Primary school students’ attitudes towards physical culture, physical education lessons and exercises during a pandemic
DOI:
https://doi.org/10.55225/hppa.177Keywords:
attitudes, physical culture, studentsAbstract
Introduction: One of the main goals of physical education is forming students’ proper attitudes towards physical exercises and culture. The study aimed to determine primary school students’ attitudes towards physical culture, physical education lessons and physical activity.
Material and methods: The tests were conducted at the turn of May and June 2020 among primary school students from Kraków and Tarnów. They comprised 336 students, including 141 girls. Research employed the Questionnaire for testing attitudes of the youth towards physical culture by S. Strzyżewski (Pol. Kwestionariusz do badania postaw młodzieży wobec kultury fizycznej).
Results: The test results demonstrated students’ positive attitudes towards physical culture. For most of the examined (76.2%) physical activity means pleasure. More than a half of the students (57.7%) are satisfied with physical education classes. Boys enjoyed physical exercises more frequently than girls.
Conclusions: Students present a positive attitude towards physical culture, physical education lessons and physical activity. The level of attitudes is higher among boys than girls. It would be advisable to make physical education lessons more attractive to girls in order to form positive attitudes.
Downloads
References
Madejski E. Wpływ modernizacji szkolnego systemu wychowania fizycznego na efektywność zajęć oraz postawy uczniów wobec kultury fizycznej. Studia i Monografie. Kraków: AWF; 2000:12. Google Scholar
Krzesińska-Żach B. Rodzice znaczącym podmiotem edukacji szkolnej. In: Opozda D, ed. Rodzicielstwo. Wybrane zagadnienia kontekstów edukacyjnych. Lublin: Wydawnictwo KUL; 2007: 289-295. Google Scholar
Mendel M. Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń? In: Janke AW, ed. Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2004: 297-310. Google Scholar
Ryk A. Współczesna rodzina wobec wybranych problemów ponowoczesności. In: Muchacka B, ed. Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT; 2008: 33-40. Google Scholar
Zając D. Niektóre zasady społeczne we współpracy szkoły i rodziny. In: Janke AW, ed. Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2004:323-329. Google Scholar
Mika S. Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne; 1980. Google Scholar
Błasiak S. Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia. Horyzonty Wychowania. 2017; 16(38):11-25. Google Scholar
Bobula S. Rodzice partnerami szkoły. Partnerstwo, czyli co? In: Mazurkiewicz G, ed. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2012: 297 310. Google Scholar
Madejski E. Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków: AWF; 2013:13. Google Scholar
Madejski E, Jaros A, Madejski R. Postawy uczniów szkół ponad podstawowych wobec kultury fizycznej, lekcji wychowania fizycznego i ćwiczeń. Health Prom Phys Act. 2019;2(7):23-29. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2756 Google Scholar
Górna K. Przygotowanie młodzieży do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Katowice: AWF; 2001. Google Scholar
Lazarevi D, Orlić A, Lazarević B, Janić SR. Attitudes of early adolescent age students towards physical education. Physical Culture. 2015;69(2):88-98. DOI: https://doi.org/10.5937/fizkul1502088L Google Scholar
Bryan CL, Solmon MA. Student motivation in physical education and engagement in physical activity. Journal of Sport Behavior. 2012;35(3):267-285. Google Scholar
Colquitt G, Walker A, Langdon JL, McCollum S, Pomazal M. Exploring Student Attitudes Toward Physical Education and Implications for Policy. Sport SPA.2012;9(2):5-12. Google Scholar
Ntoumanis N. A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology. 2001;71:225-242. DOI: https://doi.org/10.1348/000709901158497 Google Scholar
Bukowiec M. Postulowane, założone i rzeczywiste funkcje wychowania fizycznego w przygotowaniu do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Kraków: AWF; 1990: 39. Google Scholar
Leisterer S, Jekauc D. Students’ emotional experience in physical education – a qualitative study for new theoretical insights. Sports. 2019;7(10):2-15. DOI: https://doi.org/10.3390/sports7010010 Google Scholar
Papla M, Wojdała G, Rasek J, Królikowska P, Starzak J, Górna-Łukasik K. Attitudes towards physical education lessons in students at different levels of education. J Educ Health Sport. 2019;9(4):301-316. Google Scholar
Madejski E. Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków: AWF; 2013: 13. Google Scholar
Sallis JF, McKenzie TL. Physical education’s role in public health. RQES. 1991;62:124-137. DOI: https://doi.org/10.1080/02701367.1991.10608701 Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 University of Applied Sciences in Tarnow, Poland & Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.