Wiedza uczennic klas młodszych o środkach dydaktycznych stosowanych w wychowaniu fizycznym
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7588Słowa kluczowe:
wiedza, uczennice, środki dydaktyczne, wychowanie fizyczneAbstrakt
Wstęp: W nauczaniu i doskonaleniu umiejętności ruchowych poza wiedzą ważną rolę odgrywają także środki dydaktyczne, a szczególnie w edukacji wczesnoszkolnej. Ułatwiają one nie tylko realizację procesu kształcenia, ale wyzwalają i wzmacniają aktywność edukacyjną.
Cel pracy: Celem prezentowanych badań było określenie stanu wiedzy uczennic klas I-III szkół podstawowych, na temat sprzętu sportowego jaki powinien być stosowany na zajęciach ruchowych i w różnych dyscyplinach sportowych.
Materiał i metody: Badania miały charakter ciągły i obejmowały grupę 267. dziewcząt w wieku w wieku 7. do 9. lat. Uczennice pochodziły z losowo wybranych szkół wiejskich z okolic Krakowa.
Wyniki: Jak wykazały wyniki badań, stan wiedzy uczennic na temat podstawowych środków dydaktycznych wykorzystanych na lekcjach wychowania fizycznego należy generalnie uznać za przeciętny. Badanym uczennicom najwięcej problemów sprawiło poprawne nazwanie takich przyborów jak: rakietka do badmintona, laska gimnastyczna, obręcz gimnastyczna oraz ringo. Spośród wszystkich środków dydaktycznych zilustrowanych w teście, badane najlepiej rozpoznawały piłki wykorzystywane w zespołowych grach sportowych (p. nożna, siatkowa i koszykowa). W tym przypadku, aż 93% dziewcząt osiągając wiek 9 lat udzieliło właściwej odpowiedzi.
Wnioski: Ogólnie wyniki badań wskazują na istotnie statystyczną (poziom p≤0,05) poprawę wiedzy dziewcząt na temat przyborów i przyrządów do ćwiczeń wraz z ich wiekiem we wszystkich analizowanych pytaniach.
Statystyka pobrań
Bibliografia
Sallis J. F. et al. Predictors of adoption and maintenance of physical activity in a community sample. Preventive Medicine, New York, 1986, 15, 331-334. Google Scholar
King A. C. et al. Determinants of physical activity and interventions in adults. Medicine and Science in Sports Exercise, 1992, 24(6), 221-236. Google Scholar
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999. Google Scholar
Szpinda Z. Wybrane zagadnienia z teorii wychowania fizycznego. [w:] Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym. Red. S. Sulisz. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 2000, 59-139. Google Scholar
Skibniewski S. Realizacja procesu wychowania fizycznego. [w:] Edukacja fizyczna w szkole. Red. T. Maszczak. Wydawnictwo AWF, Warszawa, 2007, 107-140. Google Scholar
Malec Z. Kompetencje nauczycieli kształcenia zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego. Nauczyciel i Szkoła, 2006, 1-2, 229-234. Google Scholar
Wlaźnik K. Wychowanie fizyczne w klasach I-III. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Wydawnictwo „Juka”, Warszawa, 1998. Google Scholar
Bielski J. Wychowanie fizyczne w klasach I-III. Etap I: kształcenie zintegrowane. Wydawnictwo Agencja Promo-Lider ZG SZS, Warszawa, 1998. Google Scholar
Więckowski R. Pedagogika wczesnoszkolna. WSiP, Warszawa, 1998. Google Scholar
Żukowska Z. Testy rysunkowe dla dzieci. Pomoc dla dydaktyki – wkładka. Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna, 1970, 9, 61-68. Google Scholar
Madejski E. Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Monograficzne, AWF Kraków, 2013, 13. Google Scholar
Staworzyńska-Grządziel M. Znajomość pojęć szkolnych – programowych przez uczniów klas III z przedmiotów sprawnościowych (Stan – Poziom – Uwarunkowania – Wyniki badań). Nauczyciel i Szkoła, 1997, 2(3), 36-50. Google Scholar
Umiastowska D. Poziom wiadomości z kultury fizycznej u uczniów w młodszym wieku szkolnym. [w:] Wychowanie fizyczne w klasach początkowych szkoły podstawowej. Red. T. Koszczyc. Wydawnictwo AWF, Wrocław, 1998, 45-49. Google Scholar
Rudzińska A., Nowotny-Czupryna O. Występowanie niektórych czynników sprzyjających powstawaniu wad postawy ciała wśród dzieci z młodszych klas szkolnych. Kwartalnik Pedagogiczny, 2008, 1, 69-83. Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie & Autorzy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.