Problem of objectivity of media coverage and TV-tickers published in main news programs on Polsat and TVP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5112

Keywords:

television, TV-tickers, language, ethic, ethics, objectivity

Abstract

The article contains the results of the analysis of TV-tickers published in the main editions of the Wydarzenia broadcast in the three months preceding the elections to the Polish parliament in 2019. The study showed to what extent the language used in the messages served a descriptive and to what extent - a persuasive function. In the analyzed period more than half of the texts announcing the reports were not intended to influence the perception of the events described in the materials. The results were presented in the context of the critical assessment of Wiadomości contained in the 2018 Rada Języka Polskiego report. The author’s considerations are complemented by a reflection on difficulties related to meeting the expectations of mass media recipients in terms of journalists’ observance of objectivity when creating media texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Czachur W., Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji, „Tekst i Dyskurs — Text und Diskurs” 2011, z. 4, s. 79–97.   Google Scholar

Karta Etyczna Mediów, http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf, [dostęp: 22 września 2020].   Google Scholar

Kłosińska K., Zimny R., Żukiewicz P., Sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego za lata 2016-2017 — Język informacji politycznej, https://rjp.pan.pl/images/Sprawozdanie_o_stanie_ochrony_j%C4%99z._pol._2016-2017.pdf, [dostęp: 22 września 2020 r.].   Google Scholar

Kniagininowa M., Pisarek W., Język wiadomości prasowych, Kraków 1966.   Google Scholar

Mamajek A., Status prawdy w postmodernizmie, „Studia Elbląskie” 2009, z. 10, s. 385–402.   Google Scholar

Piotrowska J., Językowe środki kreowania rzeczywistości informacyjnej w wybranych telewizyjnych serwisach informacyjnych, „Poradnik Językowy” 2019, z. 7, s. 49–61.   Google Scholar

Pleszyński J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.   Google Scholar

Podracki J., Trysińska M., Metafory a frazeologia w języku polityków, „Studia Logopaedica” 2006, t. 31, s. 429–439.   Google Scholar

Rada Etyki Mediów, Raport za lata 2008-2010, http://www.rem.net.pl/data/2008-2010.pdf, [dostęp: 22 września 2020 r.].   Google Scholar

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dz.U. 1993 nr 7 poz. 34.   Google Scholar

Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, Dz.U. 1999 nr 90 poz. 999.   Google Scholar

Wydarzenia, https://www.polst.pl/program/wydarzenia/, [dostęp: 22 września 2020 r.].   Google Scholar

Published

2021-12-31

How to Cite

Boruch, P. (2021). Problem of objectivity of media coverage and TV-tickers published in main news programs on Polsat and TVP. Humanities and Cultural Studies, 2(4), 84–94. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5112

Issue

Section

Original articles