Postawy uczniów szkół średnich wobec lekcji wychowania fizycznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.55225/hppa.629

Słowa kluczowe:

wychowanie fizyczne, postawy uczniów, szkoła średnia, kultura fizyczna

Abstrakt

Wprowadzenie: Kształtowanie postaw uczniów wobec wysiłku, zdrowia, lekcji wychowania fizycznego i aktywności fizycznej stało się jednym z głównych celów wychowania fizycznego. Emocje odgrywają kluczową rolę w procesie edukacyjnym, ponieważ wpływają na zaangażowanie uczniów i długofalowe kształtowanie postaw. Postawy uczniów wobec szeroko rozumianej kultury fizycznej wpływają na ich późniejsze zachowania związane ze zdrowiem, niezależnie od wpływu szkoły lub rodziny.

Materiał i metody: W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza postaw Baumgartnera i Jacksona do pomiaru postaw w trzech wymiarach: wartościowania, intensywności i aktywności. Badanie przeprowadzono wśród 751 uczniów z różnych szkół średnich (59,4%), techników (32,5%) i szkół zawodowych (8,1%) w Tarnowie. Wyniki opracowano przy użyciu różnych statystyk opisowych i technik wnioskowania, przy czym poziom istotności ustalono na α = 0,05.

Wyniki: Ogólne opinie uczniów dotyczące ich postawy wobec lekcji wychowania fizycznego można uznać za optymistyczne (23,63 ± 3,69). Kobiety (23,98 ± 3,20) uzyskały nieznacznie wyższe wyniki niż mężczyźni (23,28 ± 4,09), a różnice były statystycznie istotne na poziomie α < 0,05. Mężczyźni natomiast przypisywali statystycznie istotnie większe znaczenie wymiarom intensywności (15,42 ± 4,39) i aktywności (12,74 ± 4,89) podczas lekcji, co mogło przyczynić się do ich silniejszego pobudzenia. Analiza wyników wskazała, że ​​lekcje wychowania fizycznego miały mniejszą wartość pozytywną dla uczniów liceów ogólnokształcących (23,34 ± 3,57) w porównaniu do ich rówieśników ze szkół technicznych (23,89 ± 3,77). Jednak w obu grupach przeważały postawy pozytywne.

Implikacja praktyczna: Planując lekcje wychowania fizycznego, warto uwzględnić wszystkie składowe i wymiary postaw wobec kultury fizycznej, w tym lekcji wychowania fizycznego. Holistyczne podejście do tematu kształtowania postaw pozwoli na silniejsze oddziaływanie na podopiecznych w tym obszarze aktywności.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Kozłowska E, Kowalczyk A, Rząca M, Kocka K. Uczestnictwo w lekcjach wychowania fizycznego a rozwój kultury fizycznej po zakończeniu etapu edukacyjnego. J Educ Health Sport. 2015;5(4):355-365.   Google Scholar

Bukowiec M. Wychowanie fizyczne w przemianach współczesnej szkoły. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. 1992;2:49-52.   Google Scholar

Brudnik M. Kwestionariusz postaw Baumgartnera i Jacksona do badania postaw uczniów wobec lekcji wychowania fizycznego. Przykład skali różnicowania znaczeniowego. Wychowanie Fizyczne i Sport. 1994;3:57-67.   Google Scholar

Standage M, Duda JL, Ntoumanis N. A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. J Educ Psychol. 2003;95(1):97-110. doi: 10.1037//0022-0663.95.1.97. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.95.1.97   Google Scholar

Ntoumanis N, Standage M. Motivation in physical education classes: A self-determination theory perspective. Theory Res Educ. 2009;7(2):194-202. doi: 10.1177/1477878509104324. DOI: https://doi.org/10.1177/1477878509104324   Google Scholar

Baena-Extremera A, Gómez-López M, Granero-Gallegos A, Abraldes JA. Motivation, motivational climate and importance of Physical Education. Procedia Soc Behav Sci. 2014;132;37-42. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.04.275. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.275   Google Scholar

Graham G. Teaching Children Physical Education: Becoming a Master Teacher. Champaign, IL: Human Kinetics; 2018.   Google Scholar

Leisterer S, Jekauc D. Students’ emotional experience in physical education: A qualitative study for new theoretical insights. Sports. 2019;7(1):10. doi: 10.3390/sports7010010. DOI: https://doi.org/10.3390/sports7010010   Google Scholar

Braithwaite R, Spray CM, Warburton VE. Motivational climate interventions in physical education: A meta-analysis. Psychol Sport Exerc. 2011;12(6):628-638. doi: 10.1016/j.psychsport.2011.06.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2011.06.005   Google Scholar

Dismore H, Bailey R. Fun and enjoyment in physical education: Young people’s attitudes. Res Pap Educ. 2011;26(4):499-516. doi: 10.1080/02671522.2010.484866. DOI: https://doi.org/10.1080/02671522.2010.484866   Google Scholar

Duran DC, Lavega BP, Salas SC, Tamarit M, Inverno CJ. Educación Física emocional en adolescentes. Identificación de variables predictivas de la vivencia emocional. Cult Cienc Deporte. 2015;10(28):5-18. doi: 10.12800/ccd.v10i28.51. DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v10i28.511   Google Scholar

Madejski E. Wpływ modernizacji szkolnego systemu wychowania fizycznego na efektywność zajęć oraz postawy uczniów wobec kultury fizycznej. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha; 2000.   Google Scholar

Risto M, Ray NF, Stephen S. Changes in student attitude toward physical education across a unit of instruction. J Phys Educ Sport 2018;18(1):62-70. doi: 10.7752/jpes.2018.01008. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2018.01008   Google Scholar

Madejski E, Jaros A, Madejski R, Postawy uczniów szkół ponadpodstawowych wobec kultury fizycznej, lekcji wychowania fizycznego i ćwiczeń. Health Prom Phys Act. 2019;7(2):23-29. doi: 10.5604/01.3001.0013.2756. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2756   Google Scholar

Bohner G, Wänke M. Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne; 2004.   Google Scholar

Cooper J, Blackman S., Keller K. The Science of Attitudes. New York, NY: Routledge; 2016. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315717319   Google Scholar

Maio GR, Haddock G, Verplanken B. The Psychology of Attitudes and Attitude Change. London: Sage Publishing; 2019.   Google Scholar

Babbie E. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2004.   Google Scholar

Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls; 2000.   Google Scholar

Yoo J. Perceived autonomy support and behavioral engagement in physical education: A conditional process model of positive emotion and autonomous motivation. Percept Motor Skill. 2015;120(3):731-746. doi: 10.2466/06.PMS.120v20x8. DOI: https://doi.org/10.2466/06.PMS.120v20x8   Google Scholar

Løvoll HS, Bentzen M, Säfvenbom R. Development of positive emotions in physical education: Person-centred approach for understanding motivational stability and change. Scand J Educ Res. 2020;64(7):999-1014. doi: 10.1080/00313831.2019.1639818. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1639818   Google Scholar

Madejski E. Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha; 2013.   Google Scholar

Papla M, Wojdała G, Rasek J, Królikowska P, Starzak J, Górna-Łukasik K. Attitudes towards physical education lessons in students at different levels of education. J Educ Health Sport. 2019;9(4):301-316.   Google Scholar

Opublikowane

2025-05-12

Jak cytować

Gądek, A., & Madejski, E. (2025). Postawy uczniów szkół średnich wobec lekcji wychowania fizycznego. Health Promotion & Physical Activity, 29(4), 27–36. https://doi.org/10.55225/hppa.629

Numer

Dział

Artykuł oryginalny

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>