The knowledge of early education schoolgirls about teaching aids used in physical education classes
DOI:
https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7588Keywords:
knowledge, schoolgirls, teaching aids, physical educationAbstract
Introduction: Apart from knowledge, teaching aids also play a major role in teaching and improving motor skills, particularly in early school education. They not only facilitate the implementation of the teaching process but also trigger and reinforce educational activity.
Aim of the study: The aim of the presented research was to establish the state of knowledge of primary education schoolgirls, grade 1-3, about the sport equipment that should be used in physical education classes and various sport disciplines.
Material and methods: The research had a continuous character and covered a group of 267 girls aged 7 to 9. The schoolgirls came from randomly selected village schools in the neighbourhood of Krakow.
Results: As the results of the research show the state of knowledge of the schoolgirls about the basic teaching aids used in physical education classes can be generally recognized as average. What the surveyed schoolgirls found most difficult was providing correct names for such equipment as: a badminton racket, gym stick, gym hoop and ringo. Among all the teaching aids illustrated in the test, the surveyed best recognized balls used in team games (football, volleyball and basketball). In this case as many as 93% of 9 year old girls answered correctly.
Conclusions: Generally, in all analysed questions the research results show a statistically significant (level p ≤ 0.05) improvement of the girls’ knowledge on tools and equipment used for work out with increasing age.
Downloads
References
Sallis J. F. et al. Predictors of adoption and maintenance of physical activity in a community sample. Preventive Medicine, New York, 1986, 15, 331-334. Google Scholar
King A. C. et al. Determinants of physical activity and interventions in adults. Medicine and Science in Sports Exercise, 1992, 24(6), 221-236. Google Scholar
Grabowski H. Teoria fizycznej edukacji. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999. Google Scholar
Szpinda Z. Wybrane zagadnienia z teorii wychowania fizycznego. [w:] Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym. Red. S. Sulisz. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 2000, 59-139. Google Scholar
Skibniewski S. Realizacja procesu wychowania fizycznego. [w:] Edukacja fizyczna w szkole. Red. T. Maszczak. Wydawnictwo AWF, Warszawa, 2007, 107-140. Google Scholar
Malec Z. Kompetencje nauczycieli kształcenia zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego. Nauczyciel i Szkoła, 2006, 1-2, 229-234. Google Scholar
Wlaźnik K. Wychowanie fizyczne w klasach I-III. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Wydawnictwo „Juka”, Warszawa, 1998. Google Scholar
Bielski J. Wychowanie fizyczne w klasach I-III. Etap I: kształcenie zintegrowane. Wydawnictwo Agencja Promo-Lider ZG SZS, Warszawa, 1998. Google Scholar
Więckowski R. Pedagogika wczesnoszkolna. WSiP, Warszawa, 1998. Google Scholar
Żukowska Z. Testy rysunkowe dla dzieci. Pomoc dla dydaktyki – wkładka. Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna, 1970, 9, 61-68. Google Scholar
Madejski E. Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Monograficzne, AWF Kraków, 2013, 13. Google Scholar
Staworzyńska-Grządziel M. Znajomość pojęć szkolnych – programowych przez uczniów klas III z przedmiotów sprawnościowych (Stan – Poziom – Uwarunkowania – Wyniki badań). Nauczyciel i Szkoła, 1997, 2(3), 36-50. Google Scholar
Umiastowska D. Poziom wiadomości z kultury fizycznej u uczniów w młodszym wieku szkolnym. [w:] Wychowanie fizyczne w klasach początkowych szkoły podstawowej. Red. T. Koszczyc. Wydawnictwo AWF, Wrocław, 1998, 45-49. Google Scholar
Rudzińska A., Nowotny-Czupryna O. Występowanie niektórych czynników sprzyjających powstawaniu wad postawy ciała wśród dzieci z młodszych klas szkolnych. Kwartalnik Pedagogiczny, 2008, 1, 69-83. Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland & Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.