Pupils’ opinions on motor activities in early school education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1272

Keywords:

early school education, physical activities, students, opinions

Abstract

Introduction: Lower grades students participate in Physical Education lessons mainly for pleasure, as well as for emotional and utilitarian reasons. For many students at this educational stage their attendance in Physical Education classes is the only form of participation in organized physical activity. Therefore, motor activities should provide children with the opportunity for experiences of different kind and motivate them to physical activity. The aim of the research was to find out what are the opinions of early school students on physical activities.
Material and methods: The research covered 256 students at the age of 7-10, 128 girls and 128 boys. The method of open categorized interview was applied to collect the empirical material.
Results: The results of the survey have shown that the vast majority of children expressed their positive opinions on their participation in physical activities. The students enjoyed team games and various exercises most. Nearly 9% of the examined were dissatisfied with the lack of discipline during the lesson and not observing fair play principles by their classmates during exercises. The said dissatisfaction increased with age. The examined did not show much interest in swimming classes, and the 9-10 age group showed no interest in them at all.
Conclusions: The large majority of students, irrespective of their age, are willing to participate in motor activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Staniszewski T. (1998). Przygotowanie nauczycielek do lekcji wychowania fizycznego w młodszych klasach szkoły podstawowej. [w:] Lekcja wychowania fizycznego. Red. M. Bronikowski, R. Muszkieta, T. Olejniczak. Wydawnictwo AWF, Poznań, 176–182.   Google Scholar

Bronikowski M. (2002). Kultura fizyczna dzisiaj a wymagania reformy. [w:] Metodyka wychowania fizycznego w szkole. Red. M. Bronikowski. Wydawnictwo eMPi2, Poznań, 7–15.   Google Scholar

Koszczyc T. (1998). Kilka uwag krytycznych o wychowaniu fizycznym w klasach młodszych szkoły podstawowej. [w:] Wychowanie fizyczne w klasach początkowych szkoły podstawowej. Red. T. Koszczyc. Wydawnictwo AWF, Wrocław, 7–8.   Google Scholar

Lewandowski M., Guła-Kubiszewska H. (2000). Rozważania nad znaczeniem wychowania fizycznego w nauczaniu zintegrowanym. [w:] Zajęcia ruchowe w kształceniu zintegrowanym. Red. T. Koszczyc, M. Lewandowski. Wydawnictwo AWF, Wrocław, 27–31.   Google Scholar

Pawłucki A. (1997). Nauczyciel wobec wartości zdrowia – studium krytyczne. Wydawnictwo AWF, Gdańsk.   Google Scholar

Balz E. (1998). Wie kann man soziales Lernen fördern? In: Verlag Karl Hofmann Bielefelder Sportpädagogen: Methoden im Sportunterricht, Schorndorf, 131–150.   Google Scholar

Frołowicz T. (2002). Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami. Wydawnictwo Uczelniane AWFiS, Gdańsk.   Google Scholar

Frömel K., Górna K. (1996). Opinie uczniów szkół średnich o lekcjach wychowania fizycznego. [w:] Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Red. J. Ślężyński. Wydawnictwo AWF, Katowice, 41–48.   Google Scholar

Bauman T. (1995). O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych. [w:] Zasady badań pedagogicznych. Red. T. Pilch. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 54–75.   Google Scholar

Łobocki M. (2007). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.   Google Scholar

Łobocki M. (2004). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.   Google Scholar

Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP S.A, Warszawa.   Google Scholar

Ferguson G. A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.   Google Scholar

Boorman P., & Bellew B. (2001). Physical education ages 9–11 (Vol. Primary foundations). Leamington Spa: Scholastic.   Google Scholar

Keays J. J., Allison K. R. (1995). The Effects of Regular Moderate to Vigorous Physical Activity on Student Outcomes: A Review. Canadian Journal of Public Health, 86(1), 62–65.   Google Scholar

Reczek-Zymróz Ł. (2011). Współczesne funkcjonowanie nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 18, 1/2011, 127–139.   Google Scholar

Madejski E. (2013). Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków, Monografie AWF, Nr 13.   Google Scholar

Żegnałek K., Gutkowska-Wyrzykowska E. (2017). Przygotowanie nauczycieli do realizacji zajęć z wychowania fizycznego na poziomie edukacji wczesnoszkolne. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Vol. 5, 1(9)/2017, 169–183.   Google Scholar

Reczek-Zymróz Ł. (2017). Zadania nauczyciela wczesnej edukacji w kontekście reformy edukacji z 2017 roku. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Vol. 5, 2/1 (10/1)/2017, 11–16.   Google Scholar

Downloads

Published

2018-06-22

How to Cite

Madejski, E., Majer, M., Szalewski, J., & Madejski, R. (2018). Pupils’ opinions on motor activities in early school education. Health Promotion & Physical Activity, 2(1), 11–16. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1272

Issue

Section

Original article

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>