Specyfika „nowego opowiadania bośniackiego” na przykładzie utworów ze zbioru Tajna džema od malina Karima Zaimovicia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5568

Słowa kluczowe:

opowiadanie, pripovijetka, Karim Zaimović, literatura bośniacko-hercegowińska, nowelistyczna Bośnia

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę nakreślenia specyfiki „nowego opowiadania bośniackiego” w oparciu o analizę utworów Karima Zaimovicia zgromadzonych w zbiorze Tajna džema od malina. W szkicu syntetycznie przybliżono nową generację prozaików nawiązującą wyraźnie do dziedzictwa „nowelistycznej Bośni” (J. Kršić). Pokolenie Zaimovicia, które zdominowało literacką scenę Bośni i Hercegowiny w ostatnim dziesięcioleciu XX w. i na początku wieku XXI, połączyła motywacja twórcza zrodzona na gruncie wspólnych doświadczeń, stanowiąca reakcję na koszmar wojny. W tekście krótko scharakteryzowano „nową nowelistyczną Bośnię”, uwypuklając ogromną tradycję opowiadania w tamtejszej literaturze. Opowiadanie uznawane jest za najważniejszy i najbardziej ceniony gatunek, który swym znaczeniem daleko wykroczył poza granice czysto literackie — odgrywał i odgrywa on bowiem istotną rolę w kontekście kulturowym, społecznym, politycznym oraz ideologicznym. W toku wywodu wykazano, iż opowiadania Zaimovicia na tle pisarstwa (anty)wojennego wyróżnia zaadaptowany ze sztuki komiksowej sposób konstruowania scen składających się na całość opowieści, obecność elementów fantastycznych, znanych z twórczości „borgesowców”, jak również charakterystyczny, humorystyczny styl — z otaczającym absurdem wojny autor rozprawia się przy pomocy groteski i satyry, zaś sarajewską apokalipsę opisuje, stosując liczne metafory i alegorie. Utworów Zaimovicia nie moża jednakże traktować jako przykład modelowy czy też najbardziej reprezentatywny, przy czym to właśnie ich nieszablonowość w ujęciu tematu i nowatorstwo strukturalno-kompozycyjne sprawiły, iż zyskały one miano kultowych. Okoliczności powstania opowiadań, a przede wszystkim los młodego pisarza sprawiły, iż stał się on tragicznym symbolem dramatu wojny w Bośni i Hercegowinie.

 

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Alispahić F., Intermedijalnost u prozi Karima Zaimovića, https://fatmiralispahic. ba/2005/08/12/intermedijalnost–u–prozi–karima–zaimovica/ [dostęp: 11 maja 2021 r.].   Google Scholar

Avdagić A., Politike reprezentacije (O nekoliko bosanskohercegovačkih pripovjedaka/priča s kraja 20. i početka 21. stoljeća, skica za dalja čitanja), „Sarajevske sveske” 2006, nr 14, s. 321–336.   Google Scholar

Bagić K., Od kritičkog mimetizma do interdiskurzivnosti (Hrvatska kratka priča devedesetih), „Sarajevske sveske” 2006, nr 14, s. 176–197.   Google Scholar

Begović E., Fantastička pripovijetka u Bosni i Hercegovini, „Pismo. Časopis za jezik i književnost” 2009, nr 7, s. 220–248.   Google Scholar

Džafić Š., Bosanskohercegovački borgesovci. Udio fantastike u bosanskohercegovačkoj književnosti, „Istraživanja” 2011, nr 6, s. 131–145.   Google Scholar

Džafić Š., Čin(ovi) pričanja — fakcija, fikcija i fantastika, „Pismo. Časopis za jezik i književnost” 2012, nr 1, s. 188–204.   Google Scholar

Džafić Š., Interkulturni (kon)tekst bosanskohercegovačke interliterarne zajednice, Sarajevo 2015.   Google Scholar

Džafić Š., Prostorni kao poetički obrat/i u narativnom diskursu bosanskohercegovačke književnosti, „saZnanje” 2018, nr 1, s. 393–403.   Google Scholar

Donat B., Stotinu godina fantastičkog u hrvatskoj prozi, [w:] Antologija hrvatske fantastične proze i slikarstva, red. B. Donat, I. Zidić, Zagreb 1975, s. 7–56.   Google Scholar

Donat B., Astrolab za hrvatske borgesovce, [w:] Tenże, Izabrana djela, Zagreb 1991, s. 206–225.   Google Scholar

Jawoszek A., Boszniacy. Literackie narracje tożsamościowe, Poznań 2014.   Google Scholar

Karahasan Dž., Sarajewska sevdalinka, tłum. D. Cirlić–Straszyńska, J. Pomorska, Sejny 1995.   Google Scholar

Kazaz E., Nova pripovjedačka Bosna (Nacrt pripovijednih modela), „Sarajevske sveske” 2006, nr 14, s. 271–286.   Google Scholar

Kazaz E., Terminološka zbrka (bosanskohercegovačka književna historija i studij književnosti u raljama političkih ideologija), http://www2.filg.uj.edu.pl/~wwwip/postjugo/ files/422/RD2–Kazaz.pdf, [dostęp: 18 maja 2021 r.].   Google Scholar

Kazaz E.: Bošnjački roman XX vijeka, Sarajevo 2004.   Google Scholar

Kebo O., Smrt u Sarajevu, „Erasmus — časopis za kulturu demokracije” 1995, nr 13, s. 87–91.   Google Scholar

Leovac S., Svjetlo i tamno (pregled književnosti Bosne i Hercegovine od 1918 do 1956 g.), Sarajevo 1957.   Google Scholar

Lešić Z., Pripovjedačka Bosna I–II, Sarajevo 1991.   Google Scholar

Pavičić J., Hrvatski fantastičari. Jedna književna generacija, Zagreb 2000.   Google Scholar

Radanović N., Antologija fantastičke pripovijetke u Bosni i Hercegovini, Sarajevo 2004.   Google Scholar

Softić–Gasal L., Homogenost postmoderne pripovjedne situacije, „Bosanski jezik” 2014, nr 11, s. 76–91.   Google Scholar

Softić–Gasal L., Priča kao samolegitimirajuća i samorefleksivna forma (na primjeru bosansko– hercegovačke kratke priče), „Anafora” 2015, nr 1, s. 1–25.   Google Scholar

Stankowicz A., Między bośniackością a jugoslawizmem: z dziejów kultury bośniackiej, Bielsko–Biała 2004.   Google Scholar

Stankowicz A., Opowiadania bośniackie jako kategoria historycznoliteracka, „Pamiętnik Słowiański” 1979, nr 29, s. 164.   Google Scholar

Zaimović K., Tajna džema od malina, Sarajevo 2013.   Google Scholar

Žanić I., Novinarstvo na tamnoj strani Tenneesseeja, „Erasmus — časopis za kulturu demokracije” 1994, nr 9, s. 65–73.   Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-12-31

Jak cytować

Kurtok, A. (2021). Specyfika „nowego opowiadania bośniackiego” na przykładzie utworów ze zbioru Tajna džema od malina Karima Zaimovicia. Humanities and Cultural Studies, 2(4), 27–44. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.5568

Numer

Dział

Artykuły naukowe