Sztuka murali w hiszpańskiej Galicji
Tożsamość kulturowa jako opór w ujęciu teorii społecznych reprezentacji Serge’a Moscoviciego
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.536Słowa kluczowe:
tożsamość kulturowa, społeczne reprezentacje, mural, GalicjaAbstrakt
W pracy analizuję sytuację hiszpańskiej Galicji, która historycznie podporządkowana była kulturze kastylijskiej, gdzie powstaje obecnie wiele murali o tematyce lokalnej. Główną tezą artykułu jest założenie, że używanie sztuki murali w przestrzeni publicznej można uznać za formę ekspresji kulturowej odmienności, a nawet za nowy wymiar oporu kulturowego wspomnianego regionu. W celu ukazania tego procesu proponuję definicję oporu, co pozwala następnie na omówienie najważniejszych wydarzeń z historii Galicji w kontekście użycia szeroko rozumianej sztuki. Moje badania wykonałam podczas prywatnego wyjazdu do Galicji w lutym 2023 roku, podczas którego dokonałam dokumentacji fotograficznej murali. W pracy analizuję ich treść przy użyciu teorii społecznych reprezentacji Serge̕a Moskoviciego, by ukazać, w jaki sposób odnoszą się do tożsamości galicyjskiej.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Boguszewicz M., Gajewska M.A., El matriarcado gallego, el matriarcado vasco: revisión del mito en Matria de Álvaro Gago y Amama de Asier Altuna, „Madrygal” 2020, nr 23, s. 35–50. DOI: https://doi.org/10.5209/madr.73603 Google Scholar
Czepczyński M., Przestrzeń publiczna jako forma reprezentacji społeczności lokalnych Między hibernacją a animacją centrów małych miast woj. Pomorskiego, „Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN” 2012, nr 144, s. 7–19. Google Scholar
De Diego J., Rúa A., Fernández M., Designing a Model to Display the Relation between Social Vulnerability and Anthropogenic Risk of Wildfires in Galicia, Spain, „Urban Science” 2019, t. 3, nr 32, doi: 10.3390/urbansci3010032. DOI: https://doi.org/10.3390/urbansci3010032 Google Scholar
De Juana J., Prada J., Historia contemporánea de Galicia, Barcelona 2005, s. 17–32. Google Scholar
Filipowicz-Rudek M., Ta druga Galicja, „Studia Iberystyczne. Almanach Galicyjski” 2003, nr 1, s. 9–25. Google Scholar
Scott J., Za kulisami oficjalnej wersji, przeł. M. Petryk, [w:] Opór i dominacja, red. A. Pasieka, K. Zielińska, Kraków 2015. Google Scholar
Koster R., Randall J., Indicators of community economic development through mural--based tourism, „Canadian Geographer” 2005, nr 49, s. 42–60. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0008-3658.2005.00079.x Google Scholar
Kubica G., Śląskość i protestantyzm. Antropologiczne studia o Śląsku Cieszyńskim, proza i fotografia, Kraków 2011. Google Scholar
Miłkowski T., Machcewicz P., Historia Hiszpanii, Wrocław 1998. Google Scholar
Moscovici S., Social Representations, New York 2001. Google Scholar
Niżyńska A., Street art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej, Warszawa 2011. Google Scholar
Wagoner B., Collective remembering as a process of social representation, [w:] The Cambridge Handbook of Social Representations, red. G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell, J. Valsiner, Cambridge 2015, s. 134–162. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107323650.013 Google Scholar
Wróbel A., Murale w grenadyjskiej dzielnicy La Chana. Między tożsamością miejsca a polityką lokalną [praca magisterska], Kraków 2022. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Antonina Wróbel
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.