G., Duch nowych czasów i poeci, przeł. M. Żurowski, [w:] tegoż, Wybór pism, wstęp i oprac. A Ważyk, Warszawa 1980, 735–749. Google Scholar
Apollinaire G., Lettre à Madeleine, red. L. Campa, Paryż 2006. Google Scholar
Apollinaire G., Œuvres Complètes, t. 3, Paryż 1966. Google Scholar
Apollinaire G., Œuvres Complètes, t. 4, Paryż 1966. Google Scholar
Apollinaire G., Strefa, [w:] tegoż, Wybór poezji, przeł. A. Ważyk, Warszawa 1980, s. 127–129. Google Scholar
Aragon L., Peinture au défi, [w:] tegoż, Collages, Paryż 1965, s. 35–71. Google Scholar
Beauduin N., O potrzebie nowej techniki poetyckiej, „Zwrotnica” 1923, nr 4–6, s. 108–109. http://monoskop.org/images/b/b4/Zwrotnica_4-6_1923.pdf, [dostęp: 29 czerwca 2022 r.]. Google Scholar
Claudel P., Œuvre poétique, Paryż 1967. Google Scholar
Gontard M., Une esthétique de la Différence, Paryż 1990. Google Scholar
Grojnowski D., „Et moi aussi je suis peintre”. Les ideogrammes d’Apollinaire, [w:] G. Apollinaire G., Et moi aussi je suis peintre, Paryż 2006. Google Scholar
Heinstein J., Literatura francuska XX wieku, Warszawa 1991. Google Scholar
Mallarmé S., Correspondance complète, Paryż 1965. Google Scholar
Mallarmé S., Œuvres Complètes, Paryż 2003. Google Scholar
Perloff M., Profond aujourd’hui, „Literatura na Świecie” 2002, nr 10–12, s. 375–377. Google Scholar
Praz M., Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Gdańsk 2006. Google Scholar
Sartre J.-P., Qu’est-ce que la littérature?, Paris, Gallimard, 2008. Google Scholar
Segalen V., Œuvres Complètes, t. 2, Paryż 1995. Google Scholar
Segalen V., Pierwszy manuskrypt Peintures, BNF, Manuscrits 4 vol. n. a. f. 25823–25826. Google Scholar
Shapiro J., An Introduction to the Chinese of Victor Segalen, „Revue de Littérature Comparée” 1977, t. 51, nr 1, s. 24–29. Google Scholar
Valéry P., Œuvres Complètes, Paryż 1957. Google Scholar
Zbierzchowski H., W paryskim wirze. Powieść, Lwów 1929. Google Scholar
Żurowski M., Wstęp, [w:] G. Apollinaire, Wybór poezji, przeł. M. Baterowicz i in., Wrocław 1975, CXXVII–CXXXIII. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Agnieszka Kukuryk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.