Problem obiektywizmu przekazów medialnych a paski informacyjne publikowane w głównych serwisach informacyjnych Polsatu i TVP

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5112

Słowa kluczowe:

telewizja, paski, język, etyka, obiektywizm

Abstrakt

Artykuł zawiera wyniki analizy pasków informacyjnych publikowanych w głównych wydaniach serwisu Wydarzenia emitowanych w okresie trzech miesięcy poprzedzających wybory do polskiego parlamentu w 2019 roku. Badanie wykazało, w jakim stopniu użyty w komunikatach język służył funkcji deskryptywnej, w jakim zaś — perswazyjnej. W analizowanym czasie ponad połowa tekstów zapowiadających materiały reporterskie nie miała na celu wpływanie na odbiór opisywanych w materiałach wydarzeń. Rezultaty przedstawiono w kontekście krytycznej oceny Wiadomości TVP zawartej w sprawozdaniu Rady Języka Polskiego z 2018 roku. Rozważania autora dopełnia refleksja dotycząca trudności związanych ze spełnieniem oczekiwania odbiorców środków masowego przekazu względem zachowania przez dziennikarzy obiektywizmu podczas tworzenia tekstów medialnych.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Czachur W., Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji, „Tekst i Dyskurs — Text und Diskurs” 2011, z. 4, s. 79–97.   Google Scholar

Karta Etyczna Mediów, http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf, [dostęp: 22 września 2020].   Google Scholar

Kłosińska K., Zimny R., Żukiewicz P., Sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego za lata 2016-2017 — Język informacji politycznej, https://rjp.pan.pl/images/Sprawozdanie_o_stanie_ochrony_j%C4%99z._pol._2016-2017.pdf, [dostęp: 22 września 2020 r.].   Google Scholar

Kniagininowa M., Pisarek W., Język wiadomości prasowych, Kraków 1966.   Google Scholar

Mamajek A., Status prawdy w postmodernizmie, „Studia Elbląskie” 2009, z. 10, s. 385–402.   Google Scholar

Piotrowska J., Językowe środki kreowania rzeczywistości informacyjnej w wybranych telewizyjnych serwisach informacyjnych, „Poradnik Językowy” 2019, z. 7, s. 49–61.   Google Scholar

Pleszyński J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.   Google Scholar

Podracki J., Trysińska M., Metafory a frazeologia w języku polityków, „Studia Logopaedica” 2006, t. 31, s. 429–439.   Google Scholar

Rada Etyki Mediów, Raport za lata 2008-2010, http://www.rem.net.pl/data/2008-2010.pdf, [dostęp: 22 września 2020 r.].   Google Scholar

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dz.U. 1993 nr 7 poz. 34.   Google Scholar

Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, Dz.U. 1999 nr 90 poz. 999.   Google Scholar

Wydarzenia, https://www.polst.pl/program/wydarzenia/, [dostęp: 22 września 2020 r.].   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-12-31

Jak cytować

Boruch, P. (2021). Problem obiektywizmu przekazów medialnych a paski informacyjne publikowane w głównych serwisach informacyjnych Polsatu i TVP . Humanities and Cultural Studies, 2(4), 84–94. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5112

Numer

Dział

Artykuły naukowe