Dokąd zmierza przedszkole? Dobre praktyki nastawione na rozwijanie kompetencji XXI wieku
DOI:
https://doi.org/10.55225/hcs.400Słowa kluczowe:
pedagogika przedszkolna, dobre praktyki, metoda STEM, Twórcze Rozwiązywanie ProblemówAbstrakt
W artykule przedstawione zostały kierunki współczesnych działań pedagogicznych, które powoli zaczynają gościć w polskiej przestrzeni edukacyjnej. W pierwszej części w oparciu o współczesne badania i analizy przedstawiony został sens ich stosowania i konieczność zmiany kierunku niektórych praktyk pedagogiki przedszkolnej. W drugiej części przybliżone zostały metody, techniki i narzędzia wykorzystywane w przedszkolach, które stanowią dobrą praktykę nastawioną na rozwój dziecka w duchu współczesności i przyszłości: STEM, Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Porozumienie bez przemocy.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Dz.Urz. Unii Europejskiej C189 z dnia 4.06.2018 (2018/C 189/01). Google Scholar
Flinn E., Patel S., Primary STEM ideas book, Londyn 2019. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429440618 Google Scholar
Narvaez D., Modern parenting may hinder brain development, research suggests, https://www.sciencedaily.com/releases/2013/01/130107110538.htm, [dostęp: 15 maja 2022] Google Scholar
Navsaria D., First Things First: Early Childhood Summit, https://www.youtube.com/watch?v=xp7kSwnQPko&t=347s&ab_channel=FirstThingsFirst, [dostęp: 15 maja 2022 r.] Google Scholar
Nęcka E., TRoP — Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków 1994. Google Scholar
Rosenberg M., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2016. Google Scholar
Silva K., Children who go to preschool achieve higher grades at high school graduation, British study shows, https://www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140919104452.htm, [dostęp: 15 maja 2022 r.]. Google Scholar
Steinecke A., Neuromodulatory control of inhibitory network arborization in the developing postnatal neocortex, „Science Advances” 2022, t. 8, nr 10, https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abe7192, [dostęp: 16 maja 2022]. DOI: https://doi.org/10.1126/sciadv.abe7192 Google Scholar
The Future of Jobs Report 2020, World Economic Forum, https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf, [dostęp: 15 maja 2022 r.]. Google Scholar
Tierney A., Nelson III C.A., Brain development and the role of experience in the early years, „Zero to Three” 2009, t. 30, nr 2, s. 9–13, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3722610, [dostęp: 15 maja 2022 r.]. Google Scholar
Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 1762). Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Monika Sobkowiak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.