Does the rite of Forefathers’ Eve really derive from the Old Prussian “feast of the goat”? An attempt to resolve inaccuracies related to Mickiewicz’s vision of the origin of the rite of Forefathers’ Eve

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5566

Keywords:

“Forefathers’ Eve”, Adam Mickiewicz, “feast of the goat”, Old Prussian religion

Abstract

In the second edition of the preface to “Forefathers’ Eve” part two, Mickiewicz mentioned the distant origin of the rite of Forefathers’ Eve, which, according to the romantic poet, in pagan times, was known as the “feast of the goat”. The Slavic bard obtained information about the Old Prussian ceremonial sacrifice of the goat through the “Chronicle of Prussia” by Simon Grunau. Until now, researchers mainly thought that this way he wanted to allude to classical antiquity, since he associated the “feast of the goat” with “the song of the goat”, and thus with the origin of Greek tragedy. The purpose of this article is to identify what type
of festivity the “feast of the goat” is and to see whether it can really be identified with the rite of Forefathers’ Eve.

Downloads

Download data is not yet available.

Bąk M., Mickiewicz jako erudyta (w okresie wileńsko-kowieńskim i rosyjskim), Katowice 2004.   Google Scholar

Gajda A., Święta i obrzędy rodzimej wiary, „Państwo i społeczeństwo” 2007, nr 2, s. 65–85.   Google Scholar

Kawiński P., „Kaukie sunt lemures…”. Pruskie i litewskie kauki w kontekście ich związków ze światem zmarłych, [w:] Litwa i jej sąsiedzi w relacjach wzajemnych (XIII–XVI w.), red. A. Kołodziejczyk, R. Kubicki, M. Radoch, Olsztyn–Gdańsk 2014, s. 107–119.   Google Scholar

Kawiński P., Sacrum w wyobrażeniach pogańskich Prusów. Próba interpretacji na pograniczu historii i etnologii religii, Olsztyn 2018.   Google Scholar

Klimka L., Straižys V., Obraz kosmosu u dawnych Bałtów, przeł. M. Żuk, „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury” 1999, t. 11, s. 139–164.   Google Scholar

Kleiner J., Mickiewicz. Dzieje Gustawa, Lublin 1995.   Google Scholar

Kolankiewicz L., Dziady. Teatr święta zmarłych, wyd. 2, Gdańsk 2020.   Google Scholar

Kosman M., Litwa pierwotna. Mity, legendy, fakty, Warszawa 1989.   Google Scholar

Korczak L., Litwa. Przechowana tożsamość, Kraków 1998.   Google Scholar

Mały słownik kultury dawnych Słowian, red. L. Leciejewicz, Warszawa 1988   Google Scholar

Łasicki J., Sandecki-Malecki J., O bogach i wierzeniach dawnych Żmudzinów, Litwinów i Prusów, przeł. i oprac. M. Wolf, Wrocław 2019.   Google Scholar

Mickiewicz A., Dziady kowieńsko–wileńskie, oprac. J. Skuczyński, Wrocław 2012.   Google Scholar

Mickiewicz A., Grażyna. Powieść litewska, wyd. 3, z wstępem J. Tretiaka i objaśnieniami H. Życzyńskiego, Kraków 1928.   Google Scholar

Możdżeń J., Synkretyzm religijny Prusów na podstawie kroniki Szymona Grunaua, „Pruthenia. Pismo poświęcone Prusom i ludom bałtyjskim” 2011, t. 6, s. 221–248.   Google Scholar

Okulicz-Kozaryn Ł., Życie codzienne Prusów i Jaćwięgów w wiekach średnich (IX–XIII w.), Warszawa 1983.   Google Scholar

Otello R., Obchody żniwne na Mazurach, „Komunikaty Mazursko–Warmińskie” 1978, nr 2, s. 263–278.   Google Scholar

Pigoń S., Do źródeł „Dziadów” kowieńsko-wileńskich, Wilno 1930.   Google Scholar

Pigoń S., Formowanie „Dziadów” części drugiej. Rekonstrukcja genetyczna, Warszawa 1967.   Google Scholar

Sinko T., Mickiewicz i antyk, Wrocław 1957.   Google Scholar

Szyjewski A., Religia Słowian, Kraków 2003.   Google Scholar

Przybylski R., Słowo i milczenie bohatera Polaków. Studium o „Dziadach”, Warszawa 1993.   Google Scholar

Skuczyński J., Podstawy obrzędowe a przestrzeń teatralna w „Dziadach”, „Pamiętnik Literacki” 1988, t. 79, z. 2, s. 5–47.   Google Scholar

Stanisz M., Między erudycją, retoryką i świadectwem. Kilka uwag o treści i funkcjach przypisów w twórczości Adama Mickiewicza. Część I (do 1826 roku), [w:] Sarmackie theatrum, t. 5: Między księgami, red. M. Barłowska i M. Walińska, Katowice 2012, s. 155–178.   Google Scholar

Stanisz M., Przedmowy romantyków. Kreacje autorskie, idee programowe, gry z czytelnikiem, Kraków 2007.   Google Scholar

Stefanowska Z., „Formowanie „Dziadów” części drugiej. Rekonstrukcja genetyczna”, Stanisław Pigoń, Warszawa 1967, Państwowy Instytut Wydawniczy, ss. 148, 2 nlb.: [recenzja], „Pamiętnik Literacki” 1970, t. 61, nr 1, s. 343–361.   Google Scholar

Stryjkowski M., Kronika polska, litewska, żmudzka i wszystkiej Rusi, t. 1., oprac. M. Malinowski, Warszawa 1846.   Google Scholar

Wantowska M., „Dziady” kowieńsko–wileńskie, [w:] Ludowość u Mickiewicza, red. J. Krzyżanowski i R. Wojciechowski, Warszawa 1958, s. 199 320.   Google Scholar

Wijaczka J., Procesy o czary w Prusach Książęcych (Brandenburskich) w XVI–XVIII wieku, Toruń 2007.   Google Scholar

Published

2021-12-31

How to Cite

Hanuszewicz, Z. . (2021). Does the rite of Forefathers’ Eve really derive from the Old Prussian “feast of the goat”? An attempt to resolve inaccuracies related to Mickiewicz’s vision of the origin of the rite of Forefathers’ Eve. Humanities and Cultural Studies, 2(4), 55–67. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5566

Issue

Section

Original articles