Figury ciała
Dyskurs o sztuce współczesnej w prozie Michela Houellebecqa
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.434Słowa kluczowe:
sztuka współczesna, ciało, abiekt, rozczłonkowanie, deformacja, Michel HouellebecqAbstrakt
Dyskurs o sztuce współczesnej regularnie pojawia się w prozie Michela Houellebecqa. W swoich esejach oraz powieściach autor Cząstek elementarnych przywołuje liczne dzieła sztuki (zarówno prawdziwe, jak i fikcyjne) oraz nurty artystyczne, w których na pierwszy plan wysuwa się kwestia cielesności oraz traktowania ciała jako medium. Celem artykułu jest analiza pojawiających się w prozie Houellebecqa wątków artystycznych zogniskowanych wokół różnych figur ciała w kontekście kategorii takich jak deformacja, rozczłonkowanie oraz abiekt.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa, red. S. Ruksza, Kraków 2011. Google Scholar
Chwieduk A., Czego się boisz? Wstręt w prozie Michela Houellebecqa, „Czas Kultury” 2021, nr 3, s. 169–176. Google Scholar
Clément M.L., Houellebecq, sperme et sang, Paryż 2003. Google Scholar
Crary J., 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, tłum. D. Żukowski, Kraków 2015. Google Scholar
Danto A.C., Historia a pojęcie sztuki, tłum. E. Bogusz-Bołtuć, „Estetyka i Krytyka” 2002, nr 3, s. 107–116. Google Scholar
Deleuze G., Bacon. Logika wrażenia, tłum. A. Z. Jaksender, red. K. M. Jaksender, M. Tercz, Kraków 2018. Google Scholar
Foster H., Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010. Google Scholar
Jędrysko C., Hermann Nitsch, Anty-logos i ciało, „Estetyka i Krytyka” 2012, nr 25, s. 83–98. Google Scholar
Jurga A., L’entreprise de l’art dans le romanesque houellebecquien, [w:] Michel Houellebecq à la Une, red. M. L. Clément, S. van Wesemael, Amsterdam–Nowy Jork 2011, s. 151–163. DOI: https://doi.org/10.1163/9789401200394_013 Google Scholar
Houellebecq M., Cząstki elementarne, tłum. A. Daniłowicz-Grudzińska, Warszawa 1998. Google Scholar
Houellebecq M., Kilka uwag o zamęcie, [w:] tegoż, Interwencje 2020, tłum. B. Geppert, Kraków 2021, s. 13–34. Google Scholar
Houellebecq M., Mapa i terytorium, tłum. B. Geppert, Warszawa 2011. Google Scholar
Houellebecq M., Platforma, przeł. A. Daniłowicz-Grudzińska, Warszawa 2012. Google Scholar
Houellebecq M., Sztuka jako łuskanie, [w:] tegoż, Interwencje 2020, tłum. B. Geppert, Kraków 2021 s. 49–51. Google Scholar
Houellebecq M., Préface, [w:] Erotoscope, Tomi Ungerer, Kolonia 2002, s. 10–11. Google Scholar
Kristeva J., Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, tłum. M. Żalski, Kraków 2008. Google Scholar
Marzec A., A(b)normalne, abiektalne — skandal w sztuce współczesnej, „Tematy z Szewskiej” 2011, nr 2, s. 259–267. Google Scholar
Novak-Lechevalier A., Houellebecq, l’art de la consolation, Paryż 2018. Google Scholar
Novak-Lechevalier A., Vertiges de la limite: Houellebecq et la transgression poétique, „French Cultural Studies” 2020, vol. 31, s. 10–21. DOI: https://doi.org/10.1177/0957155819893590 Google Scholar
Nycz R., Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, „Pamiętnik Literacki” 1990, nr 81, s. 95–116. Google Scholar
Schönwälder L., La mort de Michel Houellebecq: entre «goût de l’horrible» et commentaire métapoétique, „RELIEF — Revue électronique de littérature française” 2018, nr 12, s. 29–40. DOI: https://doi.org/10.18352/relief.986 Google Scholar
Viard B., «La Carte et le Territoire», roman de la représentation: entre trash et tradition, „Lendemains” 2011, nr 36, s. 87–95. Google Scholar
P. Virilio, La Procédure silence, Paryż 2000. Google Scholar
Williams R., «La transgression ne m’intéresse pas, pour le dire brutalement»: Michel Houellebecq, critic of transgression, „MHRA Working Papers in the Humanities” 2014, vol. 9, s. 67–83. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Zofia Małysa-Janczy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.